Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #1 Skrevet 11. oktober 2010 Lurer på om jeg kan ha dette, har slitt siden jeg har hatt angst med å være trøtt/ lat av meg. Fikk også kyssesyken etter mitt barn ble født for 4 år siden.. Har slitt med å være konstant trøtt.. Må sove om dagen, har slitt med depresjon, ofte syk med influensa forkjøelse, blir ekstremt svimmel og sliten når jeg "stresser"... Gikk på skole nå tre år, men hatt stooore konsentrasjonsproblemer, jo mer stresset jeg var på skolen jo trøttere ble jeg. Ble sliten av å trene (Svimmel)... Mye hodepine osv...
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #2 Skrevet 11. oktober 2010 Da har hvertfall jeg ME. Har vært syk siden oktober i fjor. Gikk på en skikkelig smell, først høy grad av angst, deretter depresjon og utmattelse. Sliter fortsatt og er sliten og trøtt så og si hele døgnet. Klarer ikke å gjøre ting med barna utenfor hjemmet, blir svimmel, kvalm, sliten osv. Klarer å være på jobb i maks 3 timer før jeg blir så utmattet at jeg nesten ikke orker å puste. Kan sove i 10 timer men er fortsatt sliten når jeg våkner og har store problemer med å være sosial. Men jeg velger å tro at jeg er utbrent og vil absolutt ikke gjennom noe ME utredning. Den sykdommen tar jo alt håpet fra folk og det vil jeg ikke gå med på. Samtidig så har jeg hatt problemer psykisk og det tærer noe enormt på kroppen og kreftene, det psykiske setter seg fysisk. Ved ME skal en utelukke psykiske problemer, da dette sees på som en nevrologisk sykdom. Diagnosen er dessuten veldig omdiskutert og jeg tror mange får en ME diagnose uten å ha ME, men at de er utbrent og f.eks utmattet etter lang tids påkjenninger f.eks psykisk. Når det er sagt så har jeg stor sympati for dem som virkelig har ME, det er en forferdelig sykdom. Men ME, utbrenthet og depresjon har mange likhetstrekk og det er "farlig" å prakke på alle og enhver som er sliten og utbrent (noe mange er nå til dags) en ME diagnose.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #3 Skrevet 11. oktober 2010 Ved depresjon blir man bedre av å gjøre noe, ved ME blir man dårligere. Hilsen ME syk på fjerde året.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #4 Skrevet 11. oktober 2010 Men det er ikke alltid slik ved depresjon heller, at en blir bedre av å gjøre noe. Jeg kan f.eks møte venner og være totalt utslitt etterpå, fordi det krever mye å være sosial når en er deprimert. Jeg kan gå en tur men må sette meg ned eller snu fordi kroppen er så tung fysisk at jeg ikke makter mer. Så det er ikke så enkelt å diagnostisere forskjellen mellom me og depresjon. anonym over her
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #5 Skrevet 11. oktober 2010 Men antakelig har du ME da og ikke depresjon.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #6 Skrevet 11. oktober 2010 Jeg syns det er en grov fornærmelse å si at mange med ME har egentlig "bare" en depresjon. Mange som lever med ME, blir faktisk deprimerte av lidelsen i seg selv. Mange må gi opp årevis med sosialt liv, sosiale relasjoner, barna sine osv. Listen er lang. Masse nyere forskning viser jo at immunrelaterte sykdommer kan gi masse psykiske symptomer som angst, depresjon osv, at det altså er en enda større kobling mellom immunsystemet, nervesystemet og hjernen enn tidligere antatt. ME er en enorm diagnose med hundrevis av symptomer, en såkalt sekkediagnose. Tror nok mange blir feilidiagnostisert med ME, diagnostiserer seg selv osv(med tanke på at det har blitt "vår tids sykdom", men tror det er enda vanligere at folk med såkalt normale liv og normal psyke plutselig går på en smell og utvikler denne sykdommen. Men, jeg tror det er vedlig viktig å vite at man kan bli frisk! Den er ikke kronisk! Det lover jeg dere!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #7 Skrevet 11. oktober 2010 Det er jo ingen i denne tråden som har sagt at mange ME syke bare er deprimerte. Det jeg over mener er som du skriver selv, at jeg tror mange er feildiagnostiserte pga svært like symptomer på f.eks ME og utbrenthet. Og jeg tror heller ikke at ME er en sykdom som utvikles f.eks som følge av utbrenthet. Dersom det er en immunrelatert, nevrologisk sykdom som det hevdes så er det noe man har eller ikke har, som følge av en virusinfeksjon. Selv om jeg selv har mange symptomer på ME så tror jeg ikke jeg har den sykdommen, pga mitt sykdomsforløp som er i hovedsak angst og depresjon. En annen sak er at en selvfølgelig kan bli deprimert av å leve med ME, det er ikke rart. Men jeg er utmattet av angsten, altså det psykiske utløser utmattelsen og ikke det fysiske. Du som har ME fjerde året på rad. Hvordan har ditt sykdomsforløp vært, hvilke symptomer har du og hvordan fikk du stilt diagnosen? Merker du noen fremgang etterhvert som årene går? Jeg tror heller ikke ME er kronisk, det kan nok ta tid/år men etterhvert blir en frisk igjen. Jeg har en tante som har hatt ME i flere år. Nå har hun vært med på behandlingsopplegget til en eller annen proffesor i nederland og er frisk som en fisk!
ellen-propellen Skrevet 11. oktober 2010 #8 Skrevet 11. oktober 2010 For å svare på spørsmålet ditt: Ja,man kan ha en lettere grad av ME- ME på lik linje med de fleste andre sykdommer rammer ikke likt.Noen klarer seg ganske bra,noen er kleine og noen kan være sosiale med familien max 10 min pr dag. Husk at de du ser i media med ME som oftest er hardt rammet. Mange klarer å leve med sykdommen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå