Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Min kjæreste og hans x klarer ikke bli enige om dette punktet. De har to barn og hun ønsker å ha 60/40 på hvert sitt barn på papiret, men 50/50 i praksis. Min kjæreste ønsker 50/50 både på papiret og i praksis. Det praktiseres pr i dag 50/50 og dette fungerer bra i forhold til barna. De har det trygt og godt i begge hjem selv om foreldrene har et dårlig forhold seg i mellom. Må presiserer at barna ikke er dratt inn i uenigheter. Min kjærestes x sier rett ut at hun ønsker dette kun for å få mer penger i form av utvidet barnetrygd osv. Hun er elllers en oppegående, godt utdannet dame med en godt betalt jobb. Min kjæreste ønsker ikke dette, da dette vil være penger de ikke har krav på. Jeg har i utgangspunktet selvfølgelig ikke noe med hvordan de løser dette, men vil få det på sikt. Vi planlegger å flytte sammen etter hvert og om dette jukset blir oppdaget vil jeg også bli skadelidende økonomisk. Dette har jeg sagt til min kjæreste, og han er enig i det resonnementet. Er det noen som har vært borti, eller har hørt om andre i samme situasjon? Og hvordan ble det eventuelt løst? Alle råd tas i mot med takk, da dette begynner å bli en uholdbar situasjon for alle.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Ikke lett, men hadde tatt en runde til på familievernkontoret og hadde lagt frem saken som han gjør nå. Altså: vi har 50/50, men hun vil ha 60/40. Da har hun litt og svare på. Hun bør ha en veldi god forklaring på dette i og med at dere i praksis har 50/50. Rikker hun seg ikke så ta kontakt med advokat eller NAV;) Forklar NAV at dere har 50/50 men at hun har 60/40 på papiret for og kave til seg os, ekstra barnetrygd, og tilskudd til barnepass. Din kjæreste kan jo i første omgang fortelle henne at han er villig til og melde henne for svindel til nav om hun ikke gir seg;)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 60/40 for hvert sitt barn, betyr at begge har rett på f eks en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn de har hovedomsorgen for, og stønad til barnepass om de tjener under 6G brutto(1G er ca 75 000 nå). Har de noenlunde normal inntekt så kan begge ha rett på redusert overgangsstønad(husker ikke øverste grense her, men dette finner dere på NAV). Mange blir faktisk anbefalt en slik ordning, slik at begge får støtte fra NAV. Og gjøres det i praksis, så er det jo ikke juks. Det er jo bare å ha ett av barna en langhelg eller noe mer enn det andre. Og det kan faktisk barna ha godt av, også. Oppmerksomhet alene en sjelden gang, er godt Jeg forstår hans X her, for dette kan komme alle til gode. Hvorfor stritter din kjæreste imot? For å straffe sin X? Eller fordi han ikke vil ha de ekstra pengene? Eller er det fordi han er redd? Den skriftlige avtalen er den som gjelder..... Og det skal ikke så mye til for å få til 40/60 i forhold til 50/50..... Men jeg skal ikke legge meg opp i det....... Noen er mer opptatt av å vinne, enn å tilrettelegge for en vinn-vinn situasjon.......
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg glemte en ting her. Begge vil da ha rett på skatteklasse 2 hele tiden, hvert år. hilsen NN 19:14
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 Vel, både ekstra barnetrygd og stønad til barnetilsyn og i tillegg skatteklasse 2 forsvinner etterhvert dersom de gifter seg. BT etter 12 mnd som samboer. Skatteklassen fra året etter et evt giftempl. Er faktisk svindel om ikke intensjonen om å i realiteten ha barna 60/40.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Det var derfor jeg skrev det om en langhelg eller noe.... Da er det ikke svindel. Og den av foreldrene som evt gifter seg, får ta følgene av det når den tid kommer. Det går uansett ikke ut over den ene, dersom den andre gifter seg.... Da er det hevntanker om at den andre ikke skal ha mer enn "meg"..... Så om den ene av foreldrene får seg samboer nå, så har det paret fortsatt 12 mnd med 2 barnetrygder for det ene barnet og stønad til barnepass. Og de beholder skatteklasse 2 hvert eneste år til de evt gifter seg. Ser ikke hvorfor en skal være vrien her, jeg. Vinn-vinn, vet du... Barna vinner til og med....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå