Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Skrev et innlegg tidligere om at jeg skal være med mannen på jobbtur i 4 dager. Et svar der var at jeg må huske å skrive det i selvangivelsen. Hvordan skriver vi det? Må vi skatte for turen? Ev. hvor mye? Vi vet jo ikke hva turen egentlig koster....
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 Ja i utgangspunktet er det slik at de som er med på turen må skatte for dette selv, men da bør jo også de som innviterer opplyse om dette. Jeg jobber et sted der vi ofte innviterer kunder på tur og vi tar da også alle skatteutgifter for alle deltagerene. Synes ikke du skal bekymre seg så mye for dette. Arbeidsgiver bør vite om alle regler og har derfor helt sikkert også en plan.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 Takk for svar, dette er eneste jobbtur på 15 år så er ikke kjent med slike ting jeg....
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 Husk også å føre det opp om dere må kjøre noe selv i forbindelse med dette, så det blir regnet inn i det om dere skal ha kjøregodtgjørelse på neste selvangivelse. Om dette er aktuelt for dere da...
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Nei, vi skal ta fly. Fly og hotell er betalt av jobben til mannen min, resten betaler vi selv. Det er en frivillig tur. Blir dette sett på som gave fra arbeidsgiver? Skal vi regne med at arbeidsgiver har kontroll på dette med skatt? Hvis vi skal føre dette opp på selvangivelsen må vi jo vite hvilke summer vi skal føre opp og hvor det ev. skal føres....
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 Om det foregår noe jobbrelatert på turen, om så i fem minutter, er det en seminar/jobbreise- men er det kun fornøyelse er det en gave fra arbeidsplassen som skal føres opp på lik linje med alle andre gaver.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 Det er 2 dager med kurs (jobbrelatert) og 2 dager med sosialt opplegg, så da skal vi ikke føre det opp på selvangivelsen? Dette er jo en tur med kone/samboer så det er jo en "gave" til oss...kjenner jeg blir litt usikker her.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Du kan faktisk ringe ligningskontoret for å spørre om dette, for de får jevnlig slike spørsmål og vil vite hva som blir riktig. Tror det blir gave for deg, og jobb for han, men ring og få det avklart med ekspertene du.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #9 Skrevet 7. oktober 2010 Dersom dette bare er en kosetur, bonustur for de ansatte, plikter arbeidsgiver å oppgi dette som lønn/frynsegode på lønnen til din ektefelle, så da blir det regnet skatt som på lønn. Så da er det vel egentlig ikke så mye dere selv må gjøre, med mindre arbeidsgiver glemmer det da. SAkal da føres på lønnen til din ektefelle, ikke deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå