Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Dette er ikke et innlegg for å disse unge mødre; jeg er ung mor selv på 23 år Men begynner å irritere meg over serien "unge mødre" som jeg har likt å se stort sett hele tiden det har gått.. Fikk bare en liten tanke i hode akkurat nå: "Ikke rart "alle" 16-18 åringer på hjemstedet mitt går rundt med gravidmager og kniser, når Unge Mødre bare fremstiller å være ung mor som gøy og kult og omtrent BARE fokuserer på hva disse unge mødrene gjør i fritiden når de har barnefri Da liker jeg faktisk den danske versjonen litt bedre, da den gir et mer realistisk bilde av å ha barn...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 SÅ enig med deg! Finner det norske programmet hårreisende til tider! Er 22 år og jobber på en ungdomsskole som asistent, der tok vi opp temaet "ung mor" i jente gruppa (deler opp jentene og guttene 2 timer i månden for å prate om kjønns ting som passer best i enerom) 4 av jentene syntes det virket så kult å være ung mor, for de hadde jo ingen problemer! For det så man jo på "unge mødre". Jeg går selv gravid nå, og læreren spurte om jeg kunne fortelle om svangerskapet mitt, og hvordan jeg og samboeren taklet hverdagen som "vordene foreldre". Så jeg sa jo som sant er: Vi sliter med inntekten vår, da samboeren min går på avklarings stønad, og dette påvirker forholdet, vi kan ikke gjøre noe spenende, det går i jobb og problemer med NAV. Jeg er utslitt av det å gå gravid og kaste opp 4 ganger daglig, men har ikke økonomi til å ta ut sykmelding, starter å slite med bekkenet mitt, så nå skal jeg prøves på krykker. Jentene fikk sjokk når de hører om min hverdag, g forstår ikke hvorfor dette ikke kommer frem i "unge mødre". Det kan jo ikke jeg svare for. Er allerede ei jente her jegbor, som er 15 år og løper med barnevogn (har et barn på 6 månder) Hun og BF krangler konstant om barnet, hun maser på at han ikke tar seg tid til dem, han prøver å få henne til å se at han prøver å skaffe penger, han jobber etter skolen. Kjenner disse godt, og finner det sjokkerende at de krangler om slike ting i full offentlighet. Har pratet en del med denne jenta, og hun sier det selv: hadde hun turt å delta på "unge mødre", så hadde hun gjort det, ikke for å vise seg frem eller noe, men for å vise at hverdagen kan være totalt anderledes fra det de viser på tv'n.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 21:36, hvorfor har du ikke råd til å ta deg sykemelding ? Du får like mye penger som sykemeldt..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 Nei, fordi ved sykmelding regner de ikke med overtidsbetalingen, og siden samboeren sitter med lite penger, jobber jeg overtid så fort jeg har muligheten, har allerede sjekket opp med lege og nav, jeg jobber som sagt i skole, og har 2 jobber ved siden av, kvelds arbeid på resturante og helg arbeid på hotellet. Dette er jobber som ikke regnes inn i sykepengene, og overtiden blir heller ikke innlemmet, da går vi i så fall med ca 10 000 minde i månden (+/-) Siden vi skal ha en liten en, så sparer vi på alle pengene vi kan spare på, for å forsikre oss om bra økonomi når lille kommer.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Når du er sykemeldt får du lønn utav hva du fikk før du ble sykemeldt. Jobbet du mye overtid like før du ble sykemeldt så regner de ut fra det.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #7 Skrevet 11. oktober 2010 Er ikke hva NAV fortalte meg på møtet, så lenge jeg bare går som vikar i de to andre jobbene, så mener NAV at jeg ikke har krav på sykepenger, som er basert på disse jobbene, de mener jeg kun vil få sykepenger ut i fra min faste jobb. Regner med at de kan yrket sitt, jeg kan hvertfall ikke sette det på spill, og ta ut sykmeldingen min. For hva om det da er sånn de sier det er (noe jeg regner med) Da sitter man jo med et underskudd, hvertfall i forhold til sparingen.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #8 Skrevet 11. oktober 2010 Dette fant jeg på nett; "dersom du har hatt fast arbeidstid og fast lønn beregnes sykepengene i utgangspunktet ut fra de fire siste ukene før sykemelding. Etter folketrygdloven § 8-30 er det riktignok en mulighet til å beregne sykepengene ut fra et gjennomsnitt av inntekten din de siste tre år, slik du skriver. En bruker da det gjennomsnittlige pensjonspoengtallet du har hatt i disse årene. NAV trygd vil ha en oversikt over disse tallene. " Men om du har flere jobber og er ringevikar, er det sikkert annerledes.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #9 Skrevet 11. oktober 2010 Er akurat det jeg skulle frem til, NAV regner ikke ekstra jobb eller ringevikar inn i sykepengene, og hovedlønna alene er jo ikke "imponerende" høy, ikke i forhold til at vi nå sitter med en hoved inntekt. Vil gi barnet vårt den beste starten på livet, og gi alt h*n måtte trenge. Så frem til legen eller noen andre sier jeg MÅ sykmelde meg, så velger jeg heller å komme meg på jobb, eneste som setter en stoppe er bekkenplager, oppkast og at man er sliten, men dette får jeg ta igjen senere, har lovet samboeren å sykmelde meg når det er 3 månder igjen av svangerskapet, 1 månde igjen, og den blir nok på krykker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå