umuliusen Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Fødte du barnet med keisersnitt eller på vanlig måte ? Fødte du før termin, rundt termin eller etter termin?
Zitro Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 Har 2 barn med allergi og astma... har allergi og astma selv også. Ene er født 3 uker før termin, andre 1 uke før termin. Forløst ved vanlig fødsel begge 2. Har ikke røyket eller rørt alkohol under svangerskapene.
Gjest Sekretøsa Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Fødte i seteleie 12 dager før termin.... har det en sammenheng?
umuliusen Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. oktober 2010 Takk for svar. Har et barn som aldri er sykt, og det ble født etter termin. Det andre barnet mitt er stadig sykt og det ble født to uker før.... Prøver en å finne ut om der er en liten sammenheng mellom for tidlig fødte og astma.. og siden planlagte keisersnitt utføres før termin, så blir jo alle de barna også født litt for tidlig...
Ranveig R Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Jenta vår har hatt infeksjonsutløyst astma, men ser ut til å ha vokst det av seg. Siste bruk av medisin var i vår, ca 2 1/2 år gamal. Ho vart fødd vaginalt, 6 dagar over termin. Astmaen vart truleg utløyst av rs-virus/bronkiolitt då ho var 6 veker gamal. Broren har ikkje hatt luftvegsplager (utover falsk krupp), han vart og fødd vaginalt, men igangsett 15 dagar over termin.
Ranveig R Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 Det er vel opp og vedtatt at premature oftare får astma enn fullbårne pga underutvikla lunger. Det har og vore ein del snakk om at "keisersnitt-barn" oftare har astma, men at grunnen då visstnok skal være at lungene ikkje blir pressa saman på same måte som når barnet går gjennom fødselskanalen, og blir dermed ikkje tømt for fostervatn på same måte som dei som blir fødde vaginalt. Eg synest den forklaringa virkar meir logisk enn at astmaen kjem pga prematuritet når det er snakk om "normale keisersnitt" som blir tatt 1-2 veker før termin. Babyen er jo ferdig utvikla på det tidspunktet, lungene og.
Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 Gutten min har atypisk astma og allergi. Født vaginalt to dager før termin. Har trolig astma pga refluks.
umuliusen Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2010 Ja, jeg har også lest det.. Lurte bare på om det stemmer for damene her på forumet. :-) Om feks det å være født noen uker før tiden gir større sjangs for astma problemer...Og om keisersnitt spiller inn..
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 7. oktober 2010 #10 Skrevet 7. oktober 2010 Storebror har astma, født 5 uker før termin, er 5år nå, lillebror på 3år ble født 2uker før selve termindatoen,men på min termin,og hadde snev av astma da han var baby,men ikke nå.
Sylteflesk Skrevet 7. oktober 2010 #11 Skrevet 7. oktober 2010 Planlagt keisersnitt 6 uker før termin. Hun har ingen allergier, bare astma. Har ikke vært mye syk utenom det.
Gjest vinterbrud Skrevet 7. oktober 2010 #12 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg har en datter med astam,hun ble født vaginalt 9 dager på overtid.Jeg har aldri røyka,men er atopisk selv med eksem og pollenproblemer.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 7. oktober 2010 #13 Skrevet 7. oktober 2010 har en datter som foreløpig har fått konstantert barneastma, født 2 dager over termin, ikke røykt. hun er også mye syk, får som regel det som går i bhg. Har selv anstrengelse astma
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. oktober 2010 #14 Skrevet 7. oktober 2010 Lillebror på 3 år har astma. Han ble født på vanlig måte, 2 uker etter termin. Han har også atopisk eksem, allergi og laktose intoleranse. Verken bf eller jeg har hatt noe slik. Utenom bf har hatt pollenallergi. Storesøster har de siste 2 vintrene hatt problemer med noe som trolig kan være sesongpreget astma. Infeksjonsutløst astma eller anstrengelsesastma. Hun er født på vanlig vis 1 uke før termin.
Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 Han har ikke vanlig astma i den forstand at han har mye tung pust o.l., men han hoster mye, spesielt på natten.
2 gutter og 1 jente Skrevet 7. oktober 2010 #16 Skrevet 7. oktober 2010 Min eldste ble født 16 dager over termin, vanlig fødsel. Han har infeksjonsutløst astma. Han har hatt bronkitt veldig mange ganger siden han var 7 måneder gammel og fikk endelig diagnose og medisin som hjelper når han var 3 år gammel.
umuliusen Skrevet 8. oktober 2010 Forfatter #17 Skrevet 8. oktober 2010 Takk for alle som har svart på min lille "undersøkelse". Det ser ut til at det både er barn som er født før og etter termin som får astma. Jeg venter en liten nå, og er kjempespent på om hun vil få astma og være "konstant" syk som den ene broren eller alltid frisk som den andre.... (Jeg og faren har ikke hatt astma/allergi..) Det er virkelig slitsomt når barnet er så mye syk, så jeg vil gjøre hva som helst for å unngå å få et barn til med astma.
marinas skatt Skrevet 8. oktober 2010 #18 Skrevet 8. oktober 2010 Har født 1 barn 2 uker før termin , 1 barn til termin og ,1 barn 17 dager over termin. Alle tre har astma og atopisk eksem.
trebarnsmamma84 Skrevet 8. oktober 2010 #19 Skrevet 8. oktober 2010 Har 2 barn som har hatt astma... Begge er født på vanlig måte. jenta kom på termin,og gutten 2 dager over termin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå