Gå til innhold

Har jeg forstått dette med permisjon og penger riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nok valgt å ta 46 uker med 100%.

Men får jeg bare vært hjemme i 9 mnd da og så må pappa'n ta ut permisjonen sin etter det ulønnet?

Er det 10 uker han har utenom de to ukene fødselspermisjonen eller er de inkludert i de 10 ukene så han står igjen med bare 8 uker?

Prøver å finne ut hva som lønner seg for oss da vi ikke vil sende ungen i bhg når han er under 1 år men vi har ikke råd til å miste hovedinntekten siden jeg ikke har jobb å gå til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår det som dette: hvis du tar 46 uker, får du maks 36 uker.

Skrevet

Hei, det stemmer.

46 uker er alle ukene dere får hvis dere velger 100%. I tillegg får far 2 uker permisjon direkte etter fødsel, dette regnes ikke med i disse ukene. Noen arb givere betaler full lønn disse to ukene, men dette er ikke lovfestet.

Av de 36 ukene som mor får, må minst 3 uker tas før fødsel (dette blir satt utifra termindato - så hvis man går på overtid begynner ikke ukene ETTER fødsel å telle føs selve fødselen skjer), dvs maks 33 uker perm til mor etter fødsel, minimum 10 uker til far.

Skrevet

2 spørsmål;

Får jeg da i praksis bare foreldrepenger i 33 uker da?

Og kan man utsette disse 10 ukene til far?

Grunnen til at jeg spør er at jeg som student har lest at man ikke kan motta foreldrepenger fra lånekassen, samtidig som barnefaren mottar noe som helst støtte i form av foreldrepenger fra NAV?

Skrevet

Dere har 46 uker tilsammen ja. Innebakt her er fars 10 uker, som ofte tas etter mor har hatt sine 36 uker. De to ukene i forbindelse med fødsel regnes ikke med da det er opp til arbeidsgiver om far får betalt disse ukene. Av dine 36 uker (om du skal ha alle), så har du 3 uker før termin og resten etter.

Dere kan ikke ha permisjon samtidig, men du kan f.eks ta ut ferie eller ha ulønnet permisjon mens far har sine uker. Kravet er at man bruker permisjonen før barnet er 3år gammelt, så sånn sett har dere jo god tid.

Det er løsningen med 46 uker og 100%lønn som lønner seg. Det er da man får mest utbetalt totalt sett. Så får man bare være flink til å spare slik at du/dere har noe å bruke dersom du skal ha ulønnet perm...:)

Her har begge ungene startet i bhg ved 1,5år. Vi har løst det ved å spare i god tid på forhånd, samt at jeg har jobbet ekstra i helger/kvelder mens mannen har hatt fri...:)

Skrevet

Men hvis jeg går ut i jobb når pappa tar pappapermisjonen, får han lønn da eller går han hjemme ulønnet?

Takk for svar alle sammen:)

Skrevet

Om far tar gradert uttak, kan du få støtte fra Lånekassa samtidg. Står i alle fall på nettsidene deres. Vet ikke så mye mer enn det, men er student selv og prøver finne ut hvordan vi skal løse permisjonen på best mulig måte. Kommer til å ta kontakt med Lånekassa når jeg får svar på mailen jeg sendte NAV ang permisjon på fredag.

Skrevet

Regner med det var svar til noen andre siden jeg ikke er student?

Skrevet

Han får foreldrepenger og du får lønna di fra arbeidsgiver.

Skrevet

Oslo 82 : Har du opptjent rett til foreldrepenger?? hvis ikke - så får du kun engangsstønaden og pappaen får ikke fedrekvoten da den er avhengig av farens opptjeningsrett..

Skrevet

Ja heldigvis :) da jeg fikk vite at jeg var gravid, så bestemte jeg meg for å jobbe så mye som mulig før jeg går ut i permisjon, hadde da jobbet fullt i sommerferien (siden jeg egentlig er student) Men jeg lurer på en ting.. Har jobbet 7 måneder når jeg går ut i permisjon, men 1 av de månedene jobbet jeg veldig lite, ca halvparten av de andre månedene. Når de regner på NAV, tar de utgangspunktet i gjennomsnittet av alle 7 mnd, eller tar de gjennomsnittet av de 6 høyest lønnede mnd? Jeg regna på det og det har faktisk litt å si.

Skrevet

Nav skal ta det som blir mest gunstig for deg.

Skrevet

Det stemmer nå slettes ikke Mrs Bad... Nav skal regne et gjennomsnitt og komme fram til den summen som best mulig representerer det du taper i lønn ved å gå ut i permisjon.. For å gjøre det regner de et gjennomsnitt over siste 3/6/9 mnd.. Mange har hørt om dette med de 6 beste mnd, men den regelen gjelder KUN de som mottar dagpenger mot slutten av graviditeten....

Med andre ord, om du f.eks hadde 2 gode mnd i begynnelsen av 10 mnd perioden man kan ha til opptjening, og så i de påfølgende 8 mnd hadde lavere inntekt, så vil ikke de 2 mnd med god inntekt telle med da det ikke er den inntekten du reellt sett mister ved å gå ut i permisjon, men den inntekten du hadde i de 8 siste...

Skrevet

De tar enten å regner ut i fra de siste 3 årene eller det siste året.

Og da tar de det som er mest gunstig for deg.

Skrevet

Det er forskjellig hvordan Nav regner ut inntektstapet ditt. Dersom du har hatt en fast jobb og konstant lønn i opptjeningstiden din, får du foreldrepenger utfra det du har tjent de siste 4 ukene i jobb. Dersom du jobber skift eller har varierende inntekt, tar de gjennomsnittet av de siste 4 - 6 månedene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...