Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #1 Skrevet 8. oktober 2010 Vi har kjøpt oss ett stort hus med utleiedel. Med leieboer så dekkes alle utgiftene med tanke på lån og renter. Leieboeren betaler renter og 500 kroner på lånet. Det vil jo si at vi nesten bor gratis. Vi betaler 1000 kroner hver i mnd ned på lånet selv og alle utgiftene på huset. Jeg skjønner at noen ikke har råd til å kjøpe på grunn av at de ikke har jobb, bor veldig dyre steder osv, men for min del hadde det aldri vært aktuelt å leie.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #2 Skrevet 8. oktober 2010 Du svarer jo på ditt eget spørsmål da! Ikke alle får lån. Få det inn i hue ditt.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #3 Skrevet 8. oktober 2010 Er ikke alle som får lån... Tror ikke noen ville valgt å leie hvis de ikke måtte... MEn du trenger ikke å gni det inn for de som ikke får lån!!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #4 Skrevet 8. oktober 2010 Fordi vi er begge studenter, derfor Men jeg har eid før jeg traff samboeren min, men da var jeg i full jobb og bodde i en liten by.(hadde lån på 1,7) Nå bor vi i Oslo så her må vi opp i hvertfall 3 millioner for å kunne få noe, så da er det en fordel å være i full jobb.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #5 Skrevet 8. oktober 2010 Har vel ikke alltid eiet ditt eget du heller?? Personlig kunne jeg aldri tenke meg leietaker, tanken på at noen andre bor i mitt (vårt) hus gjør at det ikke føles mitt (vårt).. NEi best å klare seg selv etter min mening men hver sin smak.. Å nei, ikke alle får lån!!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #6 Skrevet 8. oktober 2010 Hvis alle kunne kjøpe, da hadde jo ikke du fått noen til å betale ned lånet deres. Noe du virker veldig glad for ;o) Forøvrig superteit spørsmål.. Virker som du har liten innsikt i at andre kan ha det annerledes.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #7 Skrevet 8. oktober 2010 Jeg hadde aldri i verden fått lån. Håper på å få meg en skikkelig jobb og en mann i livet, så jeg kan tenke på å eie sammen med
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #8 Skrevet 8. oktober 2010 Fordi jeg er student og vi bor i Oslo. Vi eide en liten leilighet i Oslo før, men det ble det bare krøll med. Brukte over et år på å få den solgt. Vi vil ikke binde oss til et sted ennå, har ikke økonomien til det. OSV.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #9 Skrevet 8. oktober 2010 Men er det ikke bra at ikke alle er som deg. Ellers hadde du sittet med et bomkjøp, tom kjellerleilighet og antagelig altfor mye i lån.....hvis ingen leide fordi alle eide.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #10 Skrevet 8. oktober 2010 Det var da fælt hvor mange som var på krigstien her da.. Når jeg leste det, tenkte jeg mer på dette som et velmenede råd. For de som kan få lån.. Men ja, man må være to i full jobb for å få lån til et stort hus.. Selv om man får en leieboer til å nedbetale mesteparten for seg. Og i disse dager må man også ha 20% egenkapital, hvis man da ikke får foreldrene sine til å stå som kausjonister.- Noe ikke alle kan..
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #11 Skrevet 8. oktober 2010 Dessuten kan det være fornuftig å leie i en overgangsperiode, f.eks. mens man er student, og ikke vet hvor man kommer til å slå seg ned. Det koster nemlig mye å kjøpe og selge, og bør ikke gjøres for ofte.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #12 Skrevet 8. oktober 2010 Velmenende råd? Synes HI har en rimelig stor ovenfra og ned holdning jeg.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. oktober 2010 #13 Skrevet 8. oktober 2010 Kan være mange årsaker til det, og det skal jo du være glad for som leier ut selv ;-) Vi leier nå fordi vi er mellom hus som det heter. Skal bygge hus og har flyttet fra der vi bodde før, så i mellomtiden leier vi. Håper å være ferdig med å bygge om 1-1,5 år en gang.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #14 Skrevet 8. oktober 2010 Man må ikke ha 20% egenkapital eller være to i full jobb for å få lån! Det kommer vel helt an på hvor man bor. På samme måte som det kommer helt an på hvor dyrt det er å eie. Vi hadde 10% EK og fikk bankens beste rente på de resterende 90% i fem år. Har heller ikke kausjonist. Har en fast inntekt og min ca 30% vikarjobb. Jeg er student. Her er det ikke så dyrt å eie og vi fikk ett stort hus for 1,3 mill. Selvfølgelig er det ikke alle som har privilegiene ved å eie - men hvis man jobber for det og mot det så vil jeg si at de aller fleste vil kunne få muligheten en gang i løpet av livet.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #15 Skrevet 8. oktober 2010 ja en gang ja.... Vi er ikke like heldig med boligprisene, og kan bare drømme om å få noe hus for 1 300 000kr :/ Har sett langt uttenfor bygrensa, men er jo så dyrt der også. Skal man finne noe som vi hadde hatt råd til måtte vi ha kjørt i nesten 2 timer for å komme på jobb. Og da mister man jo litt av gleden av å eie et hus ( og ikke minst familetid). Men en gang, før jeg blir pensjonist skal vi nok få til ett eller annet;P
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #16 Skrevet 8. oktober 2010 For vi får ikke lån med de luselønningene som vi har....begge er i full jobb og vi har 2 barn i barnehagen og 1 barn i skole og SFO. Fikk tilbud om lån på 1,7 i banken, vi trenger minst 2,5 mill for å få oss en leilighet eller rekkehus med minst 3 soverom her vi bor. Vi er ikke kravstore, men ser at det er umulig at alle 3 barna deler rom.
Gjest Skrevet 8. oktober 2010 #17 Skrevet 8. oktober 2010 Det lønner seg ikke nødvendigvis å eie hvis man skal bo på en plass kort tid, si et års tid eller to bare. Noen liker ikke å binde seg med et stort lån. Dessuten får ikke alle lån, eller høyt nok lån til å kjøpe noe som er stort nok. Og det vel bra for deg at folk er forskjellige, sånn at du slipper unna med lave boutgifter, eller?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #18 Skrevet 8. oktober 2010 Tusen takk for svar kakledama. Jeg forstår at ikke alle får lån og kanskje bor på dyre steder osv. Det jeg lurte på var hvorfor de som kan eie og eventuelt med utleiedel ikke velger dette. For meg er det jo helt utenkelig når jeg kan bo gratis i mitt eget. Jeg kjøpte en billig leilighet da jeg begynte å studere etter videregående. Jeg har spart alle konfirmasjonspengene + lønn fra sommerjobber og sparepenger og hadde spart opp 100 000 kroner som jeg la inn i en leilighet til 800 000. Jeg solgte 4 år senere for 1,4 så jeg vet jeg har vært heldig, men jeg har også jobbet hardt for å nå mine mål. Jeg har jobbet ved siden av studiene og pusset opp leiligheten. hi
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #19 Skrevet 8. oktober 2010 Er ikke alle som er så heldige som deg vet du....selv om vi også jobber hardt.
Gjest Skrevet 8. oktober 2010 #20 Skrevet 8. oktober 2010 Smart tenkt av deg. Du må ha vært en fornuftig 19-åring
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #21 Skrevet 8. oktober 2010 følte meg plutselig gammel når du snakker om sparte komfirmasjonspenger, HI! Hehe! Jeg kunne aldri tenkt meg og hatt leieboer i huset, huset mitt vil jeg ha alene. Vi har en leilighet i byen som finansierer huset vårt. En enda bedre løsning! Får godt betalt og mangler ikke akkurat mangel på folk som vil leie.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #22 Skrevet 8. oktober 2010 Du eier da for faen meg ikke huset ditt du heller HI. Det er det banken som gjør til det er nedbetalt! Om dere ikke går på ræva før det. Så sitt rolig på hesten før du faller ned.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #23 Skrevet 8. oktober 2010 hehehe.. hadde alle eid selv, så hadde du ikke hatt leieboer, HI. Og hva skulle du da hatt som inntekt på boligen?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2010 #24 Skrevet 8. oktober 2010 For å si det sånn, hvis alle skulle eie, og ingen leie, så hadde nok ikke dere hatt det så lukrativt alikevel, da det ikke var noen leieboer som betalte huslånet for dere..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå