Gå til innhold

Hva synes du om Kari Jaquessons fedmeutspill?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg konstaterer at Kari fortsatt er en svært enkel kvinne når det kommer til intellektuell kapasitet.

Skrevet

Hun har nok rett 70% av tilfellene men, det finnes faktisk sykdommer som gjør en feit, og! Min fetter fks har en metabolsk sykdom som gjør at kroppen ikke skiller ut sukkeret hans spiser ( ikke sukkersyke.) Derfor er han smellfeit. Han kommer anntagelig alltid til å veie en 10-15 kg for mye pga dette.

Han har gått på strenge dietter tidligere som har fått han ned i vekt, denne dieten er så streng at den er umulig å leve med i lengden.

Om jeg hadde latt være å ta ansvar for min egen helse og bare spist junk og vekta hadde steget hadde jeg ikke lidd under en fedmesykdom, jeg hadde bare rett å slett vært feit! Enig den.

Skrevet

Enig med Kari her. Overvekt og fedme er ikke noe som blir kastet på deg eller noe som skjer over natta. De fleste ser det komme og da kan man faktisk gjøre noe med det. Og ja, jeg vet at det ikke er enkelt for jeg har vært der selv. Men det er lov å ta seg selv i nakken, trø ut av offer-rollen og komme seg over dørstokken til et bedre liv.

Man velger selv å bli overvektig og man velger selv å forbli overvektig. Alle har eget ansvar for eget liv og helse.

Skrevet

Må si du er flink til å begrunne meningen din..

Skrevet

Hun har rett i svært mange tilfeller, f.eks når det gjelder meg. Jeg er 30 kg overvektig og vet det er min egen skyld.

Riktignok sliter jeg med et anlegg for å legge på meg som gjør at jeg kan unne meg mindre enn mange andre, uavhengig av hvor mye jeg trener - men dette er jeg klar over og må leve med.

Det er uansett litt svart hvitt å si det slik hun gjør, for det finnes faktisk folk som er fete pga sykdom.

Skrevet

Det trengte ikke begrunnes, kommentaren var rettet til et innlegg fullt av skinnhellig svada. Det trengte ikke nærmere forklaring.

Skrevet

Man kan ha mange faktorer som bidrar, men man blir ikke feit utelukkende av sykdom.

Det er helt klart at det er vanskelig for mange på grunn av sykdom, funksjonshemming osv. Men om en skal snu trenden har man bare seg selv å lene på.

Jeg likte spesielt godt det hun sier om at det er ok å være fat but fit, at vi ikke trenger å være slanke alle sammen. Og at når man godtar størrelsen sin, bør man kunne spise potetgull uten selvforakt :)

Skrevet

Blir man ikke feit utelukkende av sykdom? Kan du vennligst dokumentere den påstanden?

Skrevet

Jeg har alltid vært overvektig. Fra jeg var baby av elsket jeg mat, og jeg fikk spise meg god og mett uten at noen stoppa meg. Dette sliter jeg fortsatt med. Jeg har ingen problemer med å gå ned i vekt, men så gjør kroppen min alt den kan for å få meg opp i det som er for den "Normalvekt", men som egentlig er overvekt.

Det er ikke så enkelt som dere som alltid har vært slanke tror. Men det er vanskelig for dere å forstå dette tydeligvis. Kroppen er veldig avansert. Det er ikke alltid så enkelt at man bare behøver å spise lite, veldig sunt og trene.

Skrevet

Jeg er langt på vei enig med henne her, men hun tar litt feil. Fedme _kan_ også skyldes sykdom, både direkte og indirekte. Det finnes sykdommer og/eller medisiner som gjør et menneske overvektig, og det finnes sykdommer (f.eks ME) som gjør at et menneske ikke klarer å være i nok fysisk aktivitet til å kontrollere vekten. I tillegg har man jo psykiske sykdommer, spiseforstyrrelse kan jo også gå motsatt vei enn anoreksi og bulimi.

Dette vil nok likevel bare omhandle unntakene, de alle, aller fleste av oss har faktisk bare seg selv å skylde på når vi går opp i vekt, og det er opp til oss selv om vi orker å trene og spise sunt og riktig for å gå ned i vekt igjen. Man må faktisk tåle å høre det også, at man ikke forvente å være normalvektig dersom man spiser sjokolade hver dag, aldri trener, spiser mye til hvert måltid osv. Vi har ikke vondt av å få oss en liten smekk der, innse at vi har ansvar for oss selv. Så på dette er jeg helt enig med henne.

Skrevet

Man dokumenterer da ikke påstander på et nettforum? Om man skal bruke et år på å finne forskningsrapporter til å underbygge det man sier bør man heller skrive en oppgave på universitetsnivå..

Det jeg mener er at sykdommen er en faktor i fedmeutviklingen, men at den neppe er den eneste. Man må fortsatt spise mer enn man forbrenner, hvis ikke er det fysisk umulig å legge på seg. Skulle tro noe så elementært ikke trengte dokumentasjon?

Med vennlig hilsen...

Skrevet

Selvfølgelig dokumenterer man påstander på et nettforum også.

Hvordan forklarer du spiseforstyrrelser?

Skrevet

Nå er det "glemt" at hun også står for et kroppsideal som aksepterer alle fasonger, så lenge man lever sundt, spiser variert og trener regelmessig. Grandiosa og hveteboller er ikke noe krise og spise, stort sett står det av NATURLIGE varer, som hun sa, sukker og hvetemel er naturlig og spise for oss mennesker...Det har aldri vært skadelig, men med måte. Hun har vel også vist skepsis til både lavfettlivsstil og lavkarbolivsstil.

Man har vel også "glemt" at hun snakket om fedme generelt og ikke fedme som symptom på sykdom. Problemet er at mange overvektige fokuserer på sine plager og ikke ser at det er FEDMEN som er skyld i plagene ikke vice verca. ALtså sykdommene folk lider av er symptom på fedme/usunn livvstil.

Ja, noen av oss kommer ALDRI til å bli supermodeller eller "syltynne";- men alle kan vi komme oss i god form være sunne og holde oss frisk. Ingen kan SE på meg at jeg trener 1,5 t 6 dager i uka...Både styrke, intervaller og langøkter. Men jeg finner det både morsomt og ikke minst, det hjelper på det meste og prøve og ta vare på kroppen.

Problemet er at folk synes de må "gi opp" så mye god mat og "trene så mye",- uten og få SYNELIGE NOK resultater. I virkeligheten handler det om å beherske seg i 5 av ukens 7 dager og "La det stå til" på fredags og/eller lørdagskvelder" (vis moderasjon på dagtid da også). Om man da i tillegg trener 3-4 dager i uka KAN man ikke blir "feit"...Men man kan være 5-10 kilo "for tung" i forhold til medieskapt kroppsideal. Men for Ola og Kari Normann så er man ikke fornøyd med å være litt tung, men sunn, da driter man heller i alt som heter sundt kosthold og trenign, for man blir ikke "MOdellvakker " alikevel....Om man trener kun for å ta seg bra ut, er det veldig, veldig mange som kommer til å bli skuffet..Rett og slett fordi man ikke er skapt til å bli som Heidi Klum, selv om man trener ekstremt mye og spiser ekstremt sundt.

Så jeg sier, Heia Kari...Til dere kritikere, hun er smart nok til å skille mellom VIREKLIG syk og livsstilsyk...Fet av latskap eller fet som symptom på noe annet er to vidt forskjellige grunner. og så lenge man som overvektig alltid finner en GRUNN til at man er fet, det være seg traumer fra barndom eller fysisk "skavank";- så er det vanskelig og bli normalvektig..Fordi man fraskriver sg selv ansvar for at man er blitt som maner blitt og legger skylden på hendleser og ting man ikke kan gjøre noe med... Noen har "Bedre gunner" enn andre mtp psykiske lidelser for å bli fet, men til syvende og sist må man ta vekta på sin egne kappe, innse at det er man selv osm har spist og som fortsetter og spise og som kan kontrollen over seg selv igjen...

Og før noen roper ut at jeg er "Korttenkt"..Jeg har veid under 45 kilo og jeg har veid over 110 kilo..Jeg har hatt fysiske plager som følge av overvekt, og innlagt som følge av udnervekt..Jeg vet hva jeg snakker om når det kommer til bruk av mat som "egenbehandling" av problem...Greit, fortidne kan ha skyldne, men man ta tilbake kontroll selv og bare innse at FEDME løser ingen problem, og man er selv skyld i den......

Skrevet

Synes hun har mye rett i utspillet sitt. Mange gir opp for lett og klager på genene. Men stort sett - om jeg ser en unge i vogn med boller og cola, så er som oftest mor ganske drøy i kroppen. Så ARV av holdninger er jeg med på!

Selv hører jeg ofte at folk skylder på stoffskiftet. Jeg har hatt lavt stoffskifte i over ti år. Forskning viser at man går opp ca 3 kg pga dette. Resten er fordi man tror man må sitte i sofaen og spise snop.

Skrevet

Og hva var skinnhellig svada med innlegget mitt?

Skrevet

Du har ikke dokumentert noe som helst selv..

Nei, man leiter ikke opp kjemibøkene sine for å dokumentere at differansen mellom inntatt energi og brukt energi blir lagret som fett på kroppen. Man regner med at alle her inne har fullført grunnskolen...

Skrevet

jeg skjønner hvordan hun tenker. Hun vil ikke at fedme skal være noe man bare "får",man får ikke fedme,man BLIR det!og hvem sin "feil" er det?det må jo være hver enkelt sin feil det. det er vel dette hun vil til livs;at det ikke skal bli en hvilepute for mange overvektige at de har en sykdom de ikke kan komme seg ut av,for det kan de,med masse hardt arbeid og hjelp.

Fedme er ikke sykdom på linje med f.eks kreft,kreft kan alle og enhver få,men det å bli overvekrig kan hver enkelt forhindre. (nå tar jeg alle under en kam bare for å få frem poenget mitt.jeg VET det ikke er så lett for alle overvektige)

synes hun reiser en viktig og interessant debatt.og kanskje vil det hjelpe overvektige med å sparke seg selv i ræva om de vil gå ned kiloene sine.

Skrevet

er du så enkel i hodet som du fremstiller deg som? Overvekt kan være et resultat av sykdom. Det er et medisinsk faktum. Å påstå noe annet er temmelig spesielt.

Skrevet

veldig bra sagt og er helt enig med deg annie 13:01!

Skrevet

Før du beskylder andre for å være enkel bør du kanskje lære deg å lese?

Jeg har da ikke sagt at overvekt ikke kan være resultat av sykdom, jeg har bare påpekt at flere faktorer spiller inn.

Skrevet

Unyansert innspill av K.J., men meget godt egnet for debatt. Er for øvrig enig med henne i at vi må kvitte oss med den pinlige offermentaliteten som synes å råde på de fleste arenaer i dagens Norge.

Skrevet

Sykeliggjøring er uansett ikke en positiv ting samma hva det gjelder. Kanskje der det ligger ? Lett å skylde på ytre faktorer :)

Men, altså når man er syk og er feit burde man få hjelp av helsevesenet for å gå ned i vekt for å bedre livskvaliteten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...