Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Er det noen som har vært i rettsak med barn på 1 år? Vi har nettopp startet med en overnatting, han ønsker 2 overnattinger etter kun en helg med 1 overnatting. Gutten vår har reaksjoner etter samvær. (men jeg tror han har det godt hos bf, bare at ting går litt fort frem.) Jeg ønsker å ta ting gradvis. Hva skjer om han går til retten nå? Hva er størst sjanse for at han får? Vi har aldri bodd sammen. Bf har hatt samvær 2 timer 2 ganger pr uke siden fødsel, og nå begynt med overnatting. Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger....
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Det tar TID før en sake kommer til en evt rettsal. Først må han innkalle til ny mekling. hvis dere ikke blir enige der kan kan gå til retten. dere vil da bli innkalt til rettsforberedende møte før saken kommer til selve retten. Alt dette tar TIIIIIIIIIID. Det er helt umulig for oss å vite utfallet av en evt rettssak. det kommer ann på mange ting
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 snakk med familievernkontoret. Der har de råd. De anbefaler ikke overnattingssamvær før barnet er 18mnd, så jeg ville hørt hva de syns dere skal gjøre videre..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 Og det kan ta opptil et halvt år å få saken opp for retten, og innen da er jo barnet 18mnd og mer vant til å være der, så da er det kanskje ikke noen problemstilling lenger heller.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg fikk IKKE anbefalt at samvær skulle skje første ved 18 mnd. Var nettopp på mekling, og der ble vi anbefalt å begynne nå, selv om barnet bare er 10 mnd, og jeg og far aldri har bodd sammen. Kommer ikke på tale, så det blir rettssak her også. Satser på, som de andre her sier, at det drar ut i tid.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Henger meg på denne tråden. Dersom det blir rettssak, hvor mye samvær kan bf få?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #7 Skrevet 11. oktober 2010 Aner ikke. Men advokaten min mener han vil få overnatting, men da muligens kun en i måneden til å begynne med, og videre opptrapping. Vanskelig å si, da en psykolog skal vurdere tilknytning osv. Hilsen meg over, med ei på 10 mnd.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #8 Skrevet 11. oktober 2010 Altså, fikk ikke anbefalt at overnatting skulle starte ved 18 mnd, ikke samvær.. 21:00
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #9 Skrevet 11. oktober 2010 Det kommer veldig an på situasjonen hvor mye samvær barnefar kan få. Mye som må tas med og veies. Hans/din evne til å være far/mor, hvor dere bor i fohold til hverandre, barnets alder osv osv.. Men jeg fikk opplyst at det var sjelden (les; nesten aldri) en domstol dømmer delt omsorg før barnet er i skolealder (men forholdene må selvfølgelig ligge til rette for det), men man kan faktisk bli dømt til å gå tilbake til mekling.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #10 Skrevet 11. oktober 2010 Vi heller har ikke blitt anbefalt noen ting på fvk. Begynte overnatting når hun var 1 år. Han vil ha 50 50 VELDIG FORT!!! Hvordan er anbefalingene fremover i forhold til alder osv? Hva blir anbefalt når barnet er 2 år, 3 år .... Det skal mye til for at det blir delt 50 50 før barnet er 7 år? (visst jeg ikke vil)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #11 Skrevet 11. oktober 2010 Det er barnets beste som skal legges til grunn for rettens beslutning; det finnes ingen faste regler på dette. Barn er forskjellige; foreldre er forskjellige. Dersom faren tar saken til retten, kan et like sannsynlig utfall av saken bli at han tilkjennes daglig omsorg, og at mor blir samværsforeldre. Retten tar lite hensyn til historikken - de skal fokusere på hva som er barnets beste på lang sikt. Om far var fraværende i svangerskapet, spiller ikke det noen rolle - han er engasjert NÅ (bl.a. gjennom å ta saken for retten), og han vil ikke bli "straffet" for å ha vært fraværende tidligere. I alle slike saker kommer det inn en sakkyndig psykolog som "endevender" deg og faren. Det vil bli innhentet informasjon fra helsestasjon, barnehage osv., og hvis det er en ting man kan si om slike saker, så er det at det er særdeles vanskelig å spå om utfallet. I tillegg kan man bli idømt både egne og motpartens saksomkostninger. Et greit anslag her er ca. 60.000 kr pr foreldre, samt 20.000 - 80.000 kr til sakkynding. Med andre ord; du har alt å vinne på å komme frem til en minnelig løsning utenfor rettsapparatet. Lykke til - hilsen advokat som jobber med familierett til daglig
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #12 Skrevet 11. oktober 2010 Synes dere damer behandler barna som om det er deres eiendom! Kan skjønne at man kan ha litt problemer med å gi slipp på barnet sitt, men å nekte og å trekke ut ting slik at barnet skal få minst mulig tid med sin far!?!?! Dere skal være sjeleglade for at pappan vil ha noe med barnet å gjøre og at han ønsker å være en stor del av barnets liv! Husk, dere var to som laget barnet og barnet trenger at dere begge er fleksible og samarbeider godt om barnet! Kom dere ned på jorda og se ting fra barnets perspektiv og hva som er best for barnet i stedet for å sitte i deres egen konfliktboble! Hilsen ei som har hatt lite kontakt med pappan sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå