Gå til innhold

Fullammet = tidligere utemotorisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at noen påstår dette i en annen tråd, men det har jeg svært vanskelig for å tro. Hvor er dokumentasjonen?

Personlig har jeg sett det stikk motsatte mange ganger, uten at det har noen vitenskapelig validitet.

Forøvrig: Det er flere forskningsrapporter som nå konkluderer med at fullamming ikke gir så god beskyttelse mot sykdom som man tidligre har antatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg vet ikke noe om de forskningene du skriver om, men jeg har tre barn. To har vært flaskebarn pga at jeg mistet melken nesten med en gang, mens siste mann fullammet jeg til 5 måneder og fikk pupp til 1 år. Alle mine tre har vært tidlige motorisk sett, og har vært svært lite syke...

Skrevet

det stemmer her i hvert fall. jenta mi var veldig tidlig. gikk første skrittene 9 mnd gammel. men datteren til en venninne av meg gikk ikke før hun var 17 mnd..

har en annen venninne også som har ei på snart 15 mnd som ikke går ennå. hun ammet i mindre enn 2 mnd før hun gikk over til flaske.

stemmer også på meg. jeg var veldig tidlig ute som liten og mama ammet meg i nesten 2 år

Skrevet

Men hvor er dokumentasjonen? vedkommende i den andre tråden påstår at det "er da INGEN nyhet at fullammede er tidligere ute motorisk". Pussig at så få da har hørt om dette før.

Personlig tror jeg ikke på det. Har aldri fått morsmelk, var tidlig ute med det meste, og har aldri vært syk en dag, bortsett fra en uke med blærekatarr da jeg var rundt fire.

Skrevet

Meg 12:57 her... Mine barn gikk henholdsvis ved 12 mndr, 11 og 10,5.. Og kun en på morsmelk... Har ei venninne som fullammet begge jentene sine i 6 måneder og ammet så til langt over året, men de gikk ikke før de var 1 1/2 år...

Skrevet

Jeg tror det har mye mer med arv å gjøre enn om babyene har fått morsmelk eller ikke!!!

Skrevet

Har absolutt ingenting med morsmelk eller ikke å gjøre, og det skal nok bli vanskelig å finne dokumentasjon for en slik påstand.

Skrevet

Mine var begge tidlig ute motorisk og begge ble fullammet i nesten seks mnd (5.5 kanskje). Men en svale betyr ikke at det er sommer, som bøndene gjerne sier. Søsteren min som knapt ble ammet var også tidlig ute, og min mor også til tross for at hun ble fostrert opp på kokt helmelk (!).

Forøvrig er ikke motorisk utvikling listet opp som en av fordelen ved fullamming i WHOs store rapport om fullamming som norske helsemyndigheters anbefalinger baserer seg på, så jeg tror nok at påstanden er sprøyt.

http://www.who.int/nutrition/publications/infantfeeding/WHO_NHD_01.08/en/index.html

Skrevet

Tviler sterkt på at amming har noe å si for motorisk utvikling. Da har jeg mer tro på arv. Jeg var selv tidlig motorisk, mannen min normal/litt sen, alle barna våres ble fullammet og de var 13 mnd, 10 mnd, 11 mnd og 10 mnd når de gikk. Jeg gikk når jeg var 9 mnd, pappaen når han var 14 mnd, så alle våres kom i mellom det ;-)

Skrevet

Vel jeg ble fullammet og var ekstremt sein. Gikk ikke før jeg var nesten 2år. -Mannen var fullammet og gikk når han var 9mnd. Mini var fullammet til 6mnd og gikk når han var 9mnd...

tror det har mer med arv enn amming!!!! Har tro på at amming har noe å si for immunforsvaret, men ikke men ikke motorikken.

Skrevet

begge mine er flaskebarn, jeg synes selvsagt at det er veldig synd at jeg ikke fikk ammet, men sånn ble det nå bare. når det gjelder motorikken var nr 1 helt ok, var helt like sine jevnaldrede og nr 2 var veldig tidlig ute med alt, løfte hodet, snu seg, krabbe, sitte, gå etc...tom språket var hun tidlig ute med.

har ikke lest noe sted at amming har sammenheng med motorisk utvikling, men har jo helt klart MANGE andre fordeler for både mor og barn!

Skrevet

mine barn har blitt fullammet i 4 og 6 mndr.

første gikk ved 11 mndr og andre gikk ved 13 mndr

AV meg og mine søsken har jeg blitt ammet lengst og gikk da jeg var 13 mndr. Min bror derimot som KUN er flasket opp på erstatning og aldri har rørt en dråpe morsmelk, han gikk da han var 8 mndr.

Skrevet

Jeg selv ble ammet i 15 mnd og begynte ikke gå før mamma sluttet å amme..hehe

Min sønn har blitt ammet i 2 år og han har vært veldig gjennomsnittlig motorisk, men språklig er han veeldig tidlig ute.

Aner ikke om det er en slags sammenheng, men interessant anyway da:)

Skrevet

Individuelle erfaringer blir vel ikke særlig representativt i denne sammenhengen?

Her snakker vi selvsagt statistikk og forskning. Stein Erik Ulvund skriver i boka si at utviklingen fra 0-2 år i all hovedsak er forhåndsprogrammert, og at det er svært lite foreldrene kan gjøre for å påvirke dette. Trening er den eneste faktoren han nevner som kanskje kan ha en liten påvirkningsmulighet for motorikken, dvs at barnet får ligge mye på gulvet og utvikle styrke, balanse og koordinasjon.

Så i følge mine kilder har ikke amming noe som helst å si for utvikling av motorikken, det er i all hovedsak arv. Så da mener jeg det er riktig, inntill noen kan komme opp med en annen kilde som sier det motsatte.

Løse påstander som ikke har noen som helst rot i virkeligheten er det dessverre altfor mye av her på dib.

Skrevet

Altfor mange ammefantatikere som sprer løse påstander.

Skrevet

Jenta vår fikk bare mm i et par uker. Men hun har ihvertfall ikke vært noe tregere enn andre pga det. Heller stikk motsatt. Og når det gjelder sykdom: Ei venninne ammet sønnen sin, like gammel som min datter, og han var mye mer syk enn min. Hun var aldri syk. Fortsatt sjelden syk. Og faktisk tidligere ute enn han med det meste. Så, det er vel som alt annet. Individuelt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...