Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #1 Skrevet 9. oktober 2010 Det går kikhoste i barnehagen og jeg er bekymret for lillefrøkna mi. Kan hun bli smittet av kikhoste selv om hun har fått vaksine for dette? Og hvordan utarter kikhoste seg hos små barn? (1,5 år) Hun er begynt å hoste tørrhoste og jeg er veldig engstelig.. :-(( Har hørt det kan være farlig for små barn...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #2 Skrevet 9. oktober 2010 jeg mener det bare KAN være farlig for de aller minste, under 6 mnd. tror vaksine gir ca 90 prs beskyttelse.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #3 Skrevet 9. oktober 2010 Ja det kan man. Jeg fikk det som baby etter å ha blitt vaksinert.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #4 Skrevet 9. oktober 2010 Ja det kan de.Min sønn på 6 har fulgt vaksinasjons programmet men fikk det i vår... Det vurderes å revaksinere de mot kikhoste i tidlig skole alder siden antall barn med kikhoste har vokst kraftig de siste 15 årene.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #5 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg hadde selv kikhoste i sommer (min vaksinasjon er jo gått ut på dato!!) og min ene datter begynte å hoste et par uker etter meg. Da var jo jeg over det verste, men legene mente at hun ikke kunne få kikhoste fordi vaksinen var gyldig ennå. Hun hostet ikke mye, det var veldig svake symptomer i forhold til meg, men jeg syntes hosten liknet mye på kikhoste likevel. Jeg tok henne tilbake til legen og der bestemte de at hvis hosten ikke hadde gitt seg innen noen dager så skulle de teste henne. Hosten var aldri veldig intens, så hun ble aldri testet. Hun har hostet litt av og på, og jeg har aldri fått diagnosert henne. I og med at diagnosen bør stilles de første ukene så ville jeg anbefalt deg å teste henne nå. Selv om det skulle være et lettere angrep av kikhoste, så vil hun kanskje få tilgang til antibiotika før tre uker er gått, som vil ta knekken på bakterieangrepet. Jeg angrer litt på at det ikke ble be- aller avkreftet, selv om hun aldri var veldig syk, så hadde det vært greit å vite (min datter er fem år). Legen sa også til meg at kikhoste var farligst for barn under ett år for de har ikke fått alle vaksinene ennå. Din datter er nok utafor faresonen mht til alder og at hun er vaksinert. Jeg er ganske sikker på at det ikke er noe fare for henne. Men jeg ville insistert på en test, så vet du hva det er. Bedre å få det av eller bekreftet eller å gå rundt å lure på hva slags hoste det er....selv om det ikke er noen farlig sykdom!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #6 Skrevet 9. oktober 2010 Ja, det kan de. En venninne av meg fikk kikhoste nå i vår, hun er 30 år, og ble vaksinert som barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå