Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har verdens beste sønn Han er stort sett snill, han fyller 4 år noen mnd før babyen kommer. Han gleder seg veldig, men er redd det endrer seg når babyen kommer. Noen tips til hvordan dette kan gå bra? Vi har snakket sammen mye om han kommer til å bli storebror å må hjelpe mamma med å bytte bleie og gi mat når babyen kommer, kanskje vogna blir så tung at mamma trenger hjelp også? Da lyser hele han opp og nermest hopper av glede
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 Selv om man legger alt til rette så kan det hende han blir sjalu likevel :-) Vi har ikke opplevd søskensjalusi men vet ikke om det skyldes alle "tiltak" vi satte i gang eller om vi bare hadde flaks med en overbærende og genersø storesøster. Vi ga storesøster en gave fra lillebror når hanble født, det var veldig populært. Vi ga beskjed til de som ville komme på besøk at vi ikke trengte noe til baby og hvis de likevel insisterte på å kjøpe gave ville vi helst at de ga noe til storesøster i stedet. Her fikk både storesøster og lillebror gave ved barselbesøk, men en gang kom (min mor av alle) med gave kun til lillebror. Da hadde jeg kjøpt en gave i tilfelle noe sånt ville skje som storesøster fikk. (Ikke noe store greier, men det berget nå iallefall dagen). Vi har latt henne være mye på gulvet med baby, kose, klemme. Baby er ikke laget av glass men greit å følge litt med. Hun er med på å stelle, bade og mate lillebror og er veldig opptatt av ham og veldig glad i ham. Nå er lillebror 5 mnd og er enormt betatt av storesøster. De er så fine sammen allerede :-)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 Så kjekt for han:) Jeg hadde ikke prøvd å rosemale det å bli storebror, for noen ganger kan det rett og slett være dritkjedelig;) Gi folk beskjed om å hilse på storebror først når de kommer for å se beibien, og om de vil kjøpe noe så kan de kanskje bruke litt mindre penger på gave og kjøpe en liten oppmerksomhet til storebror også. Det er han som trenger deg mest, og la dette gli sakte over til at du gir oppmerksomhet 50/50 til begge to. Han får seg en medspiller, det er greit å ha i bakhodet:)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 Kanskje fokusere mer på han enn kun på babyen? Alt det du ramset opp gikk kun på babyen som trengte hjelp. Min erfaring er at de store trenger å bli sett og ikke erstattet. Finn på ting bare dere to. Det går ann å sykle en tur mellom amminegen og far passer den lille, lese før sengetid (kun for store barn) osv. Kanskje pappaen kan finne på noe med han også. De jeg ser sliter mest med søskensjalusi og trasse barn er de som blir så opptatt av at kun mor kan amme, skifte, våkne om nettene, trenger søvn osv får det vanskeligere med barnet de har fra før. La far skifte bleien mens mor bygger togbane osv. Ikke tving dem sammen men la barnet bli kjent med babyen i sin egen fart. Å være enebarn i 4 år er lang tid for att barn og det er klart de trenger tilvenning.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Synes det ville vært rart om barnet ikke viste at det var sjalu. Fint at du snakker med han om det, legger vekt på at han skal få delta. Når barnet kommer så gi han små oppgaver, gi babyen mat mens du leser en bok for han, gi babyen mat på gulvet mens han leker ved siden av. Slike enkle ting som gjør at han føler du er der selvom du er opptatt med babyen Ikke gå rundt og tenk; tenk at hvis om kanskje! Det er bare å ta det som det kommer, ingen bits å grue seg for du får ikke gjort stort mye mer med det nå uansett
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #7 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har med hånden på hjertet ikke opplevd at storebror her har vært sjalu en eneste gang, og nå er lillebror 3 år. Han er en fantastisk og tålmodig gutt, og svært mange er imponert over måten han har tatt denne rollen på. Jeg har vært rørt utrolig mange ganger... Det er mye kjærlighet mellom brødrene her..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #8 Skrevet 11. oktober 2010 Husk å gjøre noe koselig bare du og storebror eller bare pappa og storebror. Baby kan ikke spise is/sykle osv, men det kan storebror. Ikke bli lei deg dersom storebror knytter seg mer til pappa denne perioden for det er ikke til å stikke under en stol at det blir mye mamma og baby. Her knyttet storesøster og pappa sterkere bånd og det var bra, hun har nemlig vært litt av en mammajente fram til lillebror kom.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #9 Skrevet 11. oktober 2010 Gutten min var nesten 4 år da han ble storebror til tvillinger, og det har gått kjempefint. De små ga gave til han da han kom på besøk på sykehuset. Og alle som ga gaver hadde med en liten ting til storebror. Babyene sov mye i starten og jeg benyttet alle ledige øyeblikk til å finne på noe med eldstemann. Han hadde jo også bhg. Nå er tvillingene 1 år, og det har gått veldig bra, de krabber, koser og ler sammen:-) Men, har også fått beskjed om å levere de tilbake da lillebror tok en leke fra han. Lykke til, kommer nok til å gå bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå