Gå til innhold

Hvor mye hensyn skal vi ta til naboene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag kom nabokona bort og klaget på at vi bråker så mye, hun mente vu tråkket unødvendig hardt når vi gikk i trappen og at vi gikk i trappen for ofte. Jeg ble litt satt ut og sa bare at vi går en del opp og ned i trappene fordi vi har toalett og soverom i 3. etasje og vi sitter i stuen i 1.etasje på kvelden og må gå opp og ned pga barna og hvis vi må på do.

Jeg reagerte ikke så mye der og da på hva hun klaget på, men når jeg kom inn og fikk tenkt litt på det så ble jeg forbannet. Hva er det for en ting å klage på? Skal vi ikke få gå i vår egen trapp? Skal jeg måtte liste meg opp og ned når barna gråter?

Vi bor i rekkehus og har trapper-vegg-mot-vegg. Vi hører jo hver gang de går i trappen også, men har aldri reagert på at det sjenerer oss på noen måte.

Skal vi virkelig ta hensyn til naboene når vi går i trappen med å liste oss opp og ned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klar du skal kunne gå i dine egne trapper, men det er forskjell på å trampe opp i innesko og å gå normalt i sokkelesten.

Skrevet

Vi har aldri sko på, men vi går noen ganger fort i trappene. Når barna gråter og vi må opp så prøver vi å være litt raske så vi lister oss ikke akkuratt....synes bare det er dumt at vi skal måtte føle at vi må liste oss...

Skrevet

De får være grenser for hensyn. Jeg ville ikke brydd meg om henne. Om hun klager igjen får du si til henne at hun kanskje burde isolere veggen bedre dersom hun har problemer.

Skrevet

Vi bor i tomannsbolig og har og "trapp mot trapp". Når de går i den trappa høres det skikkelig godt, spesielt når ungjenta har på sko med hæler, he he. Men ville jo ikke finne på å klage for det, sånt må man bare regne med. Hadde det vært vill festing, hyl og skrik dagen lang eller noe sånt så...

Skrevet

Nei vet du hva ! Det får da være grenser.

Vi bor selv i rekkehus, og det kunne ikke falle meg inn å klage på at naboen bråker så fremt det ikke er rungende fest hver kveld da.

Dere har unger, og da blir det mer liv enn om man bor alene.Sånn er det bare.

Drit i naboen.

Skrevet

He he he morsomt at akkurat dette innlegget kom nå :)

Jeg fikk nemlig også klage av nabo dama på torsdag. Hun er enslig kvinne på ca 45 år UTEN barn.

Jeg er alenemor med tre barn. Hun bor i naboleiligheten, og klaget over at barna brukte for høye stemmer....!

1) Vi er nesten aldri hjemme, alltid bortreist i helger og alle ferier (i sommer var barna på ferie i 9 uker sammenhengende...)

2) Ja, det er faktisk litt bråk med tre barn, men det er mellom kl 17-20:30 i ukedagene.

3)Jeg har aldri fester, spiller ikke høy musikk, men det er litt bråk om ettermiddagene når alle kommer hjem, lekser skal gjøres, barn skal legges etc.

Jeg ble helt satt ut, og etterpå angrer jeg på at jeg ikke sa noe om all røykingen hun driver med på verandaen sin som trekker inn på soverommet mitt.....! Men forskjellen med meg og naboen er vel at jeg ikke klager for hver lille ting.

Angrer også på at jeg ikke sa "ja, det er nok vanskelig for en kvinne i din alder uten barn at barn faktisk lager litt lyd og prater med øye stemmer i blandt"!!!! Grrrrrrrr!

Skrevet

Er mye likt her også, er jo bare lyd mellom 16 og 20.00 med ungene, og vi som går opp og ned trappen frem til vi legger oss i 23 tiden. Vi har hatt 2 rolige fester på de 4 årene vi har bodd her så vil ikke si vi fester så mye heller.

Kan ikke helt forstå at vi skal måtte liste oss i vårt eget hjem, føler det nesten slik at jeg må holde meg å la være å tisse på kvelden for det kan plage naboen.

Skrevet

Hadde jeg hatt en slik nabo så hadde jeg trampet ekstra hardt hver gang jeg gikk i trappen. Bare sånn for å irritere litt ekstra.

Skrevet

Det er faktisk veldig mange som bråker fryktelig mye når de går i trapper! De tramper! Mine foreldre lærte meg å gå stille i trapper fordi jeg hadde småsøsken som sov. Det er virkelig mulig å lære å gå stille i trapper uten å liste seg.

Ta av skoene og gjør det til en lek å lære å gå stillest mulig i trappene.

Det er forferdelig irriterende å høre på folk som tramper i trapper!

Skrevet

Om hun klager noe mer får du tipse henne om fine eneboliger på landet med skogen til nabo...DER blir man ikke forstyrret av naboen! Bor man i rekkehus så må man påregne litt menneskelyder... himmel altså!

Skrevet

Jeg har da aldri på sko inne...

Skrevet

I utgangspunktet virket det veldig feil slik hun sa det til deg, men kanskje du faktisk er en av de som bråker litt uten at du vet det selv?

Husker jeg bodde sammen med mamma i firemannsbolig, vi hadde tre forskjellige naboer som bodde over oss. De siste, var helt FORFERDELIGE når de gikk, hørtes ut som hester. En liten nett mor og en ung datter. Trampet opp trappa, trampet over gulvet, skrudde av vasken så hardt at det jomet nede, smelte i dører osv..generellt BRÅKETE. Vi sa aldri noe før de flyttet, men jeg er helt sikker på at de ikke var klar over det selv.

Skrevet

Jeg mener at om man velger å bo i rekkehus eller leiligheter så må man faktisk regne med litt lyder fra naboer.

MEN selvfølgelig bør man ta litt hensyn. Jeg mener å ta hensyn er å ikke feste hver helg. At nettene er rolige(så langt det lar seg gjøre med barn) osv.

Å gå i trapper uten sko, å skru av og på vann(som ei nevner over her), at barna leker og prater på datid mener jeg man bør tåle.

Skrevet

Det er det jeg også mener, en nabo som velger å bo vegg-i-vegg med andre må faktisk tåle litt lyd.

Kanskje vi tramper i trappene uten vi vet det, men jeg liker ikke tanken på at naboen skal få meg til å få dårlig samvittighet bare jeg tar en tur på do på kvelden. Det er mitt hjem og jeg irriterer meg at jeg nå føler at jeg må liste meg opp trappene, det er ikke helt avslappende lenger å bevege seg rundt i huset.

HI

Skrevet

Jeg er helt enig i at man må tåle lyder når man bor sånn. Og vanlige huslige lyder før kl 23 om kvelden er noe man må regne med.

Allikevel er det kanskje en ide å se dere selv litt fra utsoden og prøve å se om dere faktisk bråker ubevisst.

Å gå i trapper skaper faktisk veldig mye lyd - også uten skol. jeg ante faktisk ikke hvor mye lyd det var før vi var på besøk hos mine foreldre etter at vi hadde fått vårt første barn. Hun sov dårlig og ekstremt lett og vi bel VELDI fokusert på alle lydene som kunne vekke henne (kan le av det nå i ettertid) Først da ble jeg bevisst på hvor mye bråk det ble av at min far gikk i trappenne mellom føste og andre etasje (vi har soverom vegg i vegg med trappen). jeg ble helt hysterisk på at han ikke skulle gå i trappene når barnet sov der - og kan kunne virkelig ikke skjønne hvilket bråk vi snakket om:)

Skrevet

Jeg bor selv i rekkehus, og må innrømme at jeg hører naboen (spesielt den ene..) godt, men tenker at såpass må jeg tåle. Men det er to ting som irriterer meg grenseløst; Sneiper (jeg røyker selv, men kaster ikke sneipen på bakken... har askebeger med lokk) som lille finner og spiser:((((. Slamring med ytterdøra, grrrrr... Den kastes igjen slik at det rister i veggen (og til tider vekker lille). Det med ytterdøra kommer jeg nok til å si, men sneipene får jeg plukke når jeg ser dem.

Men jeg kom til å tenke, snu på situasjonen og spør deg selv - hvor mye hensyn tar naboen til deg... like lite eller mye som du gjør tenker jeg. Vel, uansett så hadde jeg driti i det og antageligvis trampet ekstra i trappen fremover... he he he...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...