Gå til innhold

Stor debatt. Mer permisjon til pappa.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er flott jeg!

-For likestillings skyld kunne de jo formelt forbeholdt like mange uker til mor etter fødsel, selv om det for de fleste ikke nødvendig.

Selv er jeg forundret over ALLE de ferdene som ikke "kan" ta ut permisjon, mens jeg aldri har hørt om en eneste kvinne som sier det samme, -selv om jeg kjenner min andel av både kvinnelige ledere og selvstendig næringsdrivende! (er begge deler selv).

Selv hadde vi 50% hver med førstemann, og skuffet fikk vi fort konstatere at NAV ikke støttet fleksible løsninger. Vi hadde på forhånd gitt de detaljerte skjema på når jeg skulle være hjemme, når jeg skulle jobbe, og samme med far. Alt var signert av begge arbeidsgivere. Men neida, 25 skjema senere til NAV (og sikkert 2 arbeidsdager i telefon med de) gav vi rett og slett opp og satt opp.

Skrevet

I teorien er det kjempe flott at det blir mer permisjon til fedrene, men i praksis så mister mødrene sin permisjon.

Og ikke minst så bestemmer staten/politikerne hvordan vi som familie skal leve og det strider i mot all mine integritet.

Jeg mener og tror at alle familier er i stand til å selv finne ut hvem som skal være hjemme med den lille.

Om fedrene skal ha mer permisjon bør permisjonen utvides og ikke ta fra mor.

Et annet poeng som jeg synes var ganske rystende er at far har krav på mer permisjon enn mor, hvor er fornuften i det?

Nei la foreldre selv bestemme hvem som skal være hjemme eller utvid permisjonen med antall uker far skal få.

Skrevet

I teorien er det kjempe flott at det blir mer permisjon til fedrene, men i praksis så mister mødrene sin permisjon.

Og ikke minst så bestemmer staten/politikerne hvordan vi som familie skal leve og det strider i mot all min integritet.

Jeg mener og tror at alle familier er i stand til å selv finne ut hvem som skal være hjemme med den lille.

Om fedrene skal ha mer permisjon bør permisjonen utvides og ikke ta fra mor.

Et annet poeng som jeg synes var ganske rystende er at far har krav på mer permisjon enn mor, hvor er fornuften i det?

Nei la foreldre selv bestemme hvem som skal være hjemme eller utvid permisjonen med antall uker far skal få.

Skrevet

Permisjonen utvides jo med 1 uke og den andre uken som nå øremerkes far tas fra fellespotten, ikke mor;)

Håper at det etter hvert blir helt vanlig og en selvfølge at mor og far deler permisjonen 50/50, og for å komme dit tror jeg tvang er eneste måten. For å komme til likestilling i arbeidslivet, MÅ menn ta ut mer permisjon slik at det ikke fortsetter å være sånn at menn foretrekkes hos en arbeidsgiver fordi de bare er borte noen uker når de blir fedre, mens kvinner blir borte et år av gangen. Minst... Stort sett, og i de fleste tilfeller. Mange bruker argumenter som at far ikke kan ta permisjon, far ønsker ikke ta permisjon, far liker ikke å gå hjemme osv, men det syns jeg faktisk ikke er holdbart. Som første svaret på denne debatten sier, det er ingen kvinner som ikke kan ta permisjon selv om de har lederstilling eller er selvstendig næringsdrivende.

Det bør da også være enklere å få god informasjon på hvordan man kan dele opp permisjonen på en litt mer utradisjonell måte enn at mor tar sin del pluss all fellespermisjon og far sine 10 (12) uker... Jeg selv har gått ut i jobb etter 3 mnd med begge barna. Resten av permisjonstiden har barnefar og jeg jobbet annenhver uke.

Og for de fedrene som ikke vil/ønsker å ta permisjon eller liker å gå hjemme, syns jeg det er en tøysete grunn for å være imot økt pappaperm eller ta ut mer perm. Hvem sier man MÅ sitte hjemme hele tiden, da? Gå ut, finn på noe, vær sosial med andre pappaer i perm! Vær sammen med barnet ditt og nyt å kunne være sammen med ham/henne uten at du er sliten/trøtt etter jobb og bare får et par timer sammen med barnet før leggetid. Det er et privilegium som foreldre burde dele seg i mellom. Jeg ser ikke noen grunn til at ikke alle, både mor, far og barn, tjener på det.

Når det er sagt, det er nok mange aspekter ved permisjonsordningen, slik den er idag, som kan forbedres, blant annet 100% opptjeningsrett for far. Skal man tilstrebe likestilling er det jo rimelig hull i hodet at far er avhengig av hva mor gjør for om han får sin øremerkede permisjon eller ikke...

Dessuten, skal man få flere fedre til å ta ut mer permisjon bør man også øke maxgrensen for foreldrepenger fra 6G til noe som gjenspeiler realiteten litt mer. Når det fortsatt er slik i arbeidslivet at menn stort sett tjener en god del mer enn kvinner vil jo en familie tape mye penger på at far skal ta ut en stor del av permisjonen, dersom han (og mest sannsynlig gjør han det....) tjener over 6G. Jeg synes ikke en grense på 6G oppfordrer far til å ta ut mer permisjon... Jeg forstår godt at det må være en grense et sted, men jeg mener den bør økes, iallfall slik lønnsforskjellene er pr idag. Selv om 6G er over det som regnes som gjennomsnittslønn (gjennomsnittslønn regnes vel til ca 400 000kr i året??), så er det stort sett kvinner som ligger under snittet og menn som ligger over... Ergo, det vil stort sett lønne seg, for de fleste familier, at mor er hjemme lengst mulig med barnet, mens far ikke tar ut mer permisjon enn han må...

Skrevet

Synes dette er kjempebra! Synd vi ikke får benytte oss av dette med denne ungen:-)

Skrevet

Hva med oss som er studenter da? Hvorfor i svarte får ikke pappaen permisjon bare fordi mor studerer? hun studerer jo for å en dag få en jobb uansett.... helt latterlig!

Skrevet

Men hvorfor i alle dager er det så flott at voksne mennesker skal tvinges?

Har du ingen tro på at voksne mennesker klarer å bestemme selv hva som er rett for dem?

Det som er riktig for deg og din mann og familie er ikke nødvendigvis riktig for andre.

Jeg har et sterkt ønske om å få være hjemme minst 1 år med vårt barn, det nekter staten og lovverket meg, dvs jeg kan være hjemme 1 år, men da taper jeg nesten 60 000 kr for jeg må ta det uten lønn.

Synes det er flott at noen ønsker å dele permisjonen på midten, men det er ikke dermed sagt at alle ønsker det og det bør også respekteres.

Personlig synes jeg denne likestillingen går for langt når voksne mennesker ikke kan få lov å ta egne valg.

Skrevet

Synes det er flott jeg. Å det er faktisk ikke sånn at mødrene "mister" en uke av "sin" permisjon. Det er forbeholdt ett gitt antall uker til mor og far. Resten heter foreldrepermisjon, altså ikke mammapermisjon, selv om de fleste mødre later til å tro det. La far få noen velfortjente uker hjemme med barnet, det er en viktig del av forholdet mellom dem. Tror nok også det er mange fedre som kunne tenkt seg mer alenetid med barnet sitt uten mor tilstede, men som ikke tør si fra for det blir som å banne i kjerka :-)

Skrevet

Jeg synes ihvertfall det er veldig trist at så mange mødre ser på det som en selvfølge at de skal ha all permisjon de kan få.

Tror det er mange fedre som gjerne hadde vært mer hjemme, men det er ikke et tema i det hele tatt siden mor tar det som en selvfølge at hun er hjemme.

Skrevet

Synes dette er kjempeflott. Klart jeg selv skulle gjerne vært hjemme et helt år++ med babyen, men nå er det faktisk ikke jeg som er i fokus lengre. Det er babyen. Alle barn har rett på å bli kjent med sin far som med sin mor.

vet jo at vi er forskjellige og ikke alle fedre som har like lyst til å være hjemme med barnet sitt, men jeg synes faktisk at det er noe de MÅ gjøre. Hvordan ellers skal man få likestilling. Alle prater om likestilling på arbeidsplassen, men hva med å ha fokuset på likestilling i hjemmet?

Skal vi få til det så må far være hjemme og ta det i alt som har med barnet å gjøre, og da helt alene med babyen så ikke mor overstyrer alt.lære å skifte blei, varme opp melk / mat, vite hvor klærne ligger, klare å legge barnet, trøste, leke, kose osv.

Jo flinkere nåtidens fedre er jo flinkere vil framtidens fedre bli. Dette er spesielt viktig fo de som har guttebarn, far er en viktig rollemodell for hvordan de tar vare på sine barn igjen. Og for de som har jentebarn så vil jentene sette høyere krav til hennes framtidige mann ikke skal være en sofagris som kommer hjem og slenger bena på bordet med kontrollen i hånden og spør når middagen er klar for å sette det på spissen.

Men må si meg enig at likestilling er likestilling så vi mødre bør ha krav på like mange uker som far har, selv om det stort sett er vi som tar mesteparten av foreldrepermisjonen

Skrevet

MEN hvorfor kan ikke foreldrene seg i mellom bestemme hvem som skal ha permisjonen? Hvorfor må staten og politikerne bestemme det?

Er ikke mannfolka tøffe nok til å si at de ønsker å mer permisjon enn de er pålagt? Da er de i såfall feig.

Synes det er vel og bra at far skal ha mer permisjon det er ikke det det handler om, men at foreldrene seg i mellom må få lov å bestemme hvem som skal ha mest, hva passer best osv osv.

Nei jeg synes ikke noe om at andre skal bestemme hvordan vi løser permisjonen i vårt hjem.

Skrevet

Men for mange er jo egentlig det valget tatt allerede fordi far tjener mer enn mor, fordi det ikke er likestilling i arbeidslivet, fordi kvinner er en større "belastning"/koster mer for arbeidsgiver nettopp pga av at vi så godt som alltid tar ut all den permisjonen vi kan få, pluss litt til.... Derfor mener jeg faktisk at man egentlig ikke kan si at man velger fritt eller bestemmer selv før man har oppnådd den likestillingen i arbeidslivet som vi faktisk ønsker for oss selv og for våre barn og deres barn...

Skrevet

jeg syns det er bra at far får flere uker, men nå har far faktisk flere uker enn det mor har, vi har 3 uker før termin og 6 uker etter som er forbeholdt oss, det blir 9 uker det, far har 12 han, 3 uker mere faktisk, for det andre kan man jo dele som man selv vil, selvom det stort sett er mor som har det meste.

og når det gjelder likestilling her i landet så skjer det på null komma niks når det gjelder mannfolka, blir ordna med en gang, men med likkestilling for kvinnfolk så tar det år og dager før ting skjer, det irriterer meg.

syns og at den enkelte familie kan bestemme dette selv, men for all del,bra at det blir flere uker å være sammen med barna sine med:)

Skrevet

Dette burde være opptil hver enkelt familie og bestemme selv!

Skrevet

Jeg ønsket å dele mer på permisjonen nå med vårt første barn, men fordi min sambo jobber som pilot og føler stort ansvar overfor jobben sin, mener han at han ikke kunne kreve å ta ut mer permisjon enn det han må (dvs 10 uker). Jeg jobber i kommunen, og det er selvfølgelig mye enklere for min jobb å få tak i vikar, enn det er for hans jobb, der de må betale for flysertifikat for en pilot som kun skal jobbe som vikar noen mnder (dette koster fort 200 000). Derfor skal han ta ut sine ti uker, men som fleksibelt uttak, dvs at han er hjemme på kontordagene, men jobber på flydagene. Eneste måten jeg kan få han til å være lengre hjemme i pappapermisjon er ved tvang (fra staten)!

Synes det er kjempebra med mer permisjon til pappa - det er på tide at alle de kontrollmammaene slipper til pappa! Det er mange måter å løse permisjonen på, hva med å la pappa være hjemme to dager i uka fra babyen er 4-5 mnder? Da får jo mammaene vært hjemme et år med babyen sin - og tror nok vi mammaer har godt av å komme oss litt tilbake i arbeidslivet også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...