Gå til innhold

Hvilken konsekvens av uønsket oppførsel i stedet for timeout?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar er så opptatt av konsekvenser av uønsket handling og bruker timeout ofte. Jeg har også brukt det litt, men det hjelper jo ikke i det hele tatt. Dessuten har jeg lest en del på nettet om dette og flere kjente eksperter anbefaler det absolutt ikke. Dette har jeg tenkt til å fortelle bf, men vil da også ha et forslag til en alternativ måte å få barnet til å forstå konsekvensene av det barnet har gjort. Feks å slå eller skubbe lillebroren, noe han gjør hele tiden. Er det bare prat som hjelper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjerning fra situasjonen!

Her blir ganske enkelt barnet løftet vekk og plassert et annet sted, f.eks i sofaen. Praktiserer overhodet ikke time-out og har likevel veloppdragne barn ;)

Jentene mine som det bare er 20 mnd mellom krangler mye og rett som det er blir en av dem fysisk ufin mot den andre (f.eks lugging eller slag). Da blir den "slemme" løftet bort og vi snur ryggen til mens den som ble slått får oppmerksomhet. Fungerer som bare det, den som har vært slem føler seg oversett og utenfor og kommer gjerne med en gang for å si unnskyld og være med å leke igjen. Da er vi blide og positive mor henne igjen og lar henne være med å leke igjen, straffer aldri lenge.

Reagerer på samme måte ved sinneutbrudd, surving og skriking. Ingen barn liker å bli snudd ryggen til, de vil bli sett. Hvis du er flink til å gi oppmerksomhet og godord ved positiv oppførsel og snur ryggen til trass og dårlig oppførsel skjønner de veldig tidlig at de ikke oppnår noenting og slutter med det.

Er f.eks en av jentene trassige og vanskelig ved stellet om morgenen eller kvelden setter jeg ganske enkelt ungen på gulvet og steller den andre isteden. Det fungerer.

Skrevet

Når det gjelder å være slem med andre, mener da mot oss foreldre andre barn har vi hatt nulltoleranse fra 2 årsalder. Var vi ute bar vi han rett inn. Var vi på besøk, dro vi rett hjem. Ingen sjanser. Pratet med han. Lot han prate. Snakket mye om følelser. Vi var kanskje litt i overkant streng følte vi i forhold til andre. Men etter 2 uker med nulltoleranse sluttet han og slå, skubbe osv. Og har aldri gjort det siden. Han er nå 7 år ;)

Time out i den forstand at han sitter alene på en stol eller lignende i x antall minutter har jeg aldri skjønt poenget med. Men funker kanskje på noen det også.

Skrevet

Noen ganger har jeg inntrykk av at foreldre er langt mer opptatt av å gi konsekvenser av dårlig oppførsel, enn å komme situasjonen i forkjøpet med å oppdra i forkant. Sier ikke at det gjelder for dere, men bare en tanke. Unger bør bli fortalt hva som er riktig oppførsel før de skal få straff for dårlig.

Skrevet

Godt poeng, Prekæs, men det er litt vanskelig med veldig små barn. Oppdrar min to-åring så godt jeg kan, men jeg får ikke henne til å slutte å kaste sand på andre, dytte, slå mamma`n sin etc.. Og jeg har prøvd alt fra fornuftig prat(hun er dessverre for liten til å ta det inn), streng prat, time-out og fjerning fra situasjon og uansett hva jeg gjør så ler hun...sykt frustrerende!

ikke Hi

Skrevet

ikke straffe, barn skal ikke være alene med negative følelser!

vær føre var, fortell hva slags oppførsel du ønsker, ikke hva du ikke ønsker. ros for bra oppførsel, overse dårlig. ved slåing, lugging og kloring kan du fjerne fra situasjonen og navngi følelsene til barnet, for eks. jeg ser du er sint/frustrert/rasende, det har du lov til å være, men jeg vil ikke at du slår. du kan bruke ordene dine:)

Skrevet

Joda. Jeg både er der og har vært der:) Men å snakke om div. dårlig oppførsel, muligens spørre om hvordan det føles om noen hadde gjørt slik og slik mot dem selv, fortelle hvor viktig det er å være snill mot andre, går som regel inn etterhvert. Det positive er at man kan få en god samtale med barnet, framfor å måtte bli sinna, ty til time out osv. Har sett noen innlegg her inne som går ut på hvordan å straffe barn som oppfører seg dårlig og må si jeg er temmelig imponert over alle avstraffelsesmetodene folk tyr til. Samtidig er det lite forslag til hvordan å forhindre og bruke straffemetoder i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...