Gå til innhold

Dere med litt større barn i skolen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor går grensen på mobbing? jenta vår går i 3. klasse og er veldig sjenert og stille av seg. i det siste har hun blitt enda mer sår og trekker seg unna på rommet. hun har sagt at hun ikke føler seg helt vel i gjengen av jenter som bor her i gaten og det har vært en del tull til og fra skolen med kommentarer osv.

i går spurte jeg henne om det var noe spesielt for hun skulle bare sitte på rommet sitt og var skikkelig mutt. etterhvert kom hun ned og begynte å gråte og fortalte at ei jente i klassen hadde sagt at hun hadde stygge klær og at hun hatet jenta mi. hvordan skal man reagere på dette? kontakte foreldrene til denne jenten eller skolen eller hva? bare overse det? det er jo en hard verden der ute for barna våres, men hadde ikke regnet med det skulle begynne så tidlig. jeg har snakket masse med jenta mi og prøver å styrke selvtillit og fortelle at det viktigste er å ha det bra med seg selv, men det er jammen ikke lett syns jeg...

får så vondt av henne, man vil jo at ungene skal ha det godt og være lykkelige både på skolen og ellers : ( noen med råd til en fortvilet mamma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har en sønn som ofte har blitt hakket på av en spesiell gutt og hans to beste venner i klassen. hver ENESTE gang det skjer så tar jeg det opp med skolen, og foreldrene (som heldivis er klar over at ungen er en ramp, og gir han kjempekjeft) Jeg prøvde å la ting skli gjennom fingrene i begynnelsen, be han si fra på SFO/til læreren osv, men her gjelder det å gå rett til foreldrene var jeg deg. Hvis ikke det funker, kople inn skolen/SFO. Fortell uansett de på skolen at det er noen som er slemme med jenta di, så de er klar over problemet. Mobbing er ALT jenta di blir lei seg for. Gutten min har f eks fått sanger servert av gjengen, med sitt navn og ord jeg ikek trodde 2. klassinger kunne, og blitt ertet for ting som står på trusene og fo størrelsen på tissen i dusjen, f eks.. Også å bli holdt utenfor lek og at de tar pennalet hans og gjemmer det feks, er mobbing. "Du skal ikke la NOEN ting passere. Ta tak i hver minste lille ting. Jo Mer jeg grep fatt i det, jo bedre har det blitt. Nå glipper det kanskje en gang annenhver måned med nos småtull. Før kunne det være hver dag.

Skrevet

Du må i alle fall si i fra til kontaktlærer. Da kan kontaktlærer ta en generell kampanje. Rollespill er en del brukt i dette arbeidet, og mange ganger har det veldig god virkning hvis en som er "tøff i trynet" og som kan være en av dem som slenger rundt seg med bemerkninger og "hat-meldinger" går inn i rollen som "offer". Det er ikke i nærheten av alle plageånder som egentlig mener så mye med det de sier/gjør, men de er ofte ikke klar over hvor mye det kan såre og stikke. Når de selv får innblikk i hvordan det kan føles, så kan det ofte være nok til at de skjønner hvor vondt de har gjort andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...