Gå til innhold

Misliker gruppearbeid, føler meg bare dum:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student på en høgskole. Er av den litt stille og konfliktsky typen, men jeg tør å snakke da:) Er bare ikke den som tar ordet lett i en gruppe.

På gruppa vår har vi flere som er veldig utadvendte, og som tar hele styringen. Ofte gjør de store deler av oppgava før vi har bestemt hvordan ting skal fordeles, skriver mye mer enn det som var planlagt på sin del av oppgaven osv. Dette fører til at vi andre ikke slipper til, og skriver mindre enn dem. Når jeg skriver noe, blir det rettet på og setninger tas bort uten at jeg har godkjent det. Føles jo som om jeg ikke kan noe i deres øyne! Jeg er egentlig skoleflink og vet jeg kan formulere meg greit.

Liker ikke å jobbe i gruppe, blir alltid problemer av det etter min erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, ja, kjenner meg igjen! Ikke noe gøy. Tror eneste veien fram er å mote seg opp til å ta ordet oftere og tørre å ta konflikter innimellom. Tørre å konfrontere når du ser at noe du hadde skrevet har blitt fjernet f.eks. Det går an å ta en konfrontasjon på en saklig måte og fokusere på det felles målet, ikke ty til personangrep. Alternativet er jo bare å lide seg gjennom og la de som overkjører få lov til å styre showet... problemet er at det nok er en problemstilling du kommer til å møte på senere også i arbeidslivet.. det er min erfaring... så sånn sett er teamarbeidet på skolen nyttig, praktisk erfaring.

Skrevet

Gruppearbeid er djevelens verk ;-) Kan ikke fordra det jeg heller...

Snakk med veilederen om du kan bytte gruppe eller skrive alene, ellers så er det egentlig bare en ting å gjøre og det er å konfrontere de høylydte og si at du synes at de tar altfor stor plass og at de er dårlige på å slippe andre til. Inntil noen forteller dem det, så tror de antagelig at det er greit å fortsette sånn.

Skrevet

Problemet er jo at jeg er veldig konfliktsky, tør knapt si det til mine egne venner hvis noe plager meg:/ Hadde aldri turt å skifte gruppe heller, alle gruppene er godt etablert så jeg tror ikke noen vil bytte uansett.

Får heller prøve å bli flinkere til å si i fra, mister jo all selvtillit og lærer lite hvis andre ikke lar meg slippe til med det jeg kan.

HI

Skrevet

Høres ut som det er min gruppe det skrives om her, jeg føler også at andre tar over kontrollen, hvilken høyskole går du på?

Skrevet

Har alltid følt at jeg lærte lite av gruppearbeid, uansett om jeg skrev ett eller to kapitler.

Noen på din gruppe har tydeligvis utnevnt seg selv til ledere. Ikke uvanlig at det skjer på gruppearbeid, men disse oppfører seg jo nesten som småkonger... De gjør faktisk mer arbeid enn de skal gjøre. Skjønner det er vanskelig å gjøre opprør mot dem. Kanskje du kan være litt uskikkelig og lene deg tilbake, og være litt lat? Det har du anledning til når du er på gruppe med slike dominerende mennesker.

Du kan allikevel drive med selvstudium, og lese de samme bøkene som de andre leser. Og lage notater ut fra det.

Så kan de andre jobbe seg ihjel...

Det andre ytterpunktet er gruppemedlemmet som alltid kommer for sent og ikke ønsker eller evner å bidra med noe. Så jeg slenger meg på dem som kaller gruppearbeid for et prosjekt fra helvete.

Skrevet

Det tror jeg ikke jeg vil si, men det er vel sånn på mange høgskoler rundt omkring vil jeg tro. Typiske gruppearbeid konflikter.. Noen tror jo at bare de kan gjøre ting skikkelig.

Skrevet

okey.. jeg var bare så spent på om du var i min gruppe, jeg går på høyskolen i østfold.. Håper det løser seg for deg. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta opp dette heller, det kan hende det er noen flere på din gruppe som føler det sånn..

Skrevet

Nei, går ikke der:) Ble litt paranoid nå, hehe..

Det er vanskelig å ta det opp, er jo redd for at de andre skal begynne å mislike meg også. Sånne ledertyper har en tendens til å tåle dårlig at andre sier imot dem er min erfaring..

Skrevet

var ikke ment å skremme deg eller noe, tenkte bare at det kunne hende vi var flere som følte det sånn på samme gruppe, jeg føler det samme som deg. Nei de tåler nok dårlig at man sier imot dem, men det må vi kanskje bare gjøre begge to. Lykke til værtfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...