Gå til innhold

Røyklukt hos barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har en venninne som bor i samme oppgang som oss (blokk). Jeg liker ikke at hun er der, og det er kun pga røyk. Faren til denne venninnen nirøyker, og det stinker av henne når hun har vært der inne.

Klærne må av og hun i dusjen siden det er så ille. Hun hadde overnattet der en gang og da hadde de sovet på stua og enda de sov der satt faren oppe hele natten og røyket! Nå i ettertid har jeg sagt nei til overnatting hos denne jenta.

Når de åpner døren til fellesgangen så siver det ut en eim av gammel røyklukt, datteren min sier han røyker hele tiden nesten.

Det hører med at min datter utredes for astma så det er den største grunnen til at hun ikke får sove der. Hun hoster som en gammel mann etter å ha vært på besøk der i lange perioder.

Jeg vet at en annen mor her i nabolaget nekter sin datter å besøke denne jenta pga av den røyken, og jeg må innrømme at jeg også vurderer det nå.

Hun kom nettopp inn døra etter å ha gjort lekser der inne, og før hun kom opp trappen kjente jeg røyklukten, skolesekken stinket også helt for jævlig så den er nå på vask!

Denne jenta sov hos oss en gang og da luktet til og med madrassen hun sov på røyk. Jeg får så vondt av henne.

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at et menneske røyker gjør ikke meg noe, men at de presterer å røyke inne med barn er jo bare kvalmt! Det vitner om utrolig dårlige holdninger, og hva mere finner de på der?

Nei, mine barn slipper å befinne seg i hus hvor det blir røyket inne altså!

Skrevet

Hadde du nektet barnet ditt å være på besøk hos denne jenta?

Er litt rådvill, får de er bestevenner.

HI

Skrevet

Skjønner ikke at foreldre kan gjøre slikt mot barna sine. Barna mine hadde ikke fått lov til å være inne der. Kan ikke venninnen komme til dere istedenfor? Du kan jo fortelle foreldrene det også, du kan jo "skylde" på astmaen hennes så blir det ikke så pinlig å si noe

Skrevet

Jeg hadde nok det, ja... av flere grunner:

Hun har astma som du sier, virkelig ødeleggende for lungene dette.

Jeg blir usikker på mennesker som bryr seg så lite om barn.

Men det er klart, litt ekstra blir det jo på deg, for da må du la denne jenta være på besøk hos dere mye oftere...

I verste fall kunne jeg tatt en prat med de, om det var mulig å røyke ute når min datter var der, men jeg synes det er litt vanskelig å skulle ha en mening om hva andre gjør i sitt hjem, men siden datteren din har astma er det kanskje litt mere akseptert.

F.eks, vi har hund. Hadde mitt barn hatt besøk av noen som ikke tålte hunden og reagerte på den, ville jeg satt den på et eget rom eller ut, av hensyn til barnet. Selvom det å ha hund i teorien er helt ok, så handler det om hensyn til barns helse.

Skrevet

Joda de er jo mest her hos oss, men skjønner jo at de vil være der også. Nå vet vi jo ikke enda om hun har astma og hvis det viser seg at hun ikke har det så kan jeg ikke be jenta mi om å lyve om det. For de er såpass store.

Syns det er fryktelig vanskelig, men ser egentlig ikke noen annen løsning enn å si at hun ikke kan være der så ofte. For dere aner ikke hvor ille hun stinker etter å ha vært der. Lukter som om hun har rullet rundt i et stort askebeger i flere timer.

HI

Skrevet

Foresten, om hun faktisk får stma diagnosen eller ikke er uvesentlig. At hun ikke tåler røyk og reagerer så kraftig på det er nok

16.59

Skrevet

Er grunnet hosten hun sjekkes for astma, hun hoster nesten hele året og ingen hostesafter hjelper. Har prøvd alt, endelig skal hun utredes skikkelig. Men merker at hosten forverres når hun har vært der, den ene natten hun sov over resulterte i to dager hjemme fra skolen.

Kan jo såklart være tilfeldig, men tar ingen sjangser så overnatting er uaktuelt.

Skal snakke med min datter i kveld, burde jeg også kanskje snakke med venninnen hennes også?

Skrevet

Hei

Skjønner hva du tenker.. Men jeg kjenner jeg får vondt av hun andre jenta også.. Hun som må bo i dette. Det er ille nok som det er.. og blir ikke bedre om ingen får lov til å komme på besøk til henne.. kan bli en ganske ensom barne/ungdomstid... Hva men å ha henne på besøk oftere? Være litt flink til å ta jentene med på tur?

Er han faren en som det går an å snakke med? Jeg kan ikke tenke meg at han ønsker en slags "innblanding" i hva han skal gjøre i hjemmet sitt.. men det går jo an å forklare at din datter sliter med luftveiene, og at hun reagerer etter besøk der.. understrek at du ikke mener å bestemme hva han skal gjøre, men forklare at pga hennes helsesituasjon er det best om jentene er sammen hjemme hos dere.. KAN jo være han får seg en liten oppvekker av dette???

Og hvis ungene deres har det kjekt sammen/er bestevenner, må en være litt forsiktig.. Bestevenner er kjekt å ha, og viktig.. og det skal man være varsom med å bryte/gjøre vanskelig...

Men som sagt - skjønner at du synes situasjonen er vanskelig :)

Lykke til!

Skrevet

Mine unger hadde IKKE fått lov å være der inne, astma eller ikke astma!

Mitt eldste barn er 16 år, og da hun var liten røykte begge foreldrene mine (nå har de heldigvis sluttet for lenge siden!!). Når vi skulle på besøk, så ringte jeg noen timer i forveien for at de skulle rekkke å lufte noenlunde ut.

I tillegg til å være farlig, så er det gruelig stygt å kjenne røyklukt av små barn.

Jeg synes folk som røyker i samme rom som barn er uintelligente, rett og slett!

Skrevet

Takker for svar alle sammen :)

De er her veldig ofte, mestparten av tiden er de her å leker, men så er det slik at de syns nok forandring fryder og de vil være hos henne noen ganger.

Faren til denne jenta er en gammel mann, nærmere 70 år. Og hva er det de sier, man kan ikke lære en gammel hund nye triks? Hehe.

Jeg hater selv røyklukt og min datter må rett i dusjen når hun kommer hjem.

Men så er det litt synd i denne jenten av flere grunner, hun har ikke så mange venner og jeg vil ikke såre henne ved å nekte min datter å være inne hos henne å leke. Men ser ut til at det blir slik, har snakket med mannen min og han liker heller ikke at hun skal være der når det røykes så mye der inne.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...