Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 jeg er en ung mor til snart 2 små barn begge under 2 år, å er alene uten noe støtte fra noen plass når det kommer til hjelp med barna eller noe.. gamleste går ikke i bhg siden vi ikke har det her vi bor.. prøver å flytte, men dårlig med leiligheter ledig... da jeg ble gravid med nr 2 tengte jeg som så at det alltid var en ordning på det meste.. men nå har jeg begynt se etter muligheter til hjelp tilfelle jeg ikke klarer meg 100%selv.. bare for å ha i bakhånden liksom.. å da kom jeg innom dette med avlastningshjem.. så noen spm.. : - Hvor ofte er det vanlig at dem er der? - er det vanlig å ha begge to til avlastning eller bare ene? - hvis man har begge to, er det da vanlig ha dem hos samme familie? - får man være med på å godkjenne hvem de skal være hos? - man må vel via barneværnet for å få ordnet dette.. blir man da automatisk tilknyttet de sånn at de blir til å komme hjem til oss nå og da for å se til at alt står bra til osv? - må man betale noe for å ha avlastningsfamilie? - å til sist, med det lille jeg fortalte først, tror dere jeg ville fått innviglet noe sånt til hjelp? takk på forhånd for svar
Gjest ->>- Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 - Hvor ofte er det vanlig at dem er der? Hver 3.-4. helg er det vanligste, men det finnes plenty av variasjoner. - er det vanlig å ha begge to til avlastning eller bare ene? Kommer an på behov, ønsker og årsak. Dersom du har to under to, er antagelig den yngste veldig liten? Det er ikke spesielt vanlig å tilby besøkshjem til barn under året. - hvis man har begge to, er det da vanlig ha dem hos samme familie? Det vurderes fra sak til sak. Det er også enklere å finne to separate besøkshjem enn ett som er villig til å ta to barn - men om det er snakk om to ganske små barn uten tilleggsproblematikk lar det seg nok gjøre. - får man være med på å godkjenne hvem de skal være hos? Ja. Forelder vil bli presentert for et potensielt besøkshjem og ha vetorett. Dessuten vil forelder bli spurt ut om ønsker for besøkshjemmet før man begynner å lete etter ett. - man må vel via barneværnet for å få ordnet dette.. blir man da automatisk tilknyttet de sånn at de blir til å komme hjem til oss nå og da for å se til at alt står bra til osv? I noen kommuner/bydeler har de avlasterordninger som ikke går gjennom barnevernet, men det er det vanligste, ja. Det vil da bli gjort en vurdering av barnas omsorgssituasjon og behov, antagelig inkludert hjemmebesøk. - må man betale noe for å ha avlastningsfamilie? Nei. - å til sist, med det lille jeg fortalte først, tror dere jeg ville fått innviglet noe sånt til hjelp? Ja. Det kommer an på hvor du bor, men det er et ganske typisk forebyggende tiltak i forhold til enslig forsørger med lite nettverk. Et alternativ (eller tillegg) er at du kan få hjelp til å få prioritert barnehageplass.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Hvor ofte man har avlastning er avhengig av familiens behov, men det mest vanlige er hver fjerde eller hver sjette helg fra fredag til søndag. Er barna små kan det være at det er nok med en overnatting i begynnelsen. Om du har begge to eller bare den ene er mest opp til deg dersom du får innvilget avlastning. Men dersom hensikten skal være at du får slappet av og ladet opp, er det nok hensiktsmessig at begge er der. Dersom begge skal, er det mest vanlig at de er hos samme familie, dersom ikke det er atferdsproblemer hos noen av barna som gjør dem ekstra utfordrende og krevende. Ja, må via bv. Kan sende en "søknad" eller ringe og be om et møte. Dersom du får dette via bv, trenger ikke du betale det, dette gjør bv. Der jeg jobber ville du nok fått innvilget dette. Er mye brukt for å forebygge at familier som din der en er alene skal bli så slitne at familien sprekker. En helg i måneden kan gjlre at foreldrene ikke sliter seg helt ut! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå