Gå til innhold

Hjelp meg å regne antall kalorier..please!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere som er flinke på kosthold og slanking. Mulig jeg er helt tett men jeg fatter ikke det der hvordan man regner ut antall kalorier om man skal slanke seg. Jeg er 1.80 cm høy og veier 84 kg...Altså er litt overvektig og burde ned til ca 78...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regn ut hva du trenger iløpet av en dag, deretter trekker du fra cirka 200 kalorier hvis du skal slanke deg:

En metode er å beregne kroppens grunnleggende kaloribehov (basic metabolic rate, BMR). Den er som følger:

Menn: = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyden i centimeter) - (6.8 x alder i år)

Kvinner: 655 + (9,6 x vekt i kg) + (1,8 x høyden i centimeter) - (4,7 x alder i år)

Deretter ganger du BMR med følgende tall avhengig av aktivitetsnivået ditt:

Rolig = BMR x 1.2 (lite eller ingen aktivitet)

Litt aktiv = BMR x 1.375 (rolig mosjon 1-3 dager pr. uke)

Moderat aktiv = BMR x 1.55 (middels mosjon 3-5 dager pr. uke)

Meget aktiv = BMR x 1.725 (intensiv trening 6-7 dager pr. uke)

Ekstremt aktiv = BMR x 1.9 (daglig intenisiv trening og fysisk krevende jobb eller trening to ganger daglig) Eksempel Du er en kvinne på 35 år som er 167 høy og veier 70 kilo. BMR er da som følger:

Cirka 655 + (9,6 x 70) + (1,8 x 167) - (4,7 x 35) = 655 + 672 + 300 - 164 = 1463 klaorier (kcal).

Hvis hun er lite aktiv, trenger hun BMR x 1,375 kalorier (kcal) for å opprettholde en stabil vekt. Hennes daglige kaloribehov blir derved 1463 x 1,375 = 2011 kalorier (kcal).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...