Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Man ser tilbake i tid. 1700-, 1800- og tidlig 1900 tallet. De fine hvite familiene hadde slaver, eller importerte arbeidskraft fra koloniene sine. Tjenerne var fargede. De gjorde dritt jobben for den hvite mann. Jeg sitter på kontoret mitt og ser meg rundt. Bak datamaskiner på rekke og rad sitter hvite menn og kvinner. En farget kommer inn, han tømmer søpla vår. Stille og forsiktig, merker knapt nok at han er der, men søplet forsvinner og kaffesøl på kjøkkenet blir borte. Er ute og tar en pils eller to en lørdags kveld, taxikøen består for det meste av hvite. Han som kjører oss hjem er farget. Han som kjører bussen når jeg skal hjem fra jobb er farget. Så hvor langt har vi egentlig kommet...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 De er ikke slaver. De får lønn for den jobben de gjør og de gjør den frivillig. Det er forskjellen!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 Er enig i begge innleggene.. De får lønn, og det er jobben. Men det blir liksom litt sånn "A" og "B" jobber... Husker dette fra jeg bodde i USA... "alle" hadde mexikanske vaskehjelper, gartnere etc.. mens de selv hadde godt betalte og høyt ansette jobber.. ble litt slik at "om man er mexicansk" så jobber man i lavtlønnsyrker.. de asiatiske jobbet mye med data og i dresser etc.. Så selv om det er jobber, så er det kanskje litt skjev fordeling i hvem som har de ulike jobbene..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg er vokst opp på et meget kulturelt sted. Det jeg merket godt var at flere de utenlandske mennene tok de mindre lukrative jobbene som taxisjåfør,gatekjøkkenmedarbeider,vaskeri etc også arbeidet seg opp til en høyere stilling og bedre lønn, gjerne at de tilslutt kjøpte en bedrift,restaurant eller lignende. De tar rett og slett flere av de jobbene som en god del norske mennesker synes er for dårlige.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg er norsk og hvit. Og jobben min er å vaske hjemme hos folk Mitt valg, fordi jeg ville selv velge min inntekt. Jeg har nok mer i timen enn mange av dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå