Gå til innhold

Blir IKKE enige om navn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren er totalt motpoler når det kommer til navnepreferanser. Navn jeg liker byr han i mot og det samme føler jeg med de navnene han liker. Det er ingen navneforslag som vi stiller oss nøytrale til. Vi venter en jente i begynnelsen av januar. Jeg vet vi fortsatt har litt tid på å bestemme oss men jeg føler at vi står i en skikkelig skrustikke vi ikke kommer ut av.

Saken er den at jeg har siden tidlig i tyveårene skrevet ned navn jeg liker. Jeg syntes valg av navn er såpass viktig at det er noe jeg ikke er villig til å ta lett på, barnet skal tross alt leve med vårt navnevalg hele livet.

Jeg føler jo på en måte at jeg har bedrevet mere research rundt navnevalg og har hatt mange flere tanker rundt det enn samboeren og føler innerst inne at mitt valg bør veie tyngst når alt kommer til alt. Men jeg må jo bare respektere hans følelser oppe i dette også. Det føles jo litt feil å trumfe gjennom et navn.

Vet virkelig ikke hvordan vi løser dette da vi begge tydeligvis er så kompromissløse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det at du har tenkt lengst på navn gir deg mer rett i å bestemme det. Det er da like mye han sin datter fordet.

Hva med å avtale en deling? Enten ha dobbeltnavn der dere kan bestemme ett navn hver. Eller at en av dere bestemmer navnet denne gangen, og den andre bestemmer navnet på et eventuelt neste barn?

Skrevet

Jeg er helt klart enig at han har like mye å si som meg, forholdet vårt er jo bygget på gjensidig respekt :)

Jeg må nok jobbe med å ikke være så faslåst på de navnene jeg har falt for:)

Takk for gode forslag:) Jeg heller nok mere mot at én bestemmer navn nå og den andre bestemmer navn neste gang (vi har jo lyst på flere).

Skal vi gå for dobbeltnavnkompromisset må det jo også være to navn som klinger greit sammen og det er jo en stor utfordring i seg selv hehe:)

Skrevet

hva om å skrive ned eks 4 navn hver på en lapp og rett og slett trekke en lapp?

Eller rett og slett vente til barnet er født, for da å se hvilket navn som passer,

Jeg har en sønn og han skulle hete Sebastian eller Alexander men når han ble født så passet ingen av de, men han var og er fremdeles en ordentlig Robert. Et navn jeg akdri hadde tenkt på :-)

Ta tiden til hjelp dere :-)

Skrevet

her krever mannen at han skal bestemme navnet siden jeg valgte å beholde barnet (vårt 2.)

Han liker navn hentet fra fantasy-bøker, jeg er mer på det som er regnet som normalt..

Vi er også låst.. men håper at det løser seg før lillegutt kommer..

Sist var vi også fryktelig uenige, men kom fram fornavn-mellomnavn varianten.

Hans først hvis det ble jente, mitt først hvis det ble gutt.. Vi fikk da gutt, noe som han også bruker mot meg i navnediskusjonen nå.. Han mener jeg allerede har fått "viljen min"

Skrevet

Både ja og nei .. Hehe

Jeg sitter selv i den situasjonen der jeg har bestemt meg for et navn for mange år siden.

Jeg har sagt at om jeg får jente, så skal hun kalles opp etter min bestemor. Min bestemor har også i mange år visst dette, og da tenker jeg at ''ett mannfolk'' ikke skal få komme å rokke ved planene mine :P

Høres nok veldig egoistisk ut.

Jeg ender da opp som alenemor og har ikke dette dilemmaet som du har, men tror nok jeg hadde blitt ganske så ''mannvond'' visst bf hadde satt seg på bakbena :)

dere finner nok en løsning på det etterhvert. Plutselig en dag oppdager dere ett navn dere begge liker, som ingen av dere før har tenkt på.

Anyways, masse lykke til :))

Skrevet

Wohoo, vi har endelig blitt enige og vi føler begge at vi får det som vi vil. Vi inngikk kompromiss og velger ett navn hver. "Mitt" navn først og det han har valgt som mellomnavn. Han virker veldig fornøyd med løsningen og har allerede kommet med et kallenavn som har elementer av begge navn i seg! Det lønte seg visstnok å ikke være så sta og kompromissløs. Og når sant skal sies så er vi vanligvis ganske medgjørlige med hverandre.

Lykke på jord hehe:)

Skrevet

dere kan jo ta loddtrekning:)

eller slik som vi, blir den født på partallsdag bestemmer han og oddtall jeg(flest oddtallsdager)

eller så kan dere bestemme hva slags bokstav navnet skal starte på å ta det derfra.

evt kjøpe ei navne bok og bare slå opp på ei tilfeldigside og navn.

blir nok ikke navneløs:)

Skrevet

Det bra dere kom til et kompromiss. Det er jo alltid det beste.

Hvis dere ikke hadde gjort det, og dette er første barn ville jeg spurt like etter fødselen om "mitt" navn. Min mann var villig til å gjøre ALT for meg akkurat da og jeg fikk velge navn etter det jeg hadde vært gjennom :-)

Skrevet

Vi har og kranglet masse om navn. Kompromisset vårt ble:

1 Han får velge guttenavn, jeg jentenavn på den førstefødte.

2 Den ene får velge til den førstefødte, den andre til den andrefødte uavhengig av kjønn (vi håper/planlegger et barn til).

3 Barnet skal få mitt etternavn til slutt, hans som mellomnavn. Etternavnet skal skrives uten bindestrek.

(Dette var et kompromiss, da jeg ikke synes det er en forskyving av problemet da barnet nå en vakker dag kanskje må velge bort et etternavn ved giftemål. Jeg ønsket kun mitt etternavn mitt mot at han fikk velge fornavn, men den gikk ikke gitt...

Mellomnavn-etternavnet blir ofte beholdt hvis barnet tar etternavnet til partneren, mens hvis de tar barnets etternavn blir mitt etternavn beholdt)

.

Da navnet derfor blir langt skal barnet kun ha et fornavn, ikke to.

4 Begge må akseptere fornavnet. Den som ikke får velge har vetorett til å avvise navn (innen rimelighetens grenser).

Gud hvor mange netter vi har brukt til å krangle oss fram til dette.

Lykke til alle som er i samme situasjon.

Skrevet

Er man helt besatt på å få "sitt navn" tror jeg det for mødrene kan være en god ide å vente til etter fødsel, de færreste mannfolk vil si imot sin kjære der og da, hehe. Vi stod mellom Jonas (mannen min) og Johannes (meg) sist sv.skap og da vi enda ikke hadde bestemt oss etter at gutten va kommet til verden og vel så det, fikk jeg beskjed av mannen min at jeg skulle bestemme:) Så nå har vi en herlig liten Johannes, og begge er fornøyd. Nåer det derimot piken vi venter i mars som skaper hodebry, mannen liker ingen av forslagene mine!

• 3 uker senere...
Skrevet

He he, moro å se at flere har brukt mannens medgjørlighet etter fødsel for å bestemme navnet:)

Min mann hadde sikkert vært medgjørlig da han og, men jeg føler at jeg har fått viljen min så mye i forholdet vårt at jeg var opptatt at dette med navnevalg var noe vi skulle enes om.

Nå har det jo gått noen uker siden vi ble enige, og han har allerede byttet ut "sitt" navn et par ganger, snakk om vinglepetter hehe, men jeg bryr meg uansett ikke så så mye om hva mellomnavnet blir. For meg heter hun uansett Léonie:)

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener:)

Jeg tror nok at dere blir enige til slutt uansett:) Ser flere som har bestemt seg for navn, og når nurket kommer ut så bestemmer dem seg for noe helt annet:)

Skrevet

Hehe.. Her kjenner jeg meg så himla godt igjen..

Har akkurat samme problemet med herremannen her hjemme..

Jeg har brukt timer på å sitte å lete opp både gutte og jentenavn siden vi jo ikke vet kjønnet på nurket vårt å når jeg da ber han om å sette seg ned for å se litt på navnevalgene så dømmes nærmest alle og enhver nord å ned...

Han har kommet med to stk guttenavn som rett å slett helt ærlig er helt grufulle ( Sier selvsagt ikke det rett ut til han da...), men jentenavn har han ikke kommet med...

Å når jeg spør han om det er noen han liker så har han ikke noe å komme med, eller som han selv sier han må se selv(Noe han jo ikke gjør)

Her har vi jo godt med tid siden jeg har termin i mars, men er til tider meget frustrende ja...

Å jeg skjønner deg svært godt med at du ikke ønsker å trumfe igjennom navnevalg...

Jeg tenker som så at tar han ikke intiativ til å velge ut navn til vidunderet vårt så velger jeg et helt enkelt for er som du sier tross alt et navn barnet skal leve med for allti..

Om noen mener det er feil så får det så være, for jeg kommer sanneli til å gi han plenty muligheter til å selv finne navn han liker..

Husker vi hadde samme problemet med navnevalg til prinsessa vår på 15 måneder, å skal tro jeg til tider hadde lyst å rive av meg selv håret.. Hehehe..

Elsket navnet Emilie å hadde sååååå lyst å kalle snuppa for det men det ble ikke aktuelt for herremannen da han ikke liker navnet.

Etter tiiiimer med diskusjoner frem å tilbake fant vi sammen ut av navnet Emely ( e istedefor i) å vi var begge godt fornøyde med navnet :)))))

Å jeg håper inderliiiiiii at vi kan være enige med navnet til denne spiren vår også....

Å til deg så håper jeg at dere kan finne et navn dere begge er dus med som passer knuppen perfekt :)))

Good løck :)

Skrevet

Å den medgjørligheten like etter en fødsel er det maaaaaange som bruker å jeg tror nok jeg helt ærlig kan være istand til det selv om vi ikke blir enige... HIHIHI..

Han er jo ganske så sårbar der han står da.... Hehehehehehe.... ;)

Å slem er vi jo ikke, men heeeeeller smart ;)

Skrevet

Hehehe, vi ble heller ikke enige... Men barnefaren ville også at barnet skulle bære hans etternavn (vi var ikke gift). Da skar jeg igjennom å sa at enten fikk han gi litt på fornavn eller så kunne han glemme det med etternavn. Dette barnet var like mye mitt som hans, og skulle det bære hans A4-etternavn så ville jeg ha mitt å si på fornavn. Sånn ble vi enige tilslutt... Jeg fikk fornavn og han etternavn:) En løsning jeg godt kunne "leve" med :) Navnet vokser med barnetog ikke omvendt. I dag kunne ikke far tenkt seg noe annet navn på datteren sin :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...