Gå til innhold

Et aldri så lite dilemma ifht babylaging..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei lita jente på drøyt to og et halvt år. Det tok lang tid å unnfange henne. Vi har nå prøvd i snart halvannet år å lage nr. 2, men suksessen lar vente på seg.

Nå nærmer det seg eggløsning igjen, og jeg har som vanlig tenkt å teste, slik at jeg finner nesten helt sikkert ut når det er. Problemet er at vi skal på en klassisk rølpetur med jobben om ikke så lenge. Og det er en ganske stor mulighet for at jeg har hatt eggløsning da, og ikke vet om jeg er gravid eller ei. Sannsynligheten er jo til stede, men samtidig har vi jo prøvd ganske lenge uten hell.. Dette er en setting der det blir vanskelig å unngå alkohol uten å få spørsmål. Dessuten er det jo litt kjipt å ikke kunne unne seg noen dråper.

Så jeg lurer på om jeg skal:

a) prøve denne gangen også, og ta sjansen på et moderat alkoholkonsum (jeg drikker meg aldri dritings uansett)

B) Ikke prøve denne måneden

c) Prøve denne gangen også, og holde meg helt unna alkohol.

Hva ville du ha gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville ha prøvd å bli gravid, men også dratt på denne rølpeturen uten å bli helt dritings.Du kan jo drikke men ikke like mye som de andre.

ja man skal ikke drikke når man er gravid,men...jeg hadde likevel gjort det slik

Skrevet

Ja, jeg heller kanskje litt mot den.. Som sagt drikker jeg ikke mye uansett. Kanskje en tre-fire enheter i løpet av en kveld.

Skrevet

Jeg er motstander av å drikke alkohol i svangerskapet, MEN de første ukene etter unnfangelsen får ikke babyen næring fra mor, den har "matpakke" med seg i egget.

Det er naturens måte å beskytte fosteret på før mor har forutsetning for å vite at hun er gravid.

Skrevet

Ja, det stemmer, men jeg spurte en lege om det. Og hun sa at dessverre så påvirker likevel morens kropp embryoet :( Eller har noen hørt noe annet fra en annen lege? I så fall er jeg interessert i å vite mer om det!!

Skrevet

Hvis du prøver denne gangen også,og likevel drikker, kan du være sikker på at du blir gravid. Det er i begynnelsen det er mest skadelig for fosteret har nå jeg hørt. Ikke la dum alkohol ødelegge noe så viktig..

Skrevet

Tja.. De lærde strides vel.. Men det er jo ikke sånn at embryoet fester seg før enn stund etter befruktning, og jeg nekter å tro at det lider noen nød på sin vandring til et festepunkt. Jeg drakk i hvert fall i tidsrommet mellom befruktning og ventet mens, og det har gått helt fint. Kos deg og lev normalt, du.

Skrevet

Jeg tror veldig mange barn her i verden ble utsatt for alkohol rett etter unnfangelsen, før mammaen deres visste at hun var gravid, uten at det har skadet dem.

Jeg var sannsynligvis dritings en gang etter at min kommende sønn ble unnfanget, pga testet positivt så sent og hadde gitt opp prøveperioden.

Men hvis du drikker på rølpeturen, vel vitende om at du kan være gravid, er du da i stand til å takle det om barnet ditt, mot formodning, skulle få en kronisk sykdom, eller et syndrom? Eller hva om det oppstår komplikasjoner i svangerskapet?

Sier ikke "ikke drikk", men du må kjenne på det selv, om det vil være greit for deg. Mange barn blir født friske selv om moren drikker alkohol i svangerskapet, mange barn får mer eller mindre alvorlige sykdommer uten at det er alkohol inne i bildet.

Skrevet

Nja.. jeg har alltid dårlig samvittighet for alt, så det hadde nok plaget livet av meg.

Men nå er det IKKE snakk om å drikke seg dritings, bare så det er klart!! Det strider imot min ideologi. Det er snakk om noen få glass, for å ikke bli lagt merke til..

Men som dere så, er det jo et alternativ å ikke prøve denne mnd..

Skrevet

Slapp av! Ta det som det kommer. Blir du gravid akkurat denne mnd er det vel virkelig meninga:) Tenk alle de barna der moren ikke vet noe....Om du ikke drikker deg rølpefull går det helt sikkert helt fint!!! Har vært gravid med mine 3 første barn uten å planlegge,-skulle ikke forundre meg om jeg drakk litt også...(det var mens jeg var ung og enda bedrev denslags..hehe)...barna er ihvertfall så friske som det går an:)

Skrevet

Jeg må si meg helt enig med 8:15!

Skrevet

Tusen takk for innspill! Jeg tror jeg lander på å ta meg et par glass og si at det er det..

Skrevet

Med førstemann tror jeg at jeg var på 3 fester med alkohol før jeg fant ut at jeg var gravid. Var 19 år, så var ikke snakk om et par vinglass akkurat. Har en kjempefin og frisk sønn :) Denne gangen var jeg på en konsert før jeg visste jeg var gravid. Ble inntatt en del alkohol da også, og håper og tror det har gått bra... Søsteren min var på 2 festivaler før hun fant ut om førstemann der, og det gikk også fint. Tror nok de aller fleste gjør ting en normalt ikke skal gjøre i svangerskapet før de finner ut om det!

Skrevet

Drikke under eggløsning? Det går da bra.. Jeg forsøker å holde meg unna alkohol fra en uke etter eggløsningen. Det tar jo så lang tid for det befruktede egget å nå livmoren så det kan umulig være farlig. Men nå drikker jeg aldri mye uansett da, maks et glass.. Da jeg ble gravid med nr 1 drakk jeg mye...ante ikke at jeg var gravid. Hun er frisk som en fisk, og svært smart!

Skrevet

Drikk med god samvittighet! :)

Viktig å slappe av og kose seg under prøvingen. Livet skal ikke stoppe opp i denne perioden. Det vet jeg alt om!!!

(Drikker med måte altså)

Lykke til! :-)

Skrevet

Må si at jeg er ganske sjokkert over hvor mange som hadde kjørt på med alkohol!

Når det gjelder et ufødt barn tar jeg ingen sjanser. Så viktig er ikke alkohol for meg. Jeg avsto fra alkohol hele den perioden vi prøvde å bli gravide. Og det er jeg kjempeglad for i ettertid, ser ikke på det som noe stort offer.

Dersom jeg hadde drukket, vel vitende om at det var en viss sannsynlighet for at jeg var gravid, hadde jeg aldri tilgitt meg selv i ettertid dersom det var tilfellet.

Siden ingen kan gi noe absolutt fasitsvar på når embryoet begynner å få næring fra mor, er ikke dette noe man gambler med...

Mine barn skal i hvert fall ikke gambles med på den måten.

Skrevet

Du er jo ikk gravid da! Man kan jo ikke leve livet som om man kanskje er gravid. Jeg prøvde også lenge før jeg ble gravid, men det hadde ikke falt meg inn å tenke på å ikke drikke i tilfelle jeg muligens blir gravid.

jordmoren min sier at det ikke gjør noe om man har drukket noe helt i begynnelsen før man vet at man er gravid, for fosteret får ikke noe næring av meg så tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...