Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #1 Skrevet 9. oktober 2010 Hårreisende at så mange synes det er helt greit at mannen deres røyker hasj etc. Hvordan skal man kunne fortelle barna sine at de ikke skal begynne med narkotika når man selv bruker det? Nei makan, hadde mannen min gjort det hadde han gått på huet og ræva ut herfra.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #2 Skrevet 9. oktober 2010 Det er vel heller snakk om at vi reagerer på utsagn som er kunnskapsløse ifht til dette temaet, f.eks at hasj = straka vegen til Plata, ikke at vi forherliger hasj.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #3 Skrevet 9. oktober 2010 Det er skremmende mange som syns det er helt okei at mannen røyker hasj i ny og ne... hva skjer??
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #4 Skrevet 9. oktober 2010 Så du mener at ingen av de som er på plata ikke begynte med hasj "en gang iblant" hvis jeg forstår deg rett??
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #5 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg blir vettskremt av tanken på at det er flere her inne som har menn som røyker jevnlig selv med barna i huset, og at det attpåtil er MØDRE som burde være mer fornuftige og opptatte av barnas sikkerhet enn som så. Narkotika gjør at en blir stein dum når en bruker det, også hasjen. Tenk om barna våkner og ser foreldrene sitter der med jointen i handa og er så fjerne og dumme som det går an å bli? Nei, takker meg til et glass vin i helgene. Da kan en ihvertfall ta seg EN enhet uten at det merkes på oppførselen!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #6 Skrevet 9. oktober 2010 De fleste som i dag er narkomane startet sin "karriere" med å røyke hasj. Selv om fåtaller som røyker hasj havner på plata, så er det absolutt en sammenheng: (hentet fra helsedirektoratet) Toleranse og avvenning Cannabis kan gi fysisk tilvenning, men i langt mindre grad enn for eksempel opioider. Den psykiske avhengigheten kan derimot oppleves som sterk. Avvenningssymptomene er milde. Irritasjon, søvnproblemer og nedstemthet er mest vanlig. Stoffet i seg selv fører ikke nødvendigvis til utvikling av avhengighet av andre stoffer. Har en utviklet avhengighet av cannabis, vil risikoen for bruk av andre avhengighetsskapende stoffer øke. Selv om bare et fåtall av brukerne går over til hardere stoffer, har likevel cannabis nesten alltid vært det innledende stoffet – sammen med alkohol og tobakk – i en misbrukerkarriere.
Super-Mish Skrevet 9. oktober 2010 #7 Skrevet 9. oktober 2010 Det argumentet holder faktisk ikke. Det blir som å si at alle som begynner på skolen, blir astronauter. Eller, for å være litt mer tydelig, så blir det som å si at alle som spiser sjokolade i blant, ender opp med bmi på over 30.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #8 Skrevet 9. oktober 2010 Her er et argument som kanskje holder: Det et ulovlig!
Super-Mish Skrevet 9. oktober 2010 #10 Skrevet 9. oktober 2010 Det er ulovlig fordi det står på lista over narkotiske stoffer. Når noen prøver å ymte frampå om at det kanskje ikke hører hjemme der, DA dukker gateway-argumentet opp: klart cannabis er et narkotisk stoff, det leder jo rett inn i heroinavhengighet! Det første argumentet biter det neste i halen, som biter det neste i halen, osv osv til man til slutt har en sirkel. Og de er ikke mye verdt som argumentasjon. Som nevnt i en annen tråd, for noen minutter siden; dette er ikke forumet for nyansert og fruktbar debatt rundt temaet. (Noen ganger klarer jeg bare ikke å la være!) God helg, alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #11 Skrevet 9. oktober 2010 Det er også ulovlig å ikke overholde fartsegrensen... Er vel ingen som har kjørt for fort her vel? Verden er visst svart og hvit ser jeg...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #12 Skrevet 9. oktober 2010 Så du mener at helsedirektoratet tar helt feil, Super-Mish?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #13 Skrevet 9. oktober 2010 Grunnen til at det er mangen som bruker hasj går over på hardere stoffer, er at det er ulovlig og du må inn i ett miljø hvor det blir brukt hardere stoffer, hadde politkerene avkriminaleser det hadde ikke problemet blitt det samme. ser ikke på hasj som noe verre å gjøre enn å drikke i helgene, heller bedre.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #14 Skrevet 9. oktober 2010 Så da skal ingenting kunne diskuteres her inne da? Det er få som er eksperte på alle områder, men de fleste har en mening om ting. Noen sitter på erfaringer også. Skal man ikke diskutere fedrekvoter, arbeidsforhold, barnevern, helsesituasjoner osv fordi dette forumet ikke er for "nyanserte og fruktbare" debatter rundt temaene? Selv om du skriver at du har arbeidserfaring ifht rusmisbruk, så betyr ikke det at du sitter på fasiten og kan utnevne deg selv til eksperten her ved å si at slike debatter ikke hører hjemme på dette forumet. Hva vet du om andres erfaringer? Ved at du skriver at et sitat rett ut fra helsedirektoratet sine sider ikke kan brukes som argument får meg til å tvile på din kompetanse. Jeg har vokst opp med rusmisbruk i nær familie, og vet hva konsekvensene av å "bare røyke litt hasj" kan bli. Så kjenner jeg blir skikkelig provosert når jeg leser dine "ekspertuttalelser", som i tillegg avsluttes med at vi som er på dette forumet ikke kan delta i en "nyansert og fruktbar" debatt rundt temaet. Jeg er overbevist om at jeg ut fra mine personlige erfaringer har en mye større kompetanse en deg på området.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #15 Skrevet 9. oktober 2010 Det rareste med denne tråden for meg, er at det ser ut til at det bare er HI som noen gang har lurt på dette. Er det ingen av dere andre som har satt dere ned og prøvd å finne dette ut?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #16 Skrevet 9. oktober 2010 Joda, selvfølgelig. Hvis alle som er heroinister, har begynt med hasj en gang, så vil alle som begynner med hasj, bli heroinister. Det er jo akkurat som fordi alle loffbrød er brød, så er alle brød loffbrød. La oss ikke gjøre dette så komplisert at vi må bruke hodene.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #17 Skrevet 9. oktober 2010 Er det liksom bedre å ta noen Valium da, fordi mamma er så stressa? Det er jo fullt lovlig... Alkohol er forresten mye mye mer skadelig enn hasj...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå