Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Er så i tvil om jeg skal melde meg på dette. Har en venninne som sier at alt hun lærte på kurset, var glemt når fødselen først startet og at hun føler at jo mer man tenker på fødsel på forhånd, jo dårligere går det. dvs at man planlegger for mye, ser for seg at det skal forløpe på den og den måten og at man skal greie å puste seg gjennom alle riene osv. hun mener dette er urealistisk og anbefaler meg å ikke gå.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg er ikke enig med venninna di. Vi dro på et fødselsforberedende kurs i regi av helsestasjonen på 3 timer. Det var en hyggelig ting å gjøre sammen som et par og mannen syntes det var veldig nyttig. Han er ikke av de som engasjerte seg så veldig under graviditeten, så han satt pris på litt kort og presis informasjon. Jeg forberedte meg på fødselen gjennom hele graviditeten. Leste utrolig masse, spesielt på slutten. Det gjorde at jeg følte meg trygg på hva som skulle skje og at jeg faktisk klarte å puste meg gjennom riene. Det jeg er enig i, er at man ikke burde planlegge hvordan man skal føde. Om man skal ha epidural elle ikke. Det må man nesten bare ta som det kommer. Forbered deg du, det hjalp meg til en kjempefin fødsel hvertfall. Og jeg ble overraska over at det ikke var vondere å føde. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg fikk aldri noe tilbud om kurs. Klarte meg helt fint uten. Forberedte meg så godt jeg kunne på egenhånd. Både fødsel og barselstid var en kjempefin opplevelse. Men dette kan jo variere fra person til person. Jeg fikk høre både fra jordmor og senere helsesøster at jeg tydelig var klar for både å bli/gå gravid og å få barn. Dvs jeg var generelt godt forberedt og holdt meg godt informert på egenhånd.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 vi var på kurs men jeg lærte ingenting der som jeg ikke visste fra før. Men vi fikk lunch da og den var ganske god hehe....
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg hadde liten nytte av fødselsforberedende kurs, men det ble holdt på sykehuset og vi fikk en omvisning på føden, det var veldig greit! Hvis mannen ikke har vært med på en fødsel før, tror det det kan være greit å dra han med - han som sannsynligvis ikke sitter så mye på Bim som vi damene gjør... hehe.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 lærte INGENTING som jeg ikke viste fra før av . Varte 6 t og dette var ett knall bra kurs men jeg viste infoen ! Fikk omvisning på føden og barsel, da. But still. Kunne godt tenkt meg å sove den dagen i stede
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #7 Skrevet 11. oktober 2010 Vi droppet det standardkurset som holdes på sykehuset, der lærer man stort sett bare ting man har lest seg til tidligere. Men vi deltok på et Lamazekurs som jeg fant på nettet, og det kan absolutt anbefales! Det varer en hel helg og er for begge foreldrene. Det går mye mer i dybden og er mer åpent for individuell veiledning. Jeg følte meg veldig trygg etter kurset, godt forberedt og at det var ingenting å grue seg for - ble rett og slett roligere. Mannen min hadde også masse utbytte av kurset, han hadde jo ikke lest så mye på egenhånd. Jeg fikk veldig god bruk for det jeg lærte på kurset under fødselen. Det gjaldt puste- og avslapningsteknikkene. Fødte helt uten smertestillende og synes ikke fødselen var noe ille i det hele tatt. Tror det skyldtes mye den innstillingen jeg hadde, og som jeg kan takke kurset for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå