Gå til innhold

Trist at nordmenn misforstår Halloween!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i Norge har mann misforstått Halloween. Alle barn blir kledd i skumle kostymer, med grusomme masker! Det er så ikke at yngste mann her i huset ikke turte åpne døren på Halloween i fjor.

Jeg har bodd mange år i USA, og der kler man barna i vanlige "karnevalskostymer" 5-10 % kler seg i skumle kostymer a'la Dracula osv

Vi fikk prinsesser, spiderman's etc på døren, og det er en hyggelig tradisjon for hele familien

Selvfølgelig skal det være litt skummelt, med skumle gresskar og kanskje noen spøkelser hengende ved inngangspartiet.

Men her i Norge har man misforstått helt, og det er derfor mange også boikotter Halloween.

I går var jeg på Toys'r'us, og alt av Halloween kostymer er skumle, hekser osv. Slik er det ikke i USA!! Der selges vanlige karnevalskostymer til Halloween.

Her er en link til en av de største web sidene for Halloween kostymer: http://www.halloweencostumes.com/kids-costumes.html

Litt annet utvalg enn her til lands. Veldig synd at det har blitt slik, jeg lar ikke barna mine kle seg i grusomme kostymer, men de skal være Buzz Lightyear og tigergutt. Akkurat slik som det er i USA!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er viktig å gjøre som de gjør i USA ettersom tradisjonen med Halloween kommer fra Irland

Skrevet

Strengt tatt er Halloween en misforstått høytid både i Norge, og (ikke minst) i USA.

Skrevet

Grøss, ikke minn meg på den kvelden! Det er noe fordømt tull hele greia. Er redd noen av dem skal kaste egg i oppgangen vår hvis de ikke får nok godteri. Ifjor slo jeg av alt lyset og trakk for gardinene for å slippe unna.

Skrevet

Tror det er du som har misforstått. Halloween er ikke en amerikansk tradisjon.

Skrevet

Hvis du har bodd så mange år i USA så vil jeg tro at også DU hadde litt mer greie på Halloween.....

I UA er det også vanlig med skumle halloween-kostymer - noe som berør på selv hensikten bar trick or treat.....

Eller er jeg helt enig med den andre innleggeren her om at Halloween er sterkt misforstått i USA også. Her i Norge er det vel knapt noen som vet hva Halloween dreier sge om - inkludert HI!

Skrevet

Til besserwisseren:

Nå er den Halloween'en vi ferier her i Norge basert på amerikansk tradisjon (dog meget misforstått), derfor jeg prøvde og forklare HVORDAN det er i USA.

Jeg vet også at Halloween oppstod i Irland.

Dette med egg kasting er også noe jeg ALDRI opplevde de årene jeg bodde i USA, men som nordmenn har tatt til sitt hjerte sammen med skrekk-kostymene.

Veldig synd, for jeg har bare gode minner fra Halloween feiringer i USA, kan desverre ikke si det samme om Halloween i Norge :(

HI

Skrevet

Du kan kanskje ikke lese, så jeg skal forklare èn gang til

For BARN er det ikke vanlig å kle seg så skummelt, bare 5-10% gjør det. Flytt til USA noen år, så skjønner du hva jeg mener ;)

Skrevet

Jeg ahr faktisk bodd i USA i flere år og opplevd mange Halloween-feiringer. Både som barn selv og som voksen:)

De stedene jeg har bodd er det heeeeelt vanlig for både store og små å kle seg ut i kostymer som symboliserer nattverdenen, dvs monstre, sjelett, død, demoner, spøkelser etc.

Eggekasteing var ikke så veldig vanlig der jeg bodde, men noe var det. det har jo med selve trick-et å gjøre.

Skrevet

Foretrekker å markere dagen som det den opprinnelig er jeg... "All Hollows'eve" eller på norsk: Alle helgens dag...

Mye mer fornuftig å sende en tanke til dem man har mistet og minnes dem på en god måte, enn å forlange godteri og true med hærverk om man ikke får det :(

Det har ingenting med å være kristen eller ikke, for det er jeg ikke faktisk!

Skrevet

Også fra USA..Jeg skjønner godt hva HI prøver å si. Det var et år som barn at jeg var en cola boks til Halloween..og broren min var "en mann i dusjen" - klassiker.

Var også veldig populær å kle seg ut som:

Hobos

Superhelt ville jeg si er det absolut mest populært for gutter

Prinsesser

Rock stjerner

etc

Var også selvfølgelig noen spøkelser, men barn for det meste holdte seg vekk fra skikkelig skumle kostymer

Skrevet

Jeg har også bodd i USA og da var vi kledd ut som cowboy, indianer, spøkelse. Det var prinsesser, dyr og noen kledde seg skummelt.

Jeg kledde meg ut som gris og vant prisen for beste kostyme på en større fest jeg var på.

Alle var hyggelige mot hverandre og drev ikke med pøbelsktreker dersom det var tomt for gotteri.

Skrevet

Takk til de to siste svarene her :)

Dere skjønner hva jeg mener!

HI

Skrevet

Ja, det er viktig at vi gjør nøyaktig som de gjør i USA...

Ingen av de høytidene eller merkedagene vi feirer i Norge er det nordmenn som har "funnet på". Utenlandske tradisjoner iblandet norsk kultur gir et litt annen resultat enn opprinnelsen. Helt naturlig, og ikke det minste trist.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener uten å ha bodd i USA selv. Om tradisjonen opprinnelig er Irsk spiller vel ingen rolle. Det er synd at en ganske koselig tradisjon blir tolket til å bare handle om faenskap.

Skrevet

Det er jo ikke rart man misforstår feiringen. Vi har jo, uansett opprinnelsen til skikken, ikke noen tradisjon for å feire Halloween her i Norge.

Man ser noen glimt av feiringen på tv og adopterer deler av den uten å forstå den. (jeg forstår den fortsatt ikke, og ber jeg om en forklaring blir jeg kalt dum og kjip og det er heeeeelt horribelt at jeg ikke bare være tilpasningsdyktig nok til å late som jeg feirer den....)

Slik skikken er, etter manges erfaring, kler man seg ut skumlest mulig, flyr og hiver egg på både private hjem og butikkvinduer og relativt store unger kommer på tilfeldige dører og "krever" godteri. Kall meg kjip alt du vil, men det er slik det oppleves for mange. Hos naboen min kom det tilogmed tenåringer uten kostyme og sa "få no digg`a"..fyren er 90, såklart han bare ble sint.

Synes det er mildest talt merkelig at deler av en ukjent skikk skal tres nedover øra på folk som ikke ønsker å ha noe med den...

Skrevet

Veldig morsom den linken du ga ut Hi, ganske annerledes utvalg enn de norske leketøyskjedene har til Halloween.

Har ikke så mye kjennskap til Halloween, men synes det er synd at absolutt nesten alle barn kler seg skummelt.

Skulle jo tro Halloween var mest beregnet for barn, men her i huset vil ikke barna gå ut. Er jo ikke så rart, når alle man møter ser så skumle ut.

Blir jo morsommere når det er litt variert.

Skrevet

Er ikke HI, men en av de som svarte som har bodd der. Må legge til at hvor jeg kom fra hadde vi bestemte tidspunkter hvor mann kunne "trick or treat". Sto for eksempel i avisen at trick or treat var fra kl 17 til kl 19 på den 31.

Veldig organisert, alle var hyggelige - en veldig koselig tid. Det eneste som var litt kjedelig var da noen ga tannkrem eller epler i stedenfor godteri, men ingen av oss gjorde noe eller kastet egg eller TP av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...