Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #1 Skrevet 8. oktober 2010 .. jeg og mannen min trenger en pause. Kanskje ikke for alltid, men for en periode. Hva har jeg krav på? Har tre barn på 1, 4 og 6 år. Er hjemme med barnet på 1 år og får 6 åringen hjem hver dag etter skole. Mellomste går fullt i bhg. Mannen tjener ganske godt (ca 800 tusen i året). Mitt spørsmål er da, hva kan jeg få fra NAV? Jeg vet vi må ta ut seperasjon, men har jeg krav på mindre da han tjener godt? Jeg vil trolig bli boende i huset.. Hvordan ordner jeg økonomien? Vi har hatt felles økonomi, begge har tilgang til hverandres kontoer. Som sagt så håper og tror jeg vi vil komme tilbake til hverandre. Men må vi ordne med banken osv før jeg kan få støtte? Hvordan går jeg frem? Håper noen her inne er klokere enn meg... Hilsen redd..
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #2 Skrevet 8. oktober 2010 Du har nok ikke rett på støtte om du bare skal ha en tenkeperiode.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #4 Skrevet 8. oktober 2010 INGEN som kan hjelpe meg? Noen med seriøse råd? hi
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #5 Skrevet 8. oktober 2010 Jo hvis han flytter og dem tar ut separasjon har hun da det. Mange tenkepauser ender i brudd. Du kan vel få os. også må dere til mekling. lønna hans har ikke noe å bety hvis det blir slutt nei. du får ok barnebidrag.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #6 Skrevet 8. oktober 2010 Dersom du eller mannen flytter ut og dere separerer dere, så får du vel samme stønader som andre aleneforeldre? Du har ikke krav på noe mindre fordi han tjener mye? Han må jo betale barnebidrag til deg... Det ville kanskje vært enklere om du flyttet ut for en periode, og han hadde barna fast, dersom målet med dette alikevel er at dere skal tilbake til hverandre etter en stund? Bare en tanke....
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #7 Skrevet 8. oktober 2010 tusen takk for svar!!! Det blir ikke aktuelt at mannen har ungene av flere grunner... Første er jo at minsten er hjemme (går ikke i bhg) og han må jo jobbe, eldste kommer jo også hjem fra skolen lenge før mannen er hjemme. Dessuten jobber han annenhver helg og har ikke kapasitet (tålmodighet) til å ha ungene fullt. Vi tenkte at jeg kunne leie huset vårt til vi finner en mer permanent løsning. Altså at han bet. lånet og jeg betaler husleie til han. Når han evt skal ha ungene kan han "låne" huset sitt, og jeg kan da evt gjøre noe annet. (Så slipper ungene å forholde seg til mer enn de må) Vi vet jo ikke enda om bruddet vil vare.. hi
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #8 Skrevet 8. oktober 2010 håper noen fler vil svare og gi råd... er så redd og usikker. Har aldri betalt en regning før engang, så aner virkelig ikke hvordan jeg går fram og hvordan jeg skal klare meg.. hi
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #9 Skrevet 8. oktober 2010 Det er garantert ikke dette svaret du vil ha, men.... Skaff deg en jobb! Hvorfor skal vi andre som jobber og betaler skatt betale for at du og mannen din trenger en pause????? At du har en 1 åring som ikke går i barnehage er ikke grunn for å ikke jobbe. Hvis du ikke har råd til å ikke jobbe, må du faktisk sende barnet i barnehage. Jeg kjenner jeg blir fryktelig irritert på folk som forventer at alle andre skal betale for dem. Forventer du virkelig at du skal kunne gå hjemme og motta støtte uten at du selv trenger å løfte en finger? Hvis mannen din tjener godt, og dette bare er en pause med plan om å flytte sammen igjen, burde dere vel begge være interessert i å ordne opp i dette selv? Og ja, jeg er selv alenemor. Jobber 100% og klarer meg helt uten støtte fra NAV. Skulle selvfølgelig ønske jeg kunne jobbe mindre og ha mer tid med barna, men jeg ønsker ikke å snylte på andre for at jeg selv skal gå hjemme.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #10 Skrevet 8. oktober 2010 Maken til frekt svar!!!! Du har krav på overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, ekstra barnetrygd osv som ALLE andre i dette landet vårt har ved samlivsbrudd! Ring Nav og de sender deg de aktuelle søknadsskjemaene.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #11 Skrevet 8. oktober 2010 Frekt svar??? Jeg syntes det er frekkere og forvente at andre ordner opp i eget kaos. Dessuten får man ikke stønad til barnetilsyn hvis man selv driver dank. Man må da gå på skole, være i jobb eller være registrert arbeidssøker.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #12 Skrevet 8. oktober 2010 Ja, jeg synes faktisk det var et drit frekt svar du ga! Hva med å vise litt forståelse for et medmenneske som har det vanskelig??? Ikke lett å stå midt oppi et samlivsbrudd når man har tre barn! Men du forventer at hun skal skaffe seg en jobb midt oppi det hele slik at hun kan la vær å få stønader hun har KRAV på!! Jeg er også alenemor i full jobb, men jeg ser da ikke ned på folk som trenger hjelp i en vanskelig periode!! Jeg er sikker på at HI's agenda ikke er å bli trygdesnylter, men hun trenger hjelp i en overgangsperiode!! Sikker på at både hun og mannen har bidratt med mye til statskassen!! Og jeg regner med at DU da også takker nei til lavere skattetakster og alt annet man har krav på som alenemor Yeah, right!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #13 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg syns det er helt feil å kalle det å snylte når man bare søker på noe man faktisk har krav på. Snylte er jo noe helt annet! Skjønner ikke hvorfor noen skal være så inni hamperæva sta på det å absolutt ikke skulle ta i mot noen form for hjelp i en vanskelig situasjon! Jeg er selv alene, mottok full os under et år. Det var et tungt år.. Men så fikk jeg bhg. plass til mini, jeg søkte jobber og fikk jobb. Men jeg er ikke skamfull å føler meg som en snylter fordi jeg fikk hjelp de mnd. vi trengte det for å få alt til å gå rundt. Det er ikke alle som får ting til å funke med en gang. De som jobber skift f. eks. må kanskje bytte jobb osv. Jeg tok i mot det jeg hadde rett på, å det har gjort at vi fikk stabilisert oss før det ble bhg. og jobb. Jeg snyltet da for søren ikke fordet! Hvorfor skal vi være så utrolig stolte hele tiden? Hvorfor ikke ta i mot hjelp når vi kan, å trenger det? Om jeg eller HI her får os et eller tre år, må ikke du over her betale mer skatt fordet! Skal ingen bruke de ordningene vi faktisk har her i landet da?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #14 Skrevet 8. oktober 2010 Alle er ikke som deg 23.27, selv om du klarer å skaffe deg en jobb vet du ingenting om HI`s mulighet for å jobbe akkurat nå.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #15 Skrevet 8. oktober 2010 Takker nei til lavere skattetakster og alt annet man har krav på som alenemor? Hmmm. Det eneste jeg har krav på er skatteklasse 2 og en ekstra barnetrygd. Kanskje jeg skal slutte og jobbe? Nei, jeg tror heller jeg gjør en innsats for fellesskapet.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #16 Skrevet 8. oktober 2010 Dessuten er det for sent å få barnehageplass i oktober!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #17 Skrevet 8. oktober 2010 signerer 23:04. Synes ikke personer som egentlig ikke er alenemødre skal snykte på systemet. Synes HI skal ta seg en jobb, sende ugen i bhg og slære seg å stå på sine egne bein.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #18 Skrevet 8. oktober 2010 Synes det er direkte trist med voksne mennesker som ikke vet å forsørge seg, betale regninger, skaffe leilighet osv...Alle burde forsøke å bo alene før de går inn i et ekteskap eller samboerforhold. For det første går det ikke å leie av eksen sin. Det kommer til å bli konflikter av det og det beste er å ordne noe eget. For det andre; hvis du går til Nav plikter de å hjelpe deg med hvilke stønader du kan ha rett til og å hjelpe deg å søke på disse. Du bør dessuten forsøke å komme deg i jobb, ellers vil dere måtte leve på ganske stramt budsjett. Det er ikke barebare å gå ut og finne en jobb, en alenemor bør ha dagjobb og det er vanskelig å få en fot innafor uten erfaring eller utdanning. Nav kan kanskje hjelpe deg med kursing, dersom du ikke har noe spesielt med erfaring eller en utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #19 Skrevet 8. oktober 2010 Kanskje hun trenger oppmuntring i denne situajonen, og ikke kjeft?! Hva vet dere om hvorfor hun ikke jobber??
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #21 Skrevet 8. oktober 2010 Litt vittig å se at alt ender med krangling her inne Stikk på nav, få råd der, ikke her, Hi
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #22 Skrevet 8. oktober 2010 Hallo???? Det er ikke sånn at pengene forsvinner hvis ikke ordningene blir brukt. Da kan jo pengene benyttes til mer fornuftige ting. Skoler, eldreomsorg osv. Mye vil ha mer......
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #23 Skrevet 8. oktober 2010 Full barnehagedekning??! Haha, den var god:)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #24 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg ga ikke kjeft, jeg ga gode konkrete råd, så ikke svar sånt tøys til meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå