Gå til innhold

Hyper toåring som sliter meg ut!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med ei datter på to og et halvt år som har et sinnsykt energinivå og en enorm trass. Når hun har lagt seg for kvelden orker jeg nesten ikke gjøre noe annet enn å ligge i godstolen og slappe av frem til leggetid. Bare å henge opp klesvasken er et ork, ta oppvaska, vaske gulver etc, og det er jo ting som må gjøres.

 

Jeg orker snart ikke å dra noe sted med henne lenger, for jeg ender kun opp med å løpe etter henne for at hun ikke skal ødelegge ting, løpe ut i veien, er vi på lekeplass må jeg nesten henge over henne som en hauk for at hun ikke skal løpe på/dytte andre barn.Var på restaurant i dag med familien, var så sliten da jeg kom hjem at jeg nesten ikke klarte å stå oppreist. I tillegg så har alt blitt en evig maktkamp. Må pusse tennene hennes med tvang, må kle på henne med tvang, hun slår og brøler dersom hun ikke får viljen hennes og generelt nekter å høre på noe av det jeg sier.

 

Men når jeg viser at jeg blir lei meg og trist av måten hun holder på, så får hun et sympatisk blikk i ansiktet, stryker meg over håret eller kinnet og sier med den vakreste stemmen hun klarer: "å, mamma, gå bla nå, mene ikke det, lille venn". Så hun har jo empatien inne..og sjarmen;) Eneste gangen hun er rolig er foran barnetv eller film, men jeg ønsker jo ikke at hun skal sitte pal foran tv`en flere timer hver fridag kun for at jeg skal få slappe av litt!

 

Noen som har hatt så aktive barn som har blitt roligere med alderen? Noen råd å gi en utslitt mor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som hjelper når mine to fyrer seg opp er å gå ut! Løpe, sykle, herje... :)

Skrevet

Hehe, ja dette er småbarnslivets gleder! Du o`herlige trassalder!!!! Men jeg kan love deg en ting: Det blir bedre med årene ;)

 

Det er ikke mye som hjelper, men det å få brukt energi, samt grensesetting er gode redskaper underveis :) HOLD UT! Vi er mange i samme båt ;)

Skrevet

Jeg har vært der med min datter!!! hold ut!! det blir bedre jo eldre de blir!!!

Trøst deg med at hun er sosial og aktiv, tenk om hun hadde vært inneslutta og bare satt der?!

Skrevet

prøv å kutte ut melk i to-tre dager, kan være en lett melkeallergi. Ikke bare ren melk men også yoghurt, ost osv.

Skrevet

Jeg ville droppa ALL tv-titting. Bedre å ta en tur ut!!

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen. Akk o ve....det er flere enn deg som har det sånn ja! Jenta mi er bare 15 mnd, men når jeg er sammen med andre med barn eller uansett i verden hva det er vi skal gjøre, er hun 100 ganger mer aktiv enn de andre. Hun er en vill ape!! Jeg er dødssliten. Det er helt umulig å ha henne i bilstol, på senter, på besøk...i tillegg til at hun er vill, skal hun alltid oppsøke det hun ikke får lov til. Klatre på stuebord, hyle og skrike fordi hun vil opp rulletrappen, kaste mat omkring på cafe osv. Nær familie sier det samme, andre er jo høflige, men jeg merker folk blir litt forundret over aktivitetsnivået hennes. Hun har vært sånn siden jeg kjente bevegelse for første gang i magen. Spinnvill.

 

Vi er i gang med å lage et søsken til henne, og jeg drømmer om en rolig pode som f.eks. ikke ruller rundt før han er 6 mnd og kan ligge å pludre i ei barnevogn på trilletur og titte på blomster og fugler...heeelt i ro.!

Skrevet

Godt å høre at det er flere av oss... :-D Jeg føler at alle glor på meg der jeg løper gjennom en butikk/et senter for å hente min lillemann som alltid stikker av og løper motsatt vei.

Vi er masse ute på leke-plasser, parker og andre steder han kan løpe fritt, prøver å unngå å ha han med på butikk, senter osv hvis det ikke er helt nødvendig. Men han er en herlig liten fyr, full av sjarm og pågangsmot. Klatrer, hopper, løper, hinker... full fart :-D

Prøver å avlede når han vil/ikke vil, men noen ganger må jeg bare gjøre ting selvom han hyyler viiil/viiil ikke. He he. Ganske sliten når kvelden kommer ja. Men det blir bedre!! Det vet jeg, for dette er nr to :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...