akhk Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 Visste egentlig ikke helt hvor jeg skulle skrive det innlegget her, men det ble visst her..... Jeg er en mor med 3 barn. Jeg fødte mitt siste barn i september 2009. Etter dette tok jeg p- sprøyte 2 ganger, men grunnet blødninger tok jeg ikke flere. Jeg fortsatte å blø etter dette og det så ikke ut til å ville gi seg. Etter å ha blødd konstant i 7 mnd fikk jeg time hos gynekolog for å sjekke at alt var greit. 2 uker før jeg skulle på sykehuset sluttet jeg å blø, men bestemte meg alikevel for å ta timen. Gynekologen tok innvendig ultralyd, celleprøve og en prøve oppi livmoren, hvor hun kjørte et rør opp i livmora og "staket" frem og tilbake. Jeg tok også noen blodprøver. Fikk beskjed om at jeg skulle få ny time om ca 6 uker. Dagen etter jeg var hos gyn. kom det ut en blank klump når jeg tørket meg. Jeg synes det var rart, men tenkte at det sikkert var på grunn av undersøkelsen. Deretter blødde jeg i 4 dager. I går fikk jeg brev fra sykehuset. Der stod det at celleprøvene var normale, men at prøvene viste tegn til graviditet. "mulig at jeg hadde hatt en spontanabort" og at jeg måtte ta en test før jeg kom dit neste gang. Jeg fikk ingen ny time i brevet. Så nå sitter jeg her da, og kan jo ikke annet enn å lure på om jeg hadde en spontanabort dagen etter jeg var hos gyn....... Har ingen test i huset heller....... Litt lei meg egentlig...... og fortvilet.....
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #2 Skrevet 10. oktober 2010 Blir litt små provosert når jeg leser historien din, for hun skulle jo aldri ha staket frem og tilbake i livmoren din uten en urinprøve først. Dette var jo helt merkelig, er lei meg på dine vegne. Huff altså!!
Plutselig_gravid Skrevet 10. oktober 2010 #3 Skrevet 10. oktober 2010 Hei. Leit å høre om historien din. Kunne nesten opplevd det samme. Skulle på utredning grunnet habituell abort. Samme dag som jeg skulle på sykehuset så fikk jeg det for meg at jeg burde dra på apoteket og ta en test. Den var positiv selv om det var før IKM. Troppet opp på sykehuset til timen. Og sa jeg hadde tatt en test som var positiv. Hun sa det var bra jeg hadde testet for hun skulle jo egentlig opp i livmoren og rote. Tok innvendig ul også, men der var det bare tykke slimhinner. Dvs tegn på begynnelsen av en graviditet eller at mensen er rett rundt hjørnet.
Miann Skrevet 10. oktober 2010 #4 Skrevet 10. oktober 2010 Jøss, her fikk jeg en slags deja vu. Jeg var gravid i fjor og mistet i habituell abort (inget foster somk utviklet seg).. Men tilbake til starten: Jeg ble henvist til GU fordi jeg var plaget med mens smerter, hadde ingen anelse om at jeg var gravid da. var til GU, tok innvendig UL, å han sjekket meg godt men fann ingen ting.. Når jeg kom hjem tok jeg en gravid-test (hadde ikke falt meg inn tidligere at jeg kunne være gravid, det sa ikke gynekologen noe om heller. Men testen var positiv, og jeg var vel 4 uker på vei da. Når jeg akuratt hadde bikket 12 uker, så begynte jeg å blø og fikk komme på innvendig UL og da fann de ingen baby i magen min, altså bare en tom plommesekk og morkaka (tror det var det), så jeg måtte ha en utskraping.. Mon tro om det kan være samme som hendte med meg? At det var gynekologen som stoppet opp det hele... Hmmm
akhk Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2010 Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal kjøpe en test i morgen for å sjekke, men er redd for at det gikk galt. Jeg sa også til gyn. at vi ikke brukte noe prevensjon nå. Rart at hun ikke tenkte på å sjekke iforhold til en evt graviditet.... Jeg regnet med at hun hadde sett det på innvendig ultralyd jeg, så tenkte ikke over det engang. Hva skal jeg si til legen når jeg kommer dit da...?
Plutselig_gravid Skrevet 10. oktober 2010 #6 Skrevet 10. oktober 2010 Hvis du bare var rundt 3-4 uker på vei så kan de ikke se det på ul... Veldig rart hun ikke tok en urinprøve av deg. Det burde hun virkelig ha gjort siden du sa dere ikke brukte prevensjon.
Gjest Skrevet 11. oktober 2010 #7 Skrevet 11. oktober 2010 pasientskadeerstatning hvis test er positiv?
akhk Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. oktober 2010 Må inrømme at jeg har vært innom tanken om pasientskadeerstatning.... Kjøpte test i dag. Men er vel kanskje lurt å vente til i morgen tidlig med å ta den....? Gruer meg, samtidig som jeg vil få det overstått.
akhk Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 12. oktober 2010 Da har jeg tatt testen. Den var negativ. Så nå VET jeg faktisk at jeg spontanaborterte dagen etter jeg var hos gyn! Uff, dette er vanskelig. Lei meg og sint. Reiste på jobb istad, men ble sendt hjem igjen. Fikk reaksjonen da jeg kom på jobb. Bare gråt...... Skal til fastlegen min senere i dag. Nå vil jeg egentlig bare sove.....
prøverigjen:) Skrevet 12. oktober 2010 #10 Skrevet 12. oktober 2010 dette høres leit ut. håper at du kan få snakket med legen og få avklaring i om en slik undersøkelse kan ha forårsaket en abort, det bør du få gjort raskt så du ikke sørger dette som en unaturlig abort når det kan ha helt naturlige årsaker. en slik undersøkelse du har tatt foretas vel ikke inne i livmoren? har satt in spiral en par ganger og da må de åpne livmortappen og det gjør så vondt at ja en holder på å besvime i de sekundene det tar. vet ikke hvor langt du kan ha vært på vei. vet du dette selv? for det kan indikere noe om hvor lenge en gravidtest vil være positiv etter en abort. hvor høy hcg nivået er i kroppen. hadde ved min siste abort hcg på 21000 g.testen var positiv i 5 uker etter aborten(BO: funne uke6,). ved en tidligere abort, kanskje før IKM(mest vanlig å abortere før ikm, man tror man bare får en vanlig menstruasjon, er testen også positiv etter IKM, vet ikke hvor lenge) dette hørtes veldig vondt ut. håper at du kan få god oppfølging hos legen og at du blir gravid snart igjen.
akhk Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. oktober 2010 Har vært hos legen i dag. Hun var helt enig med meg i at jeg var blitt påført en ufrivillig abort:(. Hun synes det var helt forferdelig og hun skulle ta kontakt med sykehuset og snakke med de. Jeg var nok veldig kort på vei, men vet ikke hvor høy hcg var. Joda, undersøkelsen var inne i llivmoren. Hun kjørte et slags rør opp igjennom livmormunnen og "staket" frem og tilbake for å få slimprøver. En ting er jo at jeg har mistet, men det værste er vel egentlig måten det skjedde på..........
prøverigjen:) Skrevet 12. oktober 2010 #12 Skrevet 12. oktober 2010 å så trist! tenker på deg!!! beklager det jeg skrev ovenfor for virket så usannsynlig at noe slikt skulle skje ved en utvendig undersøkelse, men jo selvfølgelig hvis man er inne i livmoren så går jo ikke det bra hvis man er gravid, det er jo ikke vanskelig å tenke seg til! uff så leit. ja ille måten det skjedde på, håper at du blir gravid snart igjen, masse lykke til!!!
akhk Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 13. oktober 2010 Takk for det!! Det jeg er mest opptatt av nå er å forhindre at dette kan skje med andre. Så jeg skal kontakte pasientombudet og høre hva saksgangen er. De bør jo ha rutiner på at de SKAL ta grav. test før en sånn undersøkelse. Det kan jo være mange som ikke vet at de er gravide når de skal inn til undersøkelse. Har de ikke rutiner på dette så skal jeg gjøre alt jeg kan for at de skal få det! Unner ingen den opplevelsen jeg har hatt nå.......
lille frø, mor til to Skrevet 13. oktober 2010 #14 Skrevet 13. oktober 2010 Takk for at du deler slik informasjon. Det er skremmende at de kan gå inn i livmora uten å forhøre/sjekke opp evt mulig graviditet.
akhk Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #15 Skrevet 14. oktober 2010 Hei igjen. Da har jeg vært i kontakt med lege og pasientombud. Det kan se ut som det er et brudd på rutinene på sykehuset som har forårsaket det hele. Dvs at gynekologen ikke har fulgt de rutinene som er på sykehuset ang grav.test før slike undersøkelser. Menneskelig svikt altså.... Skal ha møte med gynekologen til uka. Gleder meg ikke akkurat..... Så får vi se hva som skjer etter det......
prøverigjen:) Skrevet 14. oktober 2010 #16 Skrevet 14. oktober 2010 så utrolig leit. ta godt vare på deg selv! veldig bra at du har tatt kontakt med pasientombud, det må virkelig ikke skje igjen, bemerkelsesverdig at du så raskt og midt oppi situasjonen jobber med at det ikke skal skje igjen, det kan ikke være lett oppi alt, takk skal du ha for at du tar tak i dette!!! dette har du jo tenkt igjennom så hvis det er noen trøst så tenk på alle de som dette nå ikke skjer med etter de(og fler) får en gjennomgang på rutinene... klem
akhk Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #17 Skrevet 14. oktober 2010 Takk for tilbakemelding:). Det at jeg tar tak i dette nå er nok en måte for meg å bearbeide det på rett og slett. Jeg har innsett at skjedd er skjedd... Jeg får ikke gjort det om uansett hvor mye jeg prøver. Den eneste måten jeg kan gjøre noe nå, er å prøve og sørge for at ikke andre opplever det samme. Jeg blir liksom ikke ferdig med dette før jeg har gjort det jeg kan..... Som du skriver så er nok det en trøst for meg, at jeg kanskje kan forhindre at det skjer med andre.... Men, går med en konstant "klump" i magen om dagen. Tårene kommer fort....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå