Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Har betalt husleia til rett tid. Huseieren har ingen negative ting å si om meg. Men jeg fikk oppsigelse fordi huseieren har en venn som han heller vil ha som leieboer. Det kan ikke være lov. Har 2 småe barn. Jeg er i 100 % fast jobb. Leiemarket der jeg bor er overfult. Mange slitter lenge med å få en plass å bo.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #2 Skrevet 6. oktober 2010 Nei, det tror jeg faktisk ikke er lov. Huseier kan si dere opp pga opppussing av leilihet, eller pga at de vil bruke den selv. Ikke for de vil ha andre leieboere. http://forbrukerportalen.no/lov/husleieloven
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #3 Skrevet 6. oktober 2010 Hvor lang er kontrakten din på da? er det tidsubestemmt eller leier du for fx et år av gangen? Om leieavtalen din går ut, tror jeg du kan bli oppsagt, om avtalen er tidsubestemmt er anderledes. Sjekk Husleieloven http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #4 Skrevet 6. oktober 2010 enig i dette, tror huseier kun kan hive dere ut om han skal ha leiligheten selv.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #5 Skrevet 6. oktober 2010 Den er tidsubestemmt. Har bod der i over 3 år.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #6 Skrevet 6. oktober 2010 Har lest husleieloven og ser at huseieren kan ikke si meg ut. Vel da må jeg ta kontakt med evenuelt en advokat vist det trenges.
Ranveig R Skrevet 6. oktober 2010 #7 Skrevet 6. oktober 2010 Nei, det er ikkje lov med mindre du har "misligholdt leieavtalen gjentatte ganger" (f.eks. vore sein med betaling igjen og igjen), om utleigar skal bruke leiligheten sjølv eller til næraste familie, eller om leigekontrakten din har gått ut. Han kan ikkje kaste deg ut på grunnlag av at han heller vil ha nokon andre der, han må ha gyldig grunn.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #8 Skrevet 7. oktober 2010 Vi er midt oppi omtrent samme greia, har holdt på siden februar.. For det første vil jeg tro at oppsigelsen din ikke er gyldig, for at den skal være det må den oppfylle formkravene, det gjorde ikke vår oppsigelse.. For at oppsigelsen din skal være gyldig må det opplyses om at du kan klage innen 1mnd., og hvordan du klager. Når du evnt. får ny oppsigelse etter å ha gitt svar om at oppsigelsen ikke er gyldig, må du protestere på neste oppsigelse. Gyldig grunn for å si opp leietaker på tidsubestemt kontrakt er kun 2 ting; Huseier skal bo der selv, eller huset skal rives. Ellers må det prøves for retten om det foreligger saklig grunn. Det gjør det absolutt ikke, og eier vil ikke tørre å ta det videre i det hele tatt! LYKKE TIL!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #9 Skrevet 7. oktober 2010 Vill anbefale deg og kontakte leieboerforeningen. http://www.lbf.no/ Der er det advokater som kan hjelpe deg. Koster 350kr i året å være medlem, men jeg har hatt advokat hjelp for mye mer en det det siste året, pga en oppsigelse og vanskelige huseiere.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #10 Skrevet 7. oktober 2010 Kommunen her har iallefall en "husleienemd" (trondheim), veit ikke det finnes i alle kommuner. Hadde en kompis som fikk en ulovlig justering av husleia, og tok kontakt med de og fikk medhold.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #11 Skrevet 7. oktober 2010 Har tatt kopi av husleie loven å vist til huseieren. Da sa han at jeg som enslig mor hadde rett på kommunal bolig det hadde ikke venn hans. Det jeg svarte var at kommunen hadde ikke ubegrensa antall boliger til dispensjon. Det var heller ingen garani at jeg fikk noe bolig av dem. Det kunne også hende at kommunen hadde husleienemd som vil holde med meg at oppsigelen var ulovlig. Uansett blir jeg å søke hjelp. Det er da ikke mitt ansvar at venn hans ikke har en plass å bo. Syns huseieren synd på han kan heller bo oppe lag dem.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #12 Skrevet 7. oktober 2010 Stå på ditt. Ingen grunn til at du skal være snill mot kameraten hans. Ikke din feil at han ikke finner seg et eget sted å bo. Regner med du har sett på muligheten for å kjøpe noe. Da er du i alle fall din egen herre!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #13 Skrevet 7. oktober 2010 Har vundert det. Men har lyst til å komme meg nærheten av min familie. Men det er ikke så lett når jeg har delt foreldreansvar med min eks. Må da flytte 20 mil unna han. Det går ikke han med på ennå. Men han sa det ok når ungene ble så stor at de kunne reise allene med hurtigbåten. Jobb regner jeg med på finne meg. Er helsefagarbeider. Med fagberv som hjelpepleier og jobbet 15 år som det.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #14 Skrevet 7. oktober 2010 Vi leier ut selv og hadde en leieboer fra helvete. Ikke betalte husleie mm. Da undersøkte jeg mulighetene for å kaste han ut. De som leier er veldig godt beskyttet. Skal han kaste deg ut så må enten: -Leiekontrakten være misligholdt GROVT. -Han kan begrunne det med at boligen skal pusses opp, men da skal du også få muligheten til å leie videre etter at oppussingen er gjennomført. -Han skal bruke det selv/ikke leie ut mer. Oppsigelsen skal komme i god tid, den skal være skriftlig og du skal ha god tid til å klage. Ser ingen grunn til at han skal kunne si opp leiekontrakten med deg på det grunnlaget du har lagt frem. Da må han i så fall la være å ta leie fra kompisen sin. Leier du i samme hus som utleier bor? Jeg kan forstå at du vil fortsette å bo der, men jeg tenker også på hvordan det eventuelt vil bli hvis du kobler advokat inn i saken og vinner.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 Ja jeg bor samme hus som huseier. Det er ei sokkel leiliehet jeg leier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå