Mrs Preggie Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Blir fulgt opp av legen min, da det har vært spor av sukker i urinen min, samt at jeg har en del kilo for mye. Tatt to sukkertester hvor verdiene har vært litt høye, men godt innenfor grensa. Fått beskjed om å være forsiktig med sukker for å være på den sikre siden. Her i gården drikkes det ikke brus eller saft, lite juice, og kun i helgene har vi snop. Men føler at jo mer legen min maser om dette sukkeret, jo mer får jeg lyst på det! Har ikke lagt på meg i svangerskapet. Nå i uke 34 er jeg 1kg+ fra før jeg ble gravid, så har vel egentlig gått ned. Jeg er rett og slett helt grønn på dette med diabetes. Hva skjer hvis jeg får i meg for mye sukker?! Hører jo at man kan få et stort barn, men så langt føler jeg ikke at sukkerforbruket her er noe å rope varsku om. Mener å ha hørt at det kan være fare for svangerskapsforgiftning dersom man har sv.dia. Hvorfor det?! Takknemlig for svar
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 hei, jeg har svangerskaps diabetes, skal holde meg unna fet mat å sukker. Ungen kan legge masse på seg, dette sjer som regel de 4-5 siste ukene i svangerskapet,(jeg skal inn på kontroll 1 gang i uka de 4 siste ukene for å ha kontroll på dette) da kan det si pang for dette er jo feite fasen til baby. Sjangsene kan øke for svangerskapsforgiftning, men vet ikke hvorfor egentlig. Man skal også passe på at blodsukker ikke ligger over 8, 2 timer etter mat. om man ligger over 8 etter mat uansett hvor sundt man spiser så har man behov for insulin.(fikk jeg beskjed om på sykehuset i allefall) Bare spis grovt brød/knekkebrød.ikke spise sjokoladepålegg, brun ost, syltetøy, ja sukker pålegg. ikke masse godis. spis fullkorn pasta å full korn ris, lite potet, men kan spise litt. Grønnsaker osv osv. Så er du nok trygg Og diabetesen kan også gjøre at man får for mye fostervann fikk jeg også beskjed om. tja, da var det litt info, bare å spørre om d er no, så skal jeg svare så godt jeg kan
ANbaby Skrevet 8. oktober 2010 #3 Skrevet 8. oktober 2010 Hei! Eg fekk påvist sv.dia. etter glukosebelastning i uke 20. Testen blei tatt fordi ein mistenkte sv.dia.i sist svangerskap. Dette blei aldri påvist den gangen, men barnet var 5 kg ved fødsel. i tillegg er det mange diabetikere i min familie, noko som gjer at eg er i faresona (er ikkje overvektig). Sidan uke 20 har eg vore på "dia.diett", målt blodsukker før og to timar etter måltid, og gått til kontroll hos indremedisiner (fulgt med blodsukker) og gyn. (ultralyd) kvar 3.veke. Har klart å regulera blodsukker med (streng) diett og slik unngått å måtte ta insulin. Dette er nok veldig individuelt, men mat som går fint for meg (som holder blodsukker under 7 to timar etter måltid) er -Fiber Balance knekkebrød (wasa) -FiberRik knekkebrød -Fedon brød (fås nå på Rema 1000) (Eg kan ikkje eta nokon form for annan brødmat utan at blodsukkeret stiger veldig - samme kor grovt brødet er. Men dette vil variere, så her må du prøve deg fram. Av pålegg går alle lyse oster bra, leverpostei, makrell i tomat, skinke, nokon påleggssalatar har lavt karbohydratinnhold og disse går fint. Cottage cheese med litt lett syltetøy. Frukt og juice må eg styra unna. Bær går fint. (Tips: kjøp frosne bær og ha litt vaniljesaus eller krem uten sukker på når søtsuget melder seg.) Mørk sjokolade (70 eller 86%) og popcorn går fint. Til middag et eg det samme som familien, men bytter ut potet med salat eller naturris / fullkornpasta. Dette er stort sett det eg har levd på. No høyres kanskje det kjedelig ut, men etter dei første dagane går det veldig greit. Og kan me sleppa ein 5kg+ baby er det absolutt verdt det! (Baby i vente var i går - på termin - målt til å vera ca 3,4 kg på ultralyd. ) Litt langt og detaljert svar dette, men husker eg leita mykje etter info sjølv i starten :-) Lykke til! Dette går fint! Blir litt satt ut når ein får beskjed om at ein har sv.dia., men du får fort taket på det!
Mrs Preggie Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2010 Takk for gode, utfyllende svar, jenter! De to gangene blodsukkeret mitt er blitt målt etter gl.test har det ligget litt over seks, så har ikke sv.dia. Ennå... Føler liksom litt sånn "ulv-ulv-roping" fra legen min, men er sikkert noe i det! Har slitt veldig med matlysten, så spiser det jeg orker, men skal holde meg unna store sukker-utskeielser! Vil ikke at den lille skal bli en kjempebaby innen han kommer ut heller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå