Gå til innhold

i morgen ringer jeg barnevernet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

og ber om hjelp. vi har ingen besteforeldre som stiller opp og er nå begge så slitne at vi trenger litt hjelp. og få et avlastningshjem til ungene innimellom en periode.

andre som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en anelse uvanlig at slike tiltak settes inn i familier med to foreldre, med mindre barnet/barna er spesielt krevende eller det er forhold ved foreldrene som gjør at de ikke er i stand til å yte fullt.

Skrevet

Hvorfor ikke ordne "ste-besteforeldre", eller betale en barnevakt? Er jo ikke nav sitt problem at dere har bitt over mer enn dere kan svelge.. Slike ting er dessverre sånt man må tenke på FØR man får barn - "har vi overskudd/tid/økonomi til et barn til" er en tanke som burde suse igjennom hodet FØR man setter barn til verden.. Man må også være inneforstått med at ting kan bli annerledes enn man hadde tenkt, men uansett er barna deres ansvar.. Det er ikke enkelt å få avlastningshjem slik jeg har skjønt det og de få som er gies til familier med spesielle behov eller aleneforeldre..

Skrevet

Et annet råd, kan jo være og ta kontakt med hjelpemiddelsentralen der dere bor å høre om de kjenner et ektepar som kan være reservebesteforeldre.?

Skrevet

Tja.... jeg er alenemor med handikapet barn, og har en helg i måneden innvilget......

Vet andre som har avlastning, men de har til felles at enten har de handikapet barn eller så er de alene uten at far er i bildet.

Det er ikke mange besøkshjem, så de som virkelig trenger det er de som kanskje får. Dere stiller litt dårlig, siden dere er to voksne og tilsynelatende uten handikapede barn....

Skrevet

Jeg tror ikke besteforeldre regnes som et hjelpemiddel, altså. Sånn i hjelpemiddelsentralens bruk av ordet. ;-)

Skrevet

Hvis dere er 2 foreldre uten handikapet barn vil dere nok slite med å få gjennom avlastning. Det dere kan være heldige å få (hvis kommunen er av de rike) er veileder som kan gi tips om hvordan bedre hverdagen.

Vi har handikapet barn og har kjempet i 1 år for å få innvilget avlastning og venter enda på å komme i gang med avlastningen. Vi har ikke hatt barnevakt på barna noen gang pga ingen i hverken slekt eller vennekrets er i stand til å ta vare på det handikapede barnet.

Ellers vil jeg tipse dere om å finne en voksen (over 16) person som barnevakt/passer for å få litt avlastning eller noen til å passe barna etter legging så dere kan komme dere ut av og til, heng opp lapp på butikken eller gå rundt til naboene og spør :-)

Skrevet

Jeg tror nok hun over her mente frivilighetsentralen .

Skrevet

Hvis det er så kritisk hjemme hos dere vil dere få tilbud om veiledning gjennom barnevernet for å bedre situasjonen hjemme. Hvis dere er 2 voksne med friske barn som ikke er i stand til å ta vare på barna deres vil fosterhjem bli vurdert. Det er kun i svært sjeldne tilfeller (har aldri skjedd i vår kommune så lenge jeg har vært i jobb) at 2 voksne får avlastning. Dere har jo hverandre som avlastere.

Skrevet

overskuddet forsvant med dødsfall i nærfamilie, og alvorlig sykdom hos meg. vi har ikke hatt barnavakt siden 2006.

beklager at jeg ikke opplyste og opplyser omalt.

ønsket bare å høre andres erfaling.

ikke alt man kan forutse.

Skrevet

Hvis du fortsatt er syk (alvorlig syk) kan det være grunn til å få gjennom avlastning eller fosterhjem i en periode.

Skrevet

Undersøk om det fins Home Start i din kommune.

www.home-start-norge.no

Via Home start kan ein få 2-4 timar avlastning pr veke over ein periode på 6 mnd. Avlastaren kjem heim til dåke og er saman med familien. Home start er gratis, dei frivillige har alle gått eit kurs for å takle ulike situsjonar og dei har taushetsplikt. HS har ingen ting meg barnevernet å gjere. Det er eit lavterskeltilbud som ikkje kjem på noko "rulleblad".

Håpar det fins noko slikt der du bur, det er 28(?) avdelingar rundt om i landet så langt.

Skrevet

sorry mente ikke hjelpemiddelsentralen mente FRIVILLIGHETSSENTRALEN !!

Skrevet

det er det legen min sa. men jeg lurte på andres erfaring med dette.

hvordan barna takler dette.hvorl ang tid man bruker på å la barna og oss foreldre til å bli kjent med de som skal avlaste. om det er ting jeg burde vite eller spørre om somj eg ikke vet.

Skrevet

Situasjonen deres vil jo bli vurdert, og muligheten er der. Det er ikke så håpløst å finne besøkshjem, egentlig, men det er heller ikke slik at barneverntjenester flest ønsker å sørge for barnepass til familier med normal omsorgsevne og hvor barna har en normal utvikling.

Først og fremst vil det nok bli spurt om hvorfor den friske parten ikke klarer å ta ansvar i den grad man behøver å kompensere for din sykdom; hvorfor dere ikke kan skaffe barnevakt på samme måte som andre (nettverk, betale etc).

Skrevet

Hvorfor ikke heller bare få en barnevakt i nabolaget til å passe av og til?

Skrevet

Vanligvis gjør man noe i retning av dette: Potensielt besøkshjem presenteres for forelder, om forelder synes det høres bra ut møtes de med eller uten barn, deretter er barnet gjerne på besøk en gang eller to uten overnatting og så en kjapp opptrapping via en-natts-overnattinger til hel helg. Men det varierer jo mye, med barnets alder og reaksjoner.

Skrevet

tusen takk for opplysende svar.

Skrevet

Hvor lang tid barna trenger på å bli trygge varierer. Når vi ble fosterhjem var det en intens overføringsperiode over 14 dager hvor vi hver dag hadde kontakt med barnet. Det begynte med at vi kom på besøk til barnet, så kom barnet og foreldre til oss på besøk, så passet vi barnet noen timer, var med på legging hjemme hos barnet, så passet vi barnet en arbeidsdag, så en hel dag, til slutt overnatting med foreldrene tilstedet med legging, til slutt overnatting og hele dager her med jevnlig besøk av foreldrene. Dette var jo en fosterhjemsplassering hvor barnet skulle bo i fosterhjemmet over en lengre periode og da er nok mer intenst enn ved besøkshjem.

Vil nok tro at dere først kommer på besøk et par ganger og er med barna der det skal være før de er der alene. Må bare nevne at avlastningshjem som tar i mot søsken er vanskelige å få tak i og du må regne med lang ventetid hvis dere får det innvilget :-(

Skrevet

Hva har nav med dette å gjøre anonym 18:41?

Skrevet

Om du er syk: kan ikke mannen din avlaste deg litt da??

Syns det høres merkelig ut at dere vurderer det engang.

Gjest lillehi
Skrevet

Kjære deg :-)

Etter at jeg fikk min datter ble jeg alvorlig syk. Vi kontaktet da barnevernet for å be om hjelp, og vi fikk innvilget avlasting annen hver helg til hun var ca 3 år.

Min samboer satt med omtrent alt ansvaret alene, og vår kontakt i barnevernet mente at det også var viktig at han fikk litt mulighet til å få tatt seg inn igjen!

Så bare ta kontakt med barnevernet, for oss ble det ihvertfall redningen!!

Lykke til!

Klem :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...