Gå til innhold

Eggløsning etter spontanabort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg hadde en spontanabort for 5 dager siden. Gynekologen mente at fosteret nok hadde vært død i ca en uke og at kroppen selv hadde klart å kvitte seg med det meste av graviditeten. Jeg fikk noen piller som skulle hjelpe med å få ut alt, og nå har jeg sluttet å blø. Jeg er utålmodig etter å prøve igjen, og gynekologen mente det ikke var noe å vente på. Jeg tok derfor en eggløsningstest i dag, og den påviste LH stigning allerede.

Jeg trodde ikke jeg skulle få eggløsning så raskt etter aborten, og lurer på om det kan være feil. Kan det være at jeg har så mye hormoner i kroppen pga aborten som gjør at testen slår ut selv om jeg ikke skal ha eggløsning?

Jeg håper jo selvfølgelig det er snakk om eggløsning, men setter veldig stor pris på svar, så jeg ev. ikke har for store forventninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver ikke hvor langt du var på vei når du mistet. Men det spørs om du ikke fortsatt har Hcg i kroppen og at testen reagerer på det(eggløsningstester kan også reagere på Hcg i tillegg til Lh, da disse er veldig likt oppbygd).

Jeg hadde en tidlig sponatanabort for noen år siden, og jeg hadde helt normal syklus etterpå, med eggløsning 16 dager etter SA'en.

Skrevet

Som det svares over her vil jeg tro EL-testen reagerer på hcg fremfor LH. Man får aldri EL før hcg er helt ute av kroppen, og det tar nok mer enn 5 dager, selv om man i utgangspunktet ikke hadde mye hcg. Jeg hadde veldig lite hcg pga BO, og fikk EL allerede etter 14 dager (fra den dagen jeg startet aborten). Få målt hcg hos legen (rart om du ikke har fått tilbud om dette?) for å fastslå at kroppen er ferdigrydda, og ta en graviditetstest om noen dager for å være sikker. Når det så er fritt for hcg kan du begynne å måle etter LH.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...