Gå til innhold

Hvor mye må far betale i barnetrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg og BF ikke er sammen og han må betale barnetrygd, hvor mye er det han må betale i følge NAV da? Er det 20% av lønnen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnetrygd kommer fra NAV og er på 970 kr. Tror du mener barnebidrag. Det kan fastsettes en privat avtale mellom dere som ikke trenger ha noe med satser fra NAV og gjøre, eller dere kan sende inn inntekts opplysninger og barnefordelings papirer inn til NAV så kan de regne ut for dere. Men vil bare presisere at den prosessen kan ta flere mnd.

Skrevet

Ja mente selvsagt barnebidrag :) Har snakket med BF ( er ikke sammen) og han ville ikke stå på noen papirer eller noe fordi han ikke kan sitte med leiligheten han holder på å bygge nå osv hvis han skal betale barnebidrag...

Han vil ikke ha noe med ungen å gjøre, så privat avtale ville han heller ikke fordi da ble han påminnet det hver mnd når beløpet ble trukket...

Skrevet

Ja off ok.. da er jo problemet litt større en kun barnebidrag. Har han fastsatt farskapet da? Hvis ikke må jo det gjøres først. Og hvis han står oppført som barnets far og alikevell nekter betale barnebidrag så er ikke det noe problem.. Da går du å får hjelp hos NAV også blir dette trukket rett fra hans konto, uten at han har noe å si på det.

Skrevet

Han er klar over at det er han som er far, den krangler han ikke noe på....

Jeg har ikke skrevet ned noen steder (offentlige papirer) at det er han som er faren, men skal til legen i morgen og må da evt skrive opp der...han vil jo gjeeeeerne at eg ikke skriver opp hans navn noen steder slik at han slipper betale og at eg får penger fra staten i stedet....

Skrevet

Heidi:

Da kan du hilse han og si at det er ikke lov å sette far ukjent lenger.

Det er straffbart faktisk, med mindre du kan overbevise de om at du er voldtatt eller har hatt en ons på skyfylla (eksempler).

Ikke lag noe ekstra styr ut av dette.

Før han opp i alle papirer, og la det være hans dumhet at han ikke kan betale. Han var med på moroa han og.

Skrevet

Jehehe...så det han ønsker er å slippe unna barnebidraget?! Ja, det er det sikkert flere menn som har ønsket seg før...men som hun over her nevner, så er det ikke lov. Det er rett og slett som å stjele fra staten og våre skattepenger... Satt litt på spissen; Hvorfor skal VI betale hans del av kaka?? Landet vårt har da nok å bruke skattepengene på enn å betale barnebidrag for uforsiktige menn...

Skrevet

Du oppgir han som far når barnet blir født, nekter han og skrive under så går du bare rett til nav. De kan kreve dna test for og fastette farskap. Han kan nekte alt det han vil men stiller han ikke opp på dna testen så blir han HENTET så og nekte det hjelper ikke!!!

Skriver du far ukjendt så er det ulovlig, dessuten så vil du kunn få minstesatsen på nav som er rundt 1000 kr i mnd.

Nekter han og betale barnebidrag så går nav via arbeidsgiver og tar et fast trekk hver måned.

Nav regner ut barnebidrag ut i fra; hvor mye samvær far har (jo mere samvær far har jo mindre blir bidraget), hvor gammelt barnet er, hvor mye han tjener (brutto, alltså FØR skatt) og hvor mye du tjener.

Ikke la han slippe unna!

Skrevet

Takker for kommentarer :) Joda har bestemt meg og han skal stå på papirer uansett kor lite han vil det! Var bare utrolig mye tanker i hodet i går etter at han slapp bomben om at han ikke ville ha noe OVERHODET med oss å gjøre....

Men når eg fikk roet meg og tenkt litt så bestemte eg meg fort for å skrive han opp :)

Skrevet

Må si det forundret meg veldig at et oppegående menneske kan mene noe slikt om sitt eget barn...?! Tenk om du som mor til barnet skulle sagt det samme til han...?

Huff og huff...

Men du og lilliswn må ha masse lykke til!! Dere kommer til å få et flott liv sammen, og klare dere fint uten han :-)

Skrevet

Ja er helt utrolig at det går an å tenke sånn...får bare håpe at han en dag finner ut at han har noe å ta ansvar for og et barn som trenger sin fars kjærlighet og han er klar for å gi det barnet det det trenger :)

Men vi klarer oss vi to, har et veldig sterkt og godt nettverk rundt oss og så får han bare gå glipp av det lille mirakelet vårt:)

Gjest babyfabrikken1979
Skrevet

Jeg må bare føye til noe. Jeg måtte le når han sier han ikke har råd til å betale barnebidrag, men ikke vil se barnet heller. Han vet tydeligvis ikke hvordan dette funker; jo mer han ser barnet, jo mindre bidrag må han betale ..

Skrevet

Ja eg forklarte det at jo mer far ser barnet jo mindre må han betale...men spørs om det synker inn...nå er vi ikke i dialog (regner eg med siden han fant ut at han skulle slette med fra facebook( enda en skikkelig moden ting å gjøre :P ) hehe )men han skal bare få tid å tenke seg om og hvis han vil komme inn i vårt liv er han hjertelig velkommen til det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...