Gå til innhold

Rettighetene til samboer som er student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry at jeg skriver innlegget her, men det er mye mer aktivitet her enn på det aktuelle forumet for mitt spm :)

Det har seg sånn at min samboer er student og jobber kun i feriene sine (sommer, jul og påske). Han tjener tilsammen mer enn grunnbeløpet likevel, for det er en godt betalt jobb han har - er i utdanningspermisjon. Leser jo at reglene sier han også må ha vært i jobb i minst 6 av de 10 siste mnd. før fødsel, men mener å ha lest noe om at det er annerledes om han er i utdanningspermisjon. Noen som vet?

Det jeg vil frem til, er om de 10 ukene forsvinner om han ikke har rett på dem, eller går de til meg? Vi synes egentlig det er best at jeg får dem om det er mulig, for da kan jo han bare la være å jobbe neste sommer, så har vi fri sammen. Han vil jo få utbetalt MYE mindre enn meg. Kan vi igrunn bare søke som om bare jeg har rett på permisjon, så går det av seg selv? Må jo selvsagt oppgi at han er student :)

Setter STOR pris på svar fra noen som vet og/eller har vært i samme situasjon :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han ikke har jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen så oppfyller han ikke kravet om opptjening til foreldrepenger selv om han har tjent over grunnbeløpet.. Og nei, det er ikke noen andre regler for de som studerer. Om han ikke har rett på permisjon så får du overta fedrekvoten....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...