Gå til innhold

Hvor miljøvennelig lever du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye kjøper dere nytt og hvor mye brukt/arver?

Hva slags transport bruker du til jobb/barnehage?

Hva resirkulerer dere?

Hva slags energi bruker dere til oppvarming?

Hva gjør du med ting familien ikke har bruk for lenger?

Annet?

Og: Er det noen av de miljøvennelige tiltakene deres som du føler "koster" litt, sånn at du faktisk må ofre noe eller gjøre en ekstra innsats, eller flyter du bare med på de enkle tiltakene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøper en del brukt, spesielt møbler. Hvis vi kjøper nytt, kjøper vi designklassikere som vi vet vil vare i maaange år (og selvfølgelig ikke av regnskog-tresorter)

Vi kjører bil overalt, men bor i grisgrendte strøk. Ønsker å bytte til hybrid-bil etter hvert (men ikke de som går på biodiesel, fordi vi vet vel alle at biodiesel fremstilles av palmeolje som dyrkes på nedhogget regnskog-mark!!)

Vi resirkulerer plast, papir, glass og metall for seg. Klær går til Fretex.

Har etterisolert huset, bruker varmepumpe.

Dessuten brukte vi tøybleier til gutten, noe jeg mener er meget miljøvennlig (og pengebesparende) siden vi ikke tørket de i tørketrommel.

Jeg syns vi bruker de tiltakene som er lett tilgjengelige, kunne godt ha gjort mer og kommer til å være mer miljøvennlige jo bedre råd vi får (mer miljøvennlig hus, hybridbil, osv.)

Skrevet

Kjøper noe nytt, noe brukt og noe arvet - både til meg selv, til babyen og til hus & hjem.

Ettersom siste buss gikk på slutten av 90-tallet og vi fortsatt venter på neste så bruker vi bil langt mer enn jeg skulle ønske vi måtte. Men pga. av store avstander til butikk, post, bank osv. så blir det slik. Men til barnehagen kan vi gå, når hun begynner der.

Resirkulerer mat, papir og glass

Bruker strøm og vedfyring

Ting vi ikke lengre har bruk for leverer jeg til Fretex om det er i god stand, gir det til venner og familie som kan ha bruk for det og er tingene ødelagt så kastes det.

Skrevet

Hvor mye kjøper dere nytt og hvor mye brukt/arver?

-Kjøper nok mye nytt, arver\låner en del babyklær da. Er ikke så miljøvennlig på dette punktet. Jeg liker nye ting, og gidder ikke å betale nesten full pris for brukte klær\vogner på finn.no når jeg kan legge litt mer penger i det, og få nytt.

Hva slags transport bruker du til jobb/barnehage?

-Bil. Det er så dårlig kollektivtilbud her at det er sykt. I tillegg koster bussen så masse. Både månedskort og engangsbilett koster skjorta.

Betaler like mye i mndskort som jeg betaler i bensin..

Hva resirkulerer dere?

Alt. Papp, glass, spesiallavfall, elavfall, mat, rest, plast, metall.

Syns resirkuleringen går greit, er jo bare å hive søppelet i rett dunk med engang inne. Ikke ett tiltak i det hele tatt egentlig.

Hva slags energi bruker dere til oppvarming?

Strøm, ved

Hva gjør du med ting familien ikke har bruk for lenger?

Selger det, gir det vekk, kaster det på søppla. Klær gis til Uff.

Hmmm.. Jeg er visst ett miljøsvin..

Skrevet

Vi bruker tøybleier og vaskekluter, produserer ikke noe bleiesøppel. Fyrer med ved fra egen skog, og har kjøkkenhage og diverse frukttrær som gir oss en del kortreist mat.

Arver klær, og gir videre det vi ikke bruker lengre. Bruker mest ullklær til barna, trengs ikke mange sett i hver str.

Lager mat fra bunnen av, unngår halvfabrikata.

Vi må ha to biler fordi vi bor litt usentralt, og selv om bussen går forbi oss flere ganger om dagen benytter vi oss ikke av kollektivtrafikk i det hele tatt. Det trekker jo litt ned på totalen...

Skrevet

Tja, er vel hverken noen værsting eller noen "miljø-asket" akkurat.

Vi hater å fryse og liker å gå lett kledd inne, så vi fyrer mye med ved når det er kaldt.

Prøver å kjøpe endel kort-reist mat, både pga kvalitet, støtte jordbruksnæring og pga smaken, at det er miljøvennlig er også en bonus.

Er helt avhengig av bil her, så det er totalt uaktuelt å feks sykle for å handle osv, ser en og annen gjør det rundt her, men det orker ikke jeg, forsøker å ta flere ærend samtidig hvis jeg skal kjøre inn til byen feks, har nyere bil om ikke annet og ikke noe stort diselsluk heller.

Blitt flink på resirklurering, feks så har vi kompost.

Tar vare på ting og vi er flinke på arve og bytte i familien. Jeg handler ikke mer ting og tang enn vi trenger, pc, mobil osv byttes ut når det må byttes ut, vi driter i status symboler og merkevarer, men er glade i god kvalitet.

Sofan er 10år gammel, får duge et par år til, bruker gjerne mye penger på sånt som skal vare lenge, veldig kvalitetsbevisst på den type ting.

Lite å spare hvis man må skifte ut hvert tredje år feks.

Liker loppis og gjenbruk, funnet mange skatter på slike steder, feks gamle nattbord, skap, hattehyller osv, blir kjempefine med litt pussing, maling og feks nye håndtak og knotter.

Også åpna øynene for redesign og har kjøpt klær som er redesign til meg selv og barna et par gang, kunne tenkt meg mer av det.

Skrevet

Vi kjøper nytt hvis det er ting til huset, og kjøper gjerne dyrt sånn at det kan vare i mange år. Jeg liker ikke å kaste ting :-) Klær til gutten vår arves i stor grad. Klær til oss voksne kjøpes nytt.

Vi bor i byen og bruker sjelden bil, kanskje bare et par ganger i måneden.

Her i Oslo finnes det dårlige ordninger for resirkulering og det er kun papir som kan kastes her hjemme. Men hos oss skiller vi i tillegg ut glass og metallemballasje og tar med til en miljøstasjon.

Vi er så heldige å ha fjernvarme i leiligheten vår.

Jeg prøver å levere mest mulig til resirkulering. Klær og møbler til Fretex (eller søstera mi), elektriske produkter til Elkjøp.

Lager all mat fra bunnen og kjøper helst kortreist mat hvis det finnes i butikken selv om det er dyrere.

Jeg tror vi er flinke til å ikke kjøpe mye unødig "ting og tang" som bare ender i et kott allikevel.

Ser jo at mye av det jeg lister opp ikke egentlig er vanskelig for oss å gjennomføre, det kommer nesten gratis. Har sikkert ikke nok fokus på miljø i hverdagen.

Skrevet

Ikke særlig.

Altså, vi kildesorterer og reiser kollektivt/sykler/går, bor i en liten og energivennlig bolig, handler mye brukt, kaster aldri brukbare ting, tenker kortreisthet ifht mat osv.

...og så ødelegger vi hele miljøgevinsten med å ta reise ofte og langt med fly.

Skrevet

Vi prøver å kjøpe norsk på mat, spise epler og plommer etc, og ikke eksotiske frukter i stor grad. Og vi styrer unna halvfabrikata, kjøper rent kjøtt, grønnskaer etc.

Vi kildesorterer, bioboss, papp, plast etc.

Klær til oss og til barna kjøper vi en god del brukt, kjøper ikke noe særlig på finn.no, men bruker loppemarked og fretex ganske heftig. Det siste tiltaket er at vi faktisk har sluttet å kjøpe, både brukt og nytt, rett og slett kutter ut å kjøpe ting vi ikke trenger, bare har lyst på. Det funker supert. Vi har redusert forbruk noe ekstremt. Type, vi kjøper ikke faltskjerm, når tv vi har funker utmerket greit. Og ting vi kjøper kjøper vi for at de skal vare.

Vi fyrer med pellets, og har varmepumpe og etterisolert.

Vi bruker ikke tørketrommel.

Vi bruker en del salmiakk når vi gjør rent, eddik, og microfiber kluter, bruker skrubb istedet for skurekrem etc.

Skal begynne å kjøre kollektivt til jobb, etter vinteren.

Skrevet

Er nok ikke spesielt miljøvennlige, men kunne vært verre også.

Kjøper det aller meste nytt, har ingen å arve. Kjøpte den første barnevogna brukt, de 3 neste nye ... Kjøpte brukt bil.

Kjører kollektivt ev. sykler til jobb. Går til barnehagen.

Resirkulerer papir, glass, metall - annet er ikke mulig her jeg bor. Leverer farlig avfall på miljøstasjon.

Elektrisk oppvarming, bor i 10 år gammel blokkelighet og det er eneste alternativet. Hadde vært fint om vi i hvert fall var tilkoblet fjernvarmenettet. Har ikke peis eller peisovn.

Ting vi ikke har bruk for som er i orden, selges på Finn, eller gis bort, til kjente, til Fretex eller til loppemarked.

Prøver å være nøysomme med forbruk, ikke kjøpe billige ting fordi man bare kan kjøpe nytt hvis det går stykker, generelt ikke fråtse i ting. Kommer f.eks. ikke til å kjøpe flatskjerm før den gamle (arvede) TV-en går i stykker.

Vi spiser kjøtt (rødt eller hvitt) eller fisk nesten hver dag, så ikke så flinke der. Har kanskje en vegetarmiddag i uka.

Har brukt papirbleier, men våtservietter er noe svineri så det bruker vi ikke.

Synes ikke vi gjør noe som "svir". Er nok litt late og litt for bekvemme av oss.

Skrevet

Tar gjerne imot brukte møbler, og om nødvendig med endringer, så pusser jeg dem gjerne opp igjen selv.

Tar også imot arveklær både til meg og barna.

Har varmepumpe og vedovner som varmekilder(varmekabler på badet, men de er sjelden på). Ved kjøper jeg fra nabo, og det er fra skogsrydding, og blandet ved.

Barna går til skolen. Jeg har ikke jobbet før nå, men jeg trenger bilen i jobben og ikke bare til og fra.

Klær vi ikke bruker lenger, gir jeg til de med mindre barn, eller setter i en egen container på søppelanlegget for gjenbruk.

Her har vi bare papir som vi sorterer ut til vanlig, men vi har miljøstasjon med alt fra hageavfall til plast og vanlig avfall, og der reiser jeg med det som ikke går i de vanlige søppelspannene hjemme, eller da det jeg vil sortere mer enn jeg kan her hjemme. Og den turen tar jeg når jeg vet jeg har full bil til det.

Er vant til å ikke bare kjøpe fordi jeg har lyst, men dette går like mye på økonomi og interesse som miljø.

Flyr lite. Har kanskje vært i fly 5 ganger de siste 10 årene. Og 2 av de gangene var det ikke ferie.

Slår av det meste av lys, hvertfall i rom vi ikke oppholder oss. De fleste dager er stuen mørklagt, fordi vi har allrom på kjøkkenet og trives godt der :)

Dusjer ikke hele tiden, noe som sparer strøm. Bor dessverre ikke i et økonomisk hus sånn oppvarmingsmessig sett, men det kan jeg ikke gjøre mye med.

Ellers så er jeg ikke superopptatt av det med miljø, men tenker at det lille jeg gjør er da bedre enn ingenting :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...