yasmina Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 Min soenn har naa begynt med arabisk paa skolen ( 5 aar) og det er en ganske stor del av dagen hans med 4 x 45 min arabisk hver uke. Selv saa kan jeg kun et par utvalgte fraser og ikke noe mer hvilket betyr at jeg ikke er istand til aa hjelpe han i det hele tatt med dette. noen som har hatt erfaring med det samme ? vil han klare det selv, de fleste andre i klassen han er i samme baat eller boer jeg vurdere aa laere arabisk selv.
Kyllingbein Skrevet 10. oktober 2010 #2 Skrevet 10. oktober 2010 Hei. Du kan sikkert med fordel lære deg litt arabisk. Men det er det vanskelig språk og jeg tror neppe du noen gang blir så god at du kan bidra med noe særlig. (Det kan selvsagt hende du er meget begavet med et utrolig språkøre men basert på hva jeg selv hadde utrettet og de aller fleste andre). Å lære språk fra noen som snakker gebrokent er jo ikke særlig heldig.. En 5 åring derimot er i en god alder for å lære språk. Og han kommer til å lære dette mye fortere enn voksne er i stand til. Antagelig vil det ikke utgjøre noen forskjell at han ikke har deg til å hjelpe seg. Men han kan lære litt senere kanskje fordi han etter hvert vil lære seg å beherske 3? språk i tidlig alder. Blir det et problem ville jeg antagelig satset på en hjelpelærer fremfor meg selv som lærer.. Men igjen. Språk er aldri dumt å lære seg så har du muligheten er et kurs vel anvendt tid spør du meg
Odine! Skrevet 10. oktober 2010 #3 Skrevet 10. oktober 2010 Mannen min møtte ei gang en amerikaner som snakket med polsk aksent. Mannen var født i USA, men snakket med aksent pga at foreldrene hadde snakket bare engelsk med ham. Polsk hadde han ikke lært, dermed kunne han ikke snakke noe språk "ordentlig". Jeg synes det er bra hvis du lærer deg arabisk, siden du bor i et arabisktalende land, men det er best å overlate undervisningen til de som kan språket.
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #4 Skrevet 10. oktober 2010 Nå kupper jeg tråden her, men noen som vet? Vi skal kanskje flytte til Houston og lurer på hvordan det blir med våre barn på 2 og 6 år? I forhåld til språket, mener jeg?
Gjest ->>- Skrevet 10. oktober 2010 #5 Skrevet 10. oktober 2010 ...de kommer nok til å si how ya´ll doin´ i stedet for god morgen i løpet av noen uker. Sånn om de puttes i amerikansk day care/skole.
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #6 Skrevet 10. oktober 2010 Oh, lekkert. Ja, tenker lokal/internasjonal skole, ja.
yasmina Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. oktober 2010 Det kommer til aa gaa kjempe greit med dem. De vil laere spraaket fort og greit mest sannsynlig. Hadde ikke bekymret meg i det hele tatt Angaaende min gutt saa har jeg ingen tanker om aa undervise han , men det er frutrerende naar han har lekser hvor vi ikke kan hjelpe han. han er fremdeles saa liten at han trenger en del hjelp med hjemmeleksene og da er det tungvindt naar han er den som maa forklare hva som skal gjoeres. Det er vanskelig aa laere arabisk her ettersom det er veldig lite i bruk, han vil ikke faa praktisert det annet enn i disse timene.
mai mammaen til to Skrevet 10. oktober 2010 #8 Skrevet 10. oktober 2010 jeg jobber selv i barnehage der vi har en del fremedspråklige barn og foreldre.... det jeg alltid sier til de foreldrene er at de må alltid kun snakke sitt morsmål til barnet sitt. det er kun på sitt eget språk man kan uttryke seg mest mulig ekte.... men om dere skal bo der lenge så er det jo kanskje viktig at du lærer deg språket også... men da må dere være pga deg selv og ikke pga barnet....
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 10. oktober 2010 #9 Skrevet 10. oktober 2010 min eldste datter paa 4, har akkurat begynt i 2 klasse her i spania. Jeg snakker litt spansk og forstaar mye mer, og laerer hele tiden, men kan ikke si at jeg er veldig flink i spansk.. uansett, hennes ordforraad har plutselig eksplodert og maser i vei paa spansk til lillesoesteren og til meg jeg syns et er kjempekult, men samtidig litt rart. Hjemme snakker vi hovedsakelig engelsk (mannen er engelsk og spansk), mens jeg proever aa snakke masse norsk med dem og lese norske boeker for dem. JEg kjenner flere engelske her og nesten alle deres barn har paa et eller annet punkt hengt etter spesielt paa lesingen og skrivingen, men det jevner seg ut. Jeg maa nok etterhvert faa leksehjelp til henne, da det er viktig aa faa det til rett. Foreloepig gaar det greit og det er ikke de store leksene hun har. Jeg syns det er veldig kjekt aa hoere henne rope og leke med spanske smaa gutter og jenter og buse ut med rare ting paa et annet spraak. Det faar meg ogsaa til aa sparke meg selv i raeva litt for aa laere spraaket bedre selv.. kult med flerspraaklige barn. Gutten din er flink som laerer arabisk det virker kjempevanskelig.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 10. oktober 2010 #10 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg har vokst opp i et arabisk-talende land der jeg gikk på international skole og hadde noen timer arabisk i uken fra jeg var ca. 5 år.. Ingen av mine foreldre kunne noe annet enn helt enkle fraser på arabisk, noe som gjorde at det var svært lite å hente der.. Det "gikk greit" med det gjorde jo at det ble aldri gjort noe mer enn det som var høyst nødvendig på lekse-fronten i det faget, som igjen betyr at idag er alt glemt Kan nevne at jeg gikk på denne skolen i 5 år. Noen år senere gikk jeg på en annen international skole hvor fransk vi skulle lære fransk. Her fikk jeg mer hjelp på hjemmefronten, og selv om jeg hadde færre år med undervisning i fransk så er det mer som fortsatt sitter... Hvorvidt det er pga hjelpen på hjemmefronten eller fordi jeg var eldre når jeg skulle lære fransk vet jeg ikke, men det er nok en kombinasjon. Nå vet jo ikke jeg hvilke arabisk-talende land du bor i, hvor lenge dere har tenkt å bli værende der, eller om du jobber selv osv, men det å lære arabisk kan jo kanskje være en morsom lærdom å få med seg for din egen del? Så kan dere jo gjøre lekser sammen Hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå