NostraStoria Skrevet 10. oktober 2010 #1 Skrevet 10. oktober 2010 ...du som pleide å gå ut før du fikk barn, tok du deg en fest i ny og ne ETTER at du fikk barn også? Eller ble du sittende hjemme hver fredag og lørdag med et glass brus? Selv tar jeg en fest i ny og ne og pappan er hjemme, barnet mitt får flaske men aldri om natten. Har lag merke til noen som blir mødre og føler at de ikke kan ta seg et glass vin eller to pga de ammer? Greier ikke helt å forstå problemet, for en kan faktisk pumpe ut melk hvis en skal ta seg et par glass. Tenker det da er mer en unnskyldning for at en faktisk ikke har lyst. Det er mer forståelig..!
Gjest ->>- Skrevet 10. oktober 2010 #2 Skrevet 10. oktober 2010 Det er plenty av unger som ikke tar flaske, mødre som ikke får samme produksjon ved pumping som ved amming eller som får smerter av pumping. Sånn om det bedrer forståelsen.
NostraStoria Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2010 Tenker på de som ikke VIL prøve å gi flaske eller har problemer med produksjon, så det er sagt. I tillegg så er det ikke mye melk et barn trenger når det blir eldre.
NostraStoria Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2010 rettelse - tenker ikke på de som har problemer med produksjon osv. Mitt spørsmål er til dere som faktisk har valgt bort å gå ut eller på fes i det hele tatt etter at dere fikk barn!
rima Skrevet 10. oktober 2010 #5 Skrevet 10. oktober 2010 Ingen av mine barn har tatt flaske noen gang. Vi har prøvd og prøvd, men det gikk liksom aldri. Så jeg drakk ikke alkohol mens jeg ammet dem. Jada, var som oftest hjemme hver fredag og lørdag med et glass brus i helgene. Da minsten begynte å sove hele natta og vi var ferdige med nattpuppen, drakk jeg et par glass vin hjemme av og til i helgene. Nei, det var aldri en unnskyldning for at jeg ikke hadde lyst. Det ble bare ikke sånn. Feste kan jeg da gjøre når barna ikke ammes lenger... Men alle er jo forskjellige...
NostraStoria Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg forstår deg godt - glad at jeg ikke har hatt de problemene. Men så har jeg hatt andre problemer da Blir ikke ut like ofte slik som før, men skjønner ikke de som frivillig "burer" seg inne. Jeg syns det er kos med hjemmekvelder også, men kos med et lite glass vin og av og til.
Ugl@ Skrevet 10. oktober 2010 #7 Skrevet 10. oktober 2010 Virker kansje som du prøver å rettferdiggjøre at du selv tar deg en fest i ny og ne ;-)))) Helt ok å ta seg en fest eller et glass når man måtte føle for det så lenge barna er passet godt på og får det de trenger. Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for det. Jeg har ikke store behovet selv, men har tre barn som begynner å bli store, hektisk hverdag og synes det er godt å slappe av med mann og barn i helgene. Fester vel 2-3 gang i året med gode venner, kan også ta meg en øl eller et glass vin når det er helg eller fri uten å feste :-)
Nå da? Skrevet 10. oktober 2010 #8 Skrevet 10. oktober 2010 For min del, så ble jeg mor i an alder av 36 år og føler at jeg har fått gjort unna det meste av festinga. Jeg synes det er godt å sitte hjemme i helgene nå, med gullrekka på tv'n og et glass vin til god mat. Det høres kanskje litt "kjerring" ut, men med full rulle ellers i uka, er det mest kos og avslapping hos oss. Jeg har aldri vært noe "party animal" men det var andre tider da man på impuls kunne slenge på seg noe fint og sette kursen mot byen er lørdagskveld. Nå må det planlegges med barnevakt osv. så for meg blir valget enkelt. Hva andre gjør, er meg helt likegyldig. Jeg har aldri ammet, men synes ikke det var god nok grunn til å gå på byen hver helg heller... Hver og en må gjøre det som passer best.
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #9 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg liker godt å ta en fest, men den første tida når morsmelk er hvoednæring prioriterer jeg det bort. Viktigere for meg at barna har hatt det optimalt enn at jeg har kunnet ta en fest. Vil ikke gi erstatning med mindre det er nødvendig og klarer ikke å pumpe ut melk, så da ofrer jeg festinga. Med begge mine barn har jeg slått ut håret når ammingen var over.
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #10 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg er en av dem som ikke VIL. Har ikke prøvd og ser ikke poenget! "Har lag merke til noen som blir mødre og føler at de ikke kan ta seg et glass vin eller to pga de ammer? Greier ikke helt å forstå problemet, for en kan faktisk pumpe ut melk hvis en skal ta seg et par glass" - Dette er jo faktisk helt individuelt hvor problematisk dette også er, men seriøst så virker du veldig umoden eller mangler evne til å se andres situasjon. Er det så utrooolig viktig å måtte ta seg et glass eller to med vin da? Skulle jo tro det var snakk om en livsviktig medisin? Virker iallefall som om det er veldig viktig for deg. For min del så sov barnet mitt dårlig hele det første året, og ser ikke vitsen med å gjøre vondt verre når han sovnet greit med puppen og den måten han roet seg best var ved samsoving og pupp i senga. Og hvis jeg (puppen) ikke hadde vært der vet jeg ikke om noen hadde klart å roe han ned. Da han var over året begynte jeg å finne på andre ting med venner, kino/restaurant etc. Før det hadde jeg mest besøk hjemme. Hadde noen "venner" med samme holdning som deg, og de forsvant jo etterhvert. De var tydelig mer opptatt av hva jeg ville drikke og være med på, enn f. eks å komme på besøk hvor jeg dishet opp med god mat, godteri og kaker, film og sosialt.. dette ble tydeligvis for kjedelig! Tenker det da er mer en unnskyldning for at en faktisk ikke har lyst. - Ja, men kan de ikke bare få bruke det som en unnskyldning da, så slipper de å diskutere med deg hvorfor de faktisk egentlig ikke har lyst! Skjønner ikke hvorfor noen er så utrolig opptatt av at livet etter barn må være helt likt som før, du må være med på alt det samme og like ofte?
NostraStoria Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 10. oktober 2010 Du greier faktisk å vri hvert ord til noe negativt bimboline, grunnen til at jeg setter spørsmålstegn er at jeg lurer på de som likte å feste FØR de fikk barn hvorfor de burer seg inne når de har fått den første. Så jeg spør HVORFOR prøver ikke å si at de som velger annerledes enn meg velger feil. Jeg vil vite din/deres grunn, ikke noe annet. Men du føler deg tydeligvis truffet og setter deg rett i forsvarsposisjon. Hadde vært umodent hadde jeg sittet her og sagt at alle mødre som ikke drikker alkohol er teite o.l, hadde du lest innlegget mitt skikkelig så hadde du kanskje orket å faktisk forstå spørsmålet mitt. Men her går det ikke an å stille noen spørsmål før en har tråkket på noens tær. Ikke vil jeg rettferdiggjør at JEG faktisk går ut eller drikker litt vin, men jeg ville vite hvorfor noen snur tvert etter at de har fått barn..Trenger ikke nødvendigvis å gå ut osv, dette gjelder også andre sosiale situasjoner. Jeg tenker jeg på de som likte det før, men har blitt avholds og vil helst sitte hjemme. For meg er det ingen livsviktig medisin med alkohol, jeg liker litt vin av og til og vet godt jeg ikke er den eneste.
Gjest happy mom:) Skrevet 10. oktober 2010 #12 Skrevet 10. oktober 2010 Begge mine jenter har fått flaske siden de var ett par måneder, men jeg har ikke ikke festet noe særlig etter jeg ble mor. Det er gøy av og til, men dagen derpå er ikke verdt det rett og slett, blir så sliten
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #13 Skrevet 10. oktober 2010 Nei, jeg føler meg ikke truffet. Og ja litt krass, men poenget er at jeg er så lei av at andre venter at livet er det samme før og etter barn, og at mange på død og liv skal leve akkurat likt, og jeg tror mange føler seg presset til det - av andre! Og når du skriver at du ikke greier ikke helt å forstå problemet, for en kan faktisk pumpe ut melk hvis en skal ta seg et par glass - så er det faktisk ikke så lett, som flere har skrevet her så er det ikke alle som klarer å pumpe/det gjør vondt, barnet tar ikke flaske, de blir sliten av det, noen må kanskje pumpe melk i flere dager for å få nok til den skvetten de skal ha til akkurart den kvelden. Her drikkes det som regel av begge sider på en gang og, og barnet trenger den melken jeg har i løpet av dagen, så nå skal man pumpe da? Hva om barnet tilfeldigvis våkner og ikke roer seg igjen den natten, skal du da gi mme eller så må du pumpe opp et stort lager og håpe at flasken er nok? Vi er jo alle like forskjellig, og jeg kan selv tenke ut mange flere grunner til faktisk ikke å gidde å ta seg bryet.. Ingentinger er A4 når man har små barn, det er bare til å lese litt her på forumet så ser du utallige av problemstillinger som bare understreker at alkohol og fest kanskje ikke er akkurat det nybakt mor/far burde prioritere. Selvfølgelig for dem som vil det, føler at de har energi og tid, vær så god, men jeg syns det var litt umodent ja å skrive at du ikke forstår problemet..
Strandloppa og lillebror Skrevet 10. oktober 2010 #14 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg tror nok at mange forandrer seg en del når de får barn. Man går gjennom en prosess i graviditeten og tiden etter babyen kommer. Sakte men sikkert i løpet av denne tiden forandrer man holdninger og tankegangen man har hatt i livet fram til nå. For meg ble det et vennepunkt i livet å få barn. Jeg har alltid likt å ta meg en fest -gjerne hver helg og ofte både fredag og lørdag. Nå har jeg en jente på 15mnd og har vært ute 3ggr etter hun kom til verden. Det har vært i anledingener jeg har blitt invitert i bursdag, o.l. og følt at jeg må dra. Det er rett og slett ikke fristende. Det er mer fristende å være hjemme å slappe av med samboeren og tilbringe ordentlig kjærestetid med han. Morgenen etter står jeg med glede opp med vesla og har energi og overskudd til å finne på koselige familieting med henne og sambo. I motsetning til å være fyllesjuk og få hele dagen ødelagt. SÅ, jeg tar meg gjerne et glass brus i helgene -eller et glass vin med kjæresten, men det holder for meg. Jeg har aldri brukt amming til unnskyldning for at jeg ikke vil dra ut. Da har jeg sagt rett ut at jeg ikke har lyst. Så får folk syns jeg er så kjedelig de bare vil -jeg har en familie nå, og det er de jeg ønsker å bruke tiden min på.
ellen-propellen Skrevet 10. oktober 2010 #15 Skrevet 10. oktober 2010 Før jeg fikk barn festet jeg MYE. Vi snakker 3 dager i uken mens jeg gikk videregående minimum,og to ganger i uken etter jeg begynnte å jobbe. Dette holdt både jeg og mannen min på med i flere år. Så en dag begynte jeg å bli lei. Det var rett og slett ikke morro lenger. Da var tiden inne for at vi ble gravide. Nå fester jeg kanskje 6 ganger i året (og det er i ett ekstremt villt år) inkl 2 voksenbursdager og julebord hehe. Men bure meg inne,kan ikke drikke to glass vin engang.....Hva mener du egentlig? At vi som har festet ferdig er treige? Det er faktisk ikke alle som må ha alkohol for å hverken kose seg eller ha det gøy:-) Jeg er overhodet ikke treig,men jeg flyr heller ikke på byen hver helg. Jeg har valgt ett familieliv,jeg har valgt barn og alt som hører med.Da driver man faktisk ikke å flyr på fylla lenger altså
Gjest Skrevet 10. oktober 2010 #16 Skrevet 10. oktober 2010 Jeg har også vært en "heavy drinker" under videregående/ første studieår. Synes det var moro! Artig å feste med venner, reiste også endel så da ble det mye festing da og. Etter at jeg ble gravid og fikk baby så har det har det roet seg betraktelig. Er liksom ikke så viktig lenger. Jeg har da tatt meg endel fester i løpet av barnets leveår, men ikke på samme måte Barnet mitt tok flaske og smokk veldig greit så da pumpet jeg melk ( hadde masse ) og frøys det ned så barnepasser kunne tine det opp ved behov.
-carina- Skrevet 10. oktober 2010 #17 Skrevet 10. oktober 2010 For min del er det to grunner. Den første er at jeg er litt "ferdig med det livet" der, har vel rett og slett vokst litt fra sånt. Ikke det at jeg festet så veldig villt før heller, men det var da litt mer fest før. Nå foretrekker jeg koselige skravlekvelder med venninnene i stedet for turer på byen! Den andre grunnen er at jeg rett og slett er for sliten. Med tre små tette så er jeg sliten når barna er i seng, orker så vidt å holde øynene oppe frem til nytt på nytt eller skal vi danse er ferdig. Det kommer jo en dag derpå også og, siden jeg har lite tid til å hente inn søvn igjen så skal det veldig gode grunner til for å oppgi nattesøvnen for å ta en fest altså... ) Jeg bruker ikke ammingen som en unnskyldning da, tror både jeg og de fleste vennene har vokst fra sånn festing, så trenger ikke å unnskylde meg, de er enige med meg! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå