Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #1 Skrevet 7. oktober 2010 Sparer dere "alt" av utstyr? Tenker ikke på klær, men litt større ting. Lurer så på hva jeg skal gjøre med alt jeg har liggende. Har begrenset med lagringsplass, men er jo kjipt å måtte bruke masse penger på det samme en gang til. Første er 8 mnd nå, tenker å starte prøving på nr 2 om 1,5-2 år. Mitt største dilemma er "vogga", en stor (for så vidt flott og dyr) babyseng på hjul som svigers så fint installerte i stua vår mens vi var på sykehuset. Skal jeg bare gjemme den i et hjørne i boden, eller kan jeg kvitte meg med den? Har egentlig ikke lyst til å bruke den igjen, men ser for meg at både svigermor og mannen (på sin mors vegne) kommer til å bli passe fornærmet hvis jeg foreslår å selge den.. Hadde passet perfekt å kunne sende den videre til noen i familien, men enn så lenge ser det ut til at vi kommer til å få nr 2 før noen av søsknene til mannen starter å produsere. Lurer også på hva jeg skal gjøre med stellebord/kommode, ammepute og andre ting som tar litt plass. Hva ville dere gjort?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #2 Skrevet 7. oktober 2010 jeg personlig ville spart på alt jeg ville brukt videre. jeg skulle nok klart og få lurt det inn i boden eller hos mamma eller noe. jeg synes det er tullete og selge alt for å kjøpe nytt igjen når du sier dere skal prøve igjen snart. det er dårlig økonomi og jeg personlig synes jo det er koselig at barna mine har sovet i den samme vuggen osv. det er min mening.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #3 Skrevet 7. oktober 2010 har spart på alt jeg kan jeg. Både klær, seng, ammepute, vogn, babystol... alt! Er jo vanvittig sløsing å skulle investere i nytt for hver gang... + at det er koslig å arve fra søsken
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #4 Skrevet 7. oktober 2010 Vi sparte på utstyret ja. Det er økonomisk og det er lettvint. Nå er ikke jeg noen stor shopper, så det å måtte springe rundt og skaffe alt sammen flere ganger hørtes veldig lite fristende ut for meg. Angående den "vogga", kan du ikke si til svigers at dere gjerne vil bruke den hvis/når nr to kommer, men at dere dessverre ikke har lagerplass til den og kan de være så snille og oppbevare den så lenge? Så blir du kvitt den.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #5 Skrevet 7. oktober 2010 Vi sparte alt etter barn nr 1 og når barn nr 2 kom så var det blitt såpass gammelt (nesten 7 år mellom dem) at jeg følte ikke for å bruke den gamle vognen + andre diverse ting så jeg endte opp med å gi det vekk til noen andre som trengte det og ikke hadde råd til å kjøpe nytt selv. Nå planlegger vi nr 3 og det blir en del år mellom nr 2 og 3 også så jeg solgte alt etter nr 2. Det fordi vi var usikker på om vi ville ha en nr 3 og jeg visste med meg selv at jeg sikkert kom til å ha lyst på en ny vogn/seng/stellebord til nr 3. Jeg ville ha spart det jeg vet at jeg vil bruke om igjen og solgt det jeg var usikker på. Selvfølgelig sparte vi og en del.
vaffeljernet <3 Skrevet 7. oktober 2010 #6 Skrevet 7. oktober 2010 jeg må bare si at jeg synes det er moralsk forkastlig og selge og kjøpe nytt for hver gang man får et barn (den generelle bruk og kast kulturen). vi, som er så heldig at vi lever i velferdsstaten Norge, har et ansvar ovenfor alle de som ikke har det så bra i verden. det være seg og vise solidaritet i form av og ikke overforbruke selv, men også med tanke på miljøet. Tenk nå på alle de som ikke har mulighet til å sikre at barna kan spise seg mette hver eneste dag. det er et paradoks at vi kan sitte her og diskutere hva vi skal gjøre med alle tingene vi har som vi ikke vet hvor vi skal gjøre av når brordelen av verdens befolkning sliter med å finne nok mat eller nødvendige medisiner hver eneste dag!!! Det er min mening.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #7 Skrevet 7. oktober 2010 ja, vi sparer på alt vi vil bruke igjen. hvis du ikke vil bruke vugga fordi du ikke liker den så selg den. du har lov til det.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Ikke spar på det du ikke har lyst til å bruke igjen uansett. Det er jo helt teit. Hvis folk kjøper ting i gave så har de jo ingen rett å bli sure for at dere selger det.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #9 Skrevet 7. oktober 2010 Jeg er svært usikker på om jeg noen gang vil ha lyst på et barn nummer to, men sparer på de mange av tingene allikevel. (Som stellebord, stellematte, seng, stol, ammepute, nattpose, endel leker og klær som jeg synes er fine (eller dyre), babygym osv). Det jeg ikke kommer til å spare på er vognene. Den ene har vi arvet og er syv år gammel, den andre som vi kjøpte selv har jeg aldri likt siden den er så upraktisk på flere områder. Disse kommer jeg til å gi bort. Og brystpompa solgte jeg på finn. Brukte den så lite siden ungen sjeldent tok flaske. Det jeg tar vare på tenker jeg at jeg kan bruke om vi skulle få barn igjen. Hvis det ikke blir noen flere har jeg masse venninner som sikkert kommer til å få barn etterhvert. Var bare 20 år så de fleste av venninnene mine har ikke barn ennå... Massevis av klær og småtteri har vi gitt til en venninne av meg med unge og et vennepar som har tvillinger og som prøver å være mest mulige økonomiske og miljøvennlige og prøver å kjøpe minst mulig nytt. Alt av brukt som vi ikke har bruk for lenger, men som vi ikke vil kvitte oss med lagrer vi hos mine foreldre på mitt gamle rom og på loftet og i kjelleren til min svigemor. Vi har ikke noe (og da mener jeg absolutt ikke noe) lagringsplass, så vi er avhengige av snille foreldre med plass. Anbefaler deg også å spørre pent om å få lagre tingene hos dine foreldre/din manns foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå