FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg har en liten supertålmodig jente på 3,5 år som liker å bli lest for. Hun liker lange bøker, med og uten bilder, men det må være fengende. Hun elsker Anne Cat Vestli, Astrid Lindgren og Torbjørn Egner, men jeg har lyst til å sjekke ut samtidslitteraturen også. Litt lei av gamle kjønnsrollemønstre og prektige unger i beksomstøvler, dessuten regner jeg med at vi går glipp av mye spennende når vi hopper over det meste av barnelitteratur som er skrevet i dette århundret;) Vi leser endel småbøker som er nyere, så vi er ikke helt fjerne, men jeg vet ikke hva som er verdt å få med seg av lengre bøker. Helst noe man kan lese et par kapitler av hver kveld og allikevel holde på med en ukes tid:) På forhånd takk.
Gjest Skrevet 6. oktober 2010 #2 Skrevet 6. oktober 2010 "Reven og grisungen" med Kumatpakkene, rebusløpet og konglesugeren, bl.a.
CAT77 Skrevet 6. oktober 2010 #3 Skrevet 6. oktober 2010 Hei! Min jente som snart er 3,5 eeeelsker Pulverheksa! Hun er også glad i bøkene om Gubben Pettersen og katten Findus!
LadyLuck & Skrevet 6. oktober 2010 #4 Skrevet 6. oktober 2010 *pulverheksa *dustefjerten (to første som poppa opp i hodet) Btw, hvordan var pulverheksa sangen igenn?? noen som husker??
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg skal sjekke ut de Reven og Grisungen-bøkene. Pulverheksa, Gubben og Katten osv har vi lest. Artige bøker, men jeg er ute etter noe med litt lengde på
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 6. oktober 2010 Hehe, jeg merker at jeg er litt vanskelig nå, men Ruffen-bøkene er vel strengt tatt ikke samtidslitteratur lenger? Jeg husker Ruffen fra min egen barndom;) Når det er sagt er jeg Tor Åge Bringsværdfan (selvom Karsten og Petra må være noe av det dølleste jeg har lest på lenge...), og skammer meg egentlig litt over at jeg har glemt å tørke støv av Ruffen og lese dem for datteren min. Dessuten er jeg ikke helt sikker på om jeg husker det riktig, men Ruffen-bækene er vel også relativt korte?
Gjest Skrevet 6. oktober 2010 #10 Skrevet 6. oktober 2010 =) Kankje ikke de nyeste, men min gutt fikk den store ruffenboken til 4 års dagen (tror jeg) og den er blitt lest mye her! Den inneholder 6 "bøker" og har godt over 300 sider =) Og Tor Åge Bringsvær gav jo ut en ny bok i år; Tambar.. (tror det er om et troll) Du kan jo prøve den?
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 6. oktober 2010 Over 300 sider? Det kan vi leve med:) Tambar har jeg hørt om, har veldig lyst til å lese den også, men det må nok bli dagtidslektyre. Om kvelden må vi ha lange bøker, for jeg blir så gretten hvis jeg må lese det samme om og om igjen;)
Odine! Skrevet 6. oktober 2010 #12 Skrevet 6. oktober 2010 Gå på biblioteket og be om tips! Jeg anbefaler Lisa Aisato, Pija Lindenbaum, bøkene om Ingrid, Stephenie Blake (Ulv, ulv!, Superkanin, osv), muligens bøkene om Flunkene, Gro Dahle(spesielt "Snill"), Gruffalo, osv
labine Skrevet 7. oktober 2010 #13 Skrevet 7. oktober 2010 Den lille muldvarpen som lurte på hvem som hadde bæsja på hodet dens Den slår an i mange l
TøffiTrynet☠ Skrevet 7. oktober 2010 #14 Skrevet 7. oktober 2010 Mellomstemann på 3,5 elsker "Baldemar - en fortreffelig bjørn" av Knut Faldbakken. Den består av flere kapitler. Ellers går det mye i gamle klassikere her også, som Albert Åberg, Knerten, Alle vi barna i Bakkebygrenda, Emil, Ole Aleksander, osv..
Gjest amandine Skrevet 7. oktober 2010 #15 Skrevet 7. oktober 2010 Sjekk Vaffelhjarte og Tonje i Glimmerdal av Maria Parr! Kanskje er hun litt liten, men ikke mye om å gjøre iallefall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå