Gå til innhold

Thailand 3 uker med barn på 1 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit? Noen med erfaring? Hva må man ha med og hva kan man kjøpe av bleier og mat? Og hvordan er flyturen, hvordan kan de sove?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig rart, det ser ut som to stk har svart før meg, men jeg kan ikke se svarene, så mulig jeg skriver noe av det samme som dem...

Vi var i Thailand med sønnen vår når han var 6mnd, men reiste sammen med noen som hadde en 1-åring.

Ingen barn under 2år får eget sete på flyet, så i prinsippet må barnet sove på fanget deres på flyet. Hvis man betaler for å få riktig sete, så er det på de fleste fly mulighet for å henge opp en slags seng/kurv på veggen foran der dere sitter. Det pleier å stå at det barna ikke skal være over 6mnd på dem og det er nok i forhold til at de kan reise seg opp mens de ligger der. Det er også en vektgrense, den er jeg ikke helt sikker på hva er på. Hvis ikke det er sånne senger på flyet deres, vil jeg anbefale dere å sørge for å få seter med ekstra beinplass sånn at dere kan ha med en dyne el og la barnet sove på gulvet foran dere.

Den 1-åringen vi reiste sammen med fikk noe vanlig middag, men de hadde også med middagsglass for hele reisa for å være sikre på at han fikk i seg nok mat og mat han likte. I tillegg hadde de med grøt og mme for hele turen. Bleier er det mulig å kjøpe der. Vi var i Phuket i Kata. I de butikkene som var der hadde de kun pakker med 3-4bleier i og de var dyre. I kjøpesentere ved Phuket by har de bleiepakker i vanlige størrelser, de er også dyrere enn i Norge (selvfølgelig, for her er jo bleier nesten gratis nå...), tror de kostet ca 100kr pr pakke, men hvis dere skal 3uker til Thailand, så vil jeg tro dere kan spandere på 1-2 bleiepakker til den prisen. Ettersom de ikke har de helt samme bleiene som hjemme, kan det jo hende dere ikke finner noe som sitter perfekt på deres barn med engang, så jeg anbefaler at dere har med et par pakker hjemmefra så dere har til nettene, de første dagene og turen på flyet hjem.

En god trille er også viktig. De store vognene vi er vant til i Norge kan det være vanskelig å komme frem med på fortauene der nede. Samtidig er det viktig å ha en trille hvor ryggen kan legges helt ned, så er dere ikke avhengig av å måtte være på hotellet når barnet skal sove.

Skrevet

Det er ikke anbefalt å dra dit før ungene er 4 år.

Skrevet

Vi har en city cross. Kanskje litt stor? :) Hvorfor ikke ned dit før 4 år?

Skrevet

Immunforsvaret er ikke modent før barn er fire-fem år gamle. Før det vil risikoen for alvorlige infeksjoner være mye større enn hos større barn. Dette gjelder både malaria, mave-/tarminfeksjoner og luftveisinfeksjoner.

Du kan sjekke det på nett.

Skrevet

Må de holde seg i Skandinavia da det første året? Folk har jo med babyene sine overalt ser jeg. De hadde vel ikke gjort det hvis det var livstruende farlig eller farlig i det hele tatt?

Ikke HI

(hva med de barna som bor i Thailand da? immune mot malaria?)

Skrevet

Det at mange har med seg babyene(barna) over alt betyr ikke at det er bra.

Vi er alle tilpasset de landene i vi er født i.

Skrevet

Ikke alle plasser i Thailand det er malaria-fare!!

Da vi var der tok vi ingen vaksine mot malaria fordi det ikke var fare der.

Gutten vår var 9 mnd. Vi hadde med bleier, middagsglass og grøt. Pluss leverpostei og skinkeost slik at han kunne få skive.

Skrevet

Hei!

Kvar hen du skal i Thailand avgjer risikoen. Skal du til sør, er det feks ikkje påvist malaria dei fleste stader (nokre unntak).

Den største faren med å feriere i Thailand eller andre likande stader, er sol og dehydrering. Pass opp for sola. Bruk solhatt, ver inne midt på dagen. Ta pauser. Drikk fire gongar meir enn heime. Ta med tutekopp.

Det er mykje du kan gjere for at barnet ditt skal ha det bra. Om du skal reise til eit malaria-området delar eg skepsisen til fleire her (nei, lokale innbyggjarar er ikkje resistente, og malaria er ei av dei viktigaste årsakene til barnedødeligheit) - men om du skal til feks Phuket eller der om kring, kan du slappe meir av.

Det kan jo vere smart uansett å ha med (eller ikkje ha med; kjøp, det kostar ingenting) lyse, lette klede med lange ermar og bein. Myggen er aktiv mest i skumringa og kvelden.

Snakk med helsestasjonen om evt vaksiner i god tid.

Brukar barnet faste medisinar, ta med. Ta også med eit lite reiseapotek (plaster, desinfiserande serviettar, paracet, lokalbedøvelse etc) og ha det i handbagasjen. Ta med litt barnemat. Bleier får du overalt, ikkje ta med det. Ta med også noko solbeskyttande tøy, feks sånne soldrakter som bla apoteket har.

Bruk sunn fornuft og ver NØYE med handvasken.

På flyturen: rutefly har best fascilitetar synest eg. Basinette (sånn seng som heng på veggen) kan bestillast hjå enkelte selskap. Det er få slike, ver ute i god tid - kontakt selskapet!

Soving har ikkje vore noko problem på våre lange turar, men ha med noko som barnet likar å leike med.

Vi har reist mykje (har ein femåring som har vore på fire kontinent og ein toåring som har vore på tre) og har aldri vore sjuke.

Ein skal ikkje vere naiv, og enkelte legar meinar at ein ikkje bør reise til tropane før barnet er fire. Det kjem jo an på barnet ditt. Nokre barn vert lettare sjuke enn andre. Du kjenner barnet ditt, og bruk "hue", så er mykje gjort. Ha imidlertid lav terskel for å kontakte lege, ved feks insektsstikk. PASS PÅ Å HA EI KNAKANDE GOD REISEFORSIKRING!

Om du framleis ammar, er det eit kjempepluss!

Det er svært gode sjukehus i Thailand, i feks både Phuket og Bankok. Engelskkunnskapane er jamt over gode.Ei lita ordbok er ikkje dumt uansett.

Ei god vogn med myggnett bør du ta med. I store byar får du kjøpt alt (også vogn, men det tar jo tid å finne fram).

Eit kanontips som er mageregulerande: grønn kokosnøtt. Får du kjøpt på stranda. Pass på at dei opnar den MENS du ser på.

Stikk eit sugerør nedi - drikk. Kjempegodt, ungane elskar det, er flott for å få i seg væske og regulerer magen (smakar IKKJE slik dei ekle eksportnøttene her heime gjer...)

Styr unna melke-is. Gi masse frukt- ha med ein liten kniv, skrell alt. Mange gode og søte banansortar som ser rare ut, men som smakar himmelsk- ungane likar dei. Yoghurt er trygt, bra og mageregulerande.

Pass opp for ekle, fulle nordmenn og ver moderat med eigen alkoholbruk - då har du best dømmekraft overfor barnet ditt :)

Ikkje la deg skremme, men forbered deg godt - og bruk sunn fornuft undervegs.

Med gode forberedelsar blir dette ein kanontur :) GOD TUR- er skikkelig misunnelig- vår thailandferie er tidenes beste!

Helsing globetrottarfamilien!

Skrevet

Den største faren er diare og utørring og de aller fleste vil få diare uansett hvor flinke dere er med maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...