Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #1 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg pleier innimellom å kjenne etter om spiralen "er der", og har alltid klart å kjenne tråden enkelt. Men nå har jeg prøvd å "finne" den flere ganger i løpet av ett par ukers tid, men klarer ikke å kjenne den, verken om jeg sitter eller ligger. Jeg ønsker jo å bli gravid, men samboeren som er borte (og har vært det i over to uker) og lite tilgjengelig for tiden (ikke dekning på tlf, og dataproblemer), og jeg ønsker jo at han også skal ville at jeg blir gravid før jeg blir det. Grunnen til at jeg begynte å "kjenne etter" spiralen så mye er at jeg hele tiden har hatt regelmessige blødninger, fram til ca april, da stoppet jeg å blø, fram til august, da hadde jeg skikkelig blødning, myyyye mer enn jeg noen gang har hatt med spiralen. Og etter det har jeg ikke hatt noe. Har hatt spiralen i underkant av 5 år nå. I tillegg har jeg de siste 3-5 ukene vært kvalm, spesielt på morgenene, og hatt rar vondt i magen, ikke så kjempevondt, men ett ubehagelig press på en måte, kjennes oppblåst ut..! Tok en graviditetstest i juli, som da var negativ. På en måte så vil jeg ikke tro at jeg er gravid, ettersom jeg har hormonspiral. Men HVOR er spiralen, og hvordan kan jeg kjenne etter den best mulig??
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #2 Skrevet 9. oktober 2010 Du skal jo ikke drive å kjenne etter spiralen da! Når du tar på tråden, så tilfører du bakterier. Jeg ville nok gått til legen og tatt det opp med h*n ang uteblitt mensen. Av og til virker spiralen negativt på kroppen og skaper problemer, da må den taes ut.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #3 Skrevet 9. oktober 2010 Har du vært på kontroll en gang i året for å sjekke at spiralen sitter rett? Det skal man gjøre. En hormonspiral virker i 3-5 år etter som jeg har lest da jeg satte i min. Kanskje på tide å bytte din. Uansett forstår jeg ikke hvorfor du ikke har fått deg time hos legen din for lenge siden.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #4 Skrevet 9. oktober 2010 HI her. Jeg har hele tiden fått vite at jeg bør kjenne med jevne mellomrom etter om jeg kjenner tråden til spiralen (blir jo ikke selve spiralen da..), for å kontrollere at den "er på plass". Er jo hormonspiral, så da er det vel normalt å ikke ha mens, å jeg har jo bare hatt småblødninger med jevne mellomrom tidligere.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #5 Skrevet 9. oktober 2010 Har ikke fått beskjed om at jeg måtte til kontroll jeg!?!? Så jeg har ikke vært til kontroll siden spiralen ble satt inn. Grunnen til at jeg ikke har vært til legen for lenge siden er at jeg synes ikke jeg har hatt noe spesiell grunn for det, uteblitt mens er jo bare positivt for min del :-p , og så har jeg jo tidligere bare hatt småblødninger med jevne mellomrom. Har jo ikke trengt noe annet en truseinnlegg. Også trodde jeg at hormonspiralen virket i MINST 5 år. Herregud nå føler jeg meg "blond", har jo ikke peiling på noe i forhold til spiralen jeg :-p , og husker ikke at jeg fikk noe spesiel informasjon heller.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #6 Skrevet 9. oktober 2010 alle jeg kjenner har fått beskjed om at de ikke skal kjenne etter selv, de har kontroller hos gyn hor det sjekkes. Når jeg fikk min, så fikk jeg samme beskjed. første svarer
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #7 Skrevet 9. oktober 2010 Dette er ting du bør vite før du får satt inn en spiral, med andre ord, det er like mye ditt ansvar å vite slikt, som det er legen.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #8 Skrevet 9. oktober 2010 Ja klart det er mitt ansvar, og ingen andre sitt. Dette er info jeg har funnet på lommelegen sine sider. "Kan jeg kontrollere at spiralen sitter på plass? Ja. Det henger en tråd fra spiralen og ned i skjeden. Du kan vanligvis kjenne denne, hvis du fører en finger dypt inn i skjeden. Dersom spiralen har sklidd ned, kan du kjenne den som en hard pigg innerst i skjeden. Hvis du ikke finner tråden, eller du tror spiralen har sklidd ned, bør du kontakte legen din. Du må ikke prøve å ta ut spiralen på egen hånd. Husk å bruke annen prevensjon inntil videre. Hvis spiralen ikke er på plass, er du heller ikke beskyttet mot graviditet. Hva gjør jeg hvis jeg ikke kjenner trådene? Hvis du plutselig ikke kan kjenne trådene lenger, bør du kontakte legen din. Det er flere ting som kan være årsak til at trådene er borte. Den enkleste, er at trådene er slått opp, samtidig som spiralen sitter pent på plass. Det kan også hende at du er blitt gravid. Da kan trådene bli dratt opp litt. En annen mulighet er at spiralen har falt ut, eller at den har trengt seg inn i livmorveggen. For å være sikker på hva som er hendt, kan det hende at legen sender deg til ultralydundersøkelse"
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #9 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg leste pakningsvedlegget og sjekket det opp på nett da jeg fikk spiral. Men har du heller ikke tatt celleprøver de siste 5 årene? Det skal man ta minst hvert 3 år.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #10 Skrevet 9. oktober 2010 Har ikke tatt celleprøver de siste 5 årene nei. HI
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #11 Skrevet 9. oktober 2010 Du skal heller ikke bruke tampong når du har spiral.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #12 Skrevet 9. oktober 2010 Da syns jeg du er uansvarlig med tanke på egen helse. Du bør ta bedre vare på deg selv når du har barn.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #13 Skrevet 9. oktober 2010 HI her. Huff ja, er nok uansvarlig av meg ja, jeg er såååå dårlig til å ta vare på meg selv, har liksom "nok" med å prøve å ta meg av andre. Også haaaater jeg å dra til gynekolg, så da har jeg helt fortrengt at jeg trenger å ta meg en tur dit.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #14 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg forstår at det kan bli slik, men nå må du huske på at det er viktig at du tar vare på deg selv også.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2010 #15 Skrevet 9. oktober 2010 HI her. Blir nå litt flau ovenfor meg selv nå jeg da, men da skal jeg bestille meg time til legen i løpet av uka, blir vel helst etter at samboeren har kommet hjem så vi får funnet ut om jeg skal sette inn ny eller om vi skal prøve på ett barn til.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2010 #16 Skrevet 11. oktober 2010 HI her. I dag så ringte jeg legen, og hadde/har store smerter nederst i magen, og minstanken min var at spiralen hadde skylden. Hos legen fikk jeg beskjed om at jeg hadde en kraftig betennelse, også hadde spiralen forflyttet seg og lå feil og som var årsaken til betennelsen. Så nå er spiralen fjernet, og vi skal prøve på å bli gravid :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå