Gå til innhold

Så å gå tur er IKKE trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett veldig mange kommentere det nå. Gjerne med litt sånn oppgitt og ovenfra og ned holdning. Virker som det eneste som kvalifiserer som trening for dem er når man:

a) skifter til eget trimtøy

B) driver på med samme aktivitet i minimum 30 minutter

c) blir så svett at man må i dusjen med en gang etterpå

Å gå tur kan til nøds kalles for mosjonering skrev en. Vet dere, jeg er helt uenig! Å gå tur kan gjøres på mange måter, og det kan også bli en form for trening, men da må en gå fort nok og med motstand. Jeg trener ganske mye, masse forskjellig, og jeg blir like svett og andpusten av å f.eks gå kjempefort opp en lang bakke med barnevogn, som jeg blir av å danse i 20 minutter. Uten vogn, men med sekk på ryggen og staver er også tungt, man blir svett og andpusten av det om man går fort nok.

Definisjon på trening:

"Trening kan defineres som systematisk påvirkning av organismen over tid, med sikte

på endring av de fysiske, psykiske og sosiale forutsetninger som ligger til grunn for

prestasjonsevnen."

I følge dette kan så absolutt turer i raskt tempo defineres som trening, spesielt dersom man er i dårlig form når man starter.

Dere som mener turer, da turer i raskt tempo så klart (helt enig i at rusleturer i rolig tempo ikke er trening), gjerne med motstand, ikke er trening, kan dere begrunne det? Nå har jeg begrunnet hvorfor jeg mener det ER trening, men jeg har aldri lest noen begrunnelse på hvorfor det ikke skulle være det. Bare at noen mener det ikke er det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, hvem bryr seg?

Vil ikke kalle det trening, men trim.

Skrevet

Klart at å gå tur er trening :) Blir jo sprek av mindre! Selvfølgelig må man gå i et viss tempo og gjerne i motbake. Blir ikke noe ut av subbing langs grøfta, da. :))

Skrevet

Men du må gjøre aktiviteten over et visst tidsspenn om det skal ha en gunstig helsemessig effekt. Går du fort opp en bakke og ellers går normalt vil jeg ikke si du har utført en treningsøkt.

Skrevet

Hva er forskjellen på trim og trening da?

Du bryr deg, du svarte jo på innlegget mitt! ;)

HI

Skrevet

Noen tenker på "å gå tur" som å gå og tusle en tur. Det kan knapt kalles mosjon engang. Når jeg går tur er det trening så godt som noen annen treningsform. jeg skifter til treningstøy, går raskt i en-to timer, sørger for å gå steder med bakker for ekstra belastning, går med vogn og pulsklokke. Sørger for å gå raskt nok til å ha puls som tilsvarer best mulig fettforbrenning for meg.

Svett som en gris når jeg kommer hjem.

Skrevet

Joda, den er jeg med på, man må gå fort hele veien. Jeg går turer på ca 1 time når jeg først går, da med vogn, og jeg går fort hele veien. På den ruten jeg går er det flere ganske bratte og lange oppoverbakker og naturlig nok også en del nedoverbakker. Er i hvertfall ganske så svett og støl i bena når jeg kommer inn igjen, så vil absolutt si at jeg har trent da. Like mye da som når jeg bytter til trimtøy og danser i 30-40 minutter.

HI

Skrevet

Å gå er jo ikke akkurat trening, men det er trim.

Løper du deg derimot en tur, så vil jeg kalle det trening :)

Har noe med aktivitetsnivået å gjøre.

Skrevet

Om turer ikke er trening, bedrier jeg ikke trening i det hele tatt ;)

For øvrig ser jeg ikke problemet med mosjon, det er da et positivt ladet ord på bevegelse som er nyttig for en?

Skrevet

Kan du forklare meg forskjellen på trening og trim?

Trening: Man blir svett, man øker pulsen, blir andpusten, får opp forbrenningen... alt dette skjer i hvertfall når jeg går mine turer på den måten jeg beskrev.

Trim: ...?

Skulle gjerne sett en begrunnelse på hvorfor turer i raskt tempo ikke blir ansett som trening, ikke bare en personlig mening om det.

Skrevet

Vel, samboeren min jobber i militæret og deres form for intensitetstrening for nybegynnere er: sekk med 10 kg raskt gå tempo i opp og nedbakke. Handler jo om hvor høy pulsen din blir ikke om du løper eller ei.

:) Jeg gikk end 15 kg på denne måten jeg, bare med vogn istedet.

Skrevet

Jeg har heller ikke problem med ordet mosjon, men jeg kjenner jeg blir irritert når noen blir nedlatende ovenfor de som kaller turer for trim. Jeg trener som sagt mye forskjellig, og regner også turer med som en av treningsformene mine siden jeg både blir svett, andpusten og godt fysisk sliten av det.

Var en som skrev en tråd der hun lurte på hvorfor noen ikke trente, og la til at selv gikk hun mye turer. Mange av svarene hun fikk var av typen.. eh, å gå tur er jo ikke akkurat trening da, så du trener jo ikke du heller! Synes det er ganske nedlatende, og ikke minst galt. Alt som bidrar til å få opp puls, pust, forbrenning osv er vel en form for trening. Noen treningsformer er nok mer effektive enn andre, man forbrenner mer kcal på å løpe i 1 tie enn å gå fort i 1 time, men begge deler er trening likevel, bare at ene er mer effektiv enn andre.

HI

Skrevet

om man svetter og får opp pulsen og holder den høy over lengre periode (iallefall 30 minutter)så vil jeg kalle det å gå tur trening.

men om man ikke svetter så mye,blir anpusten men tar seg igjen til neste oppoverbakke vil jeg ikke kalle det trening,da er det mosjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...