Gå til innhold

Dere som studerer!! Hvordan gjør dere dette i forhold til økonomien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber. men er i ett ekstra år i permisjon.

Skal tilbake til jobb i April.

MEN jeg har sinnsykt lyst til å studere. Evt førskolelære e.l.

Men jeg har ikke råd til å gå penger i tap her. For vil det si at jeg

mister hele lønnen min?

Eller får man noe støtte av noe slag via nav til studere?

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg giftet meg med en rik mann.

Andre penger enn stipend og lån fra Lånekassen, får du ikke. Men du kan f.eks få forsørgerstipend fra dem hvis mannen din ikke tjener så bra.

Skrevet

Får stipend av lånekassen og snylter på mannen;p Neida vi deler økonomi, så den ene jobber ekstra for at den andre kan få studere. Og så skal vi bytte om rollene til høsten når jeg er ferdig:)

Så det vi har er lønningen hans ( rundt 18000-20000)

Stipend ( rundt 7100 pr måndte, kan beregnes på lånekassens hjemmesider)

og barnetrygda (rundt 1000)

Trur ikke man får støtte av nav hvis det ikke er gjennom omskolering eller du er alenemor. Jeg har ihvertfall ikke noe rett på støtte fra nav.

Skrevet

Tror ikke du får noe støtte av nav. Har jo barnetrygden da.

Her jobber samboer 100% og jeg har fullt lån og stipend fra lånekassa, + barnetrygd og barnebidrag. Så jeg har rundt 15 000 utebetalt i mnd. Når jeg jobba hadde jeg 19 000 utebetalt så vi har ikke gått ned så veldig mye i inntekt etter at jeg begynte å studere. Vi greier oss helt fint. Han har rundt 20 000 i fastlønn+ eventuelt tillegg når han jobber ekstra.

Skrevet

men mannen min tjener ikke så innmari mye mere enn 12000 i mnd... jeg sitter med den høye summen...

og en hus leie på nesten 9000,- så da sier det seg selv at jeg ikke kan studere da.. :( for har ikke råd til å miste jobben min

HI

Skrevet

Kanskje dere kunne søkt bostøtte?

Ellers ville jeg nok vurdert å se etter et billigere sted å leie hvis det er mulig.

Skrevet

Spinket og spart, levd på mannen og lånekassen.

Nå er det tid for å betale tilbake, så jeg må nok spinke og spare fortsatt. He he.

Det er ikke noe støtte å få fra nav i mitt tilfelle iallefall. Eneste må være om du må omskoleres pga helseproblemer. Eller jobben din ønsker at du hever din kompetanse og gir deg stipend.

Hva med å ta det på deltid? To av de som jobber i barnehagen til jentene mine studerer hver onsdag. Da kan du jobbe deltid og studere samtidig. Det sper litt på økonomien.

Skrevet

Det er mulig å studere uten å ta eksamen. Så tar du eksamen når du er tilbake i jobb.

Skrevet

Jeg har vært student i 8 år (straks ferdig med doktorgrad), og jeg har fått alle tre barna mine mens jeg har vært student.

Hvis du har vært student i 6 mnd. før barnet blir født får du omgjort alt lån til stipend (fødselsstipend) samtidig som at du får engangsstønad. Med tre barn så har jeg "spart" omtrent 240.000 i lån, fordi jeg har fått lånet omgjort til fødselsstipend.

Mannen min tjener forholdsvis godt; utbetalt ca. 32.000 kr i mnd., så vi har ikke hatt noe probelm med å klare oss på hans lønning + studielån/stipend (ca. 6000 i mnd) + barnetrygd for tre barn.

Skrevet

Hei, du kan ta førskoleutdanningen på deltid..Der jobber du tre dager og går på skole 2 dager..Gjør det selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...