Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det virkelig på tide å innse at det er dette som må til for å få ned sykefraværet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja for all del så kan de som lever med trang økonomi ta med seg sykdommen på jobb og spre smitte istedetfor.

Skrevet

Det er langtidsykefraværet som er det store problemet her i landet.

Selv er jeg jeg syk 1-2 dager i året, da er jeg som regel borte 1 dag. Før jeg fikk barn var jeg nesten aldri syk. Jeg ser ikke hvordan karensdager hadde holdt meg friskere.

Skrevet

Å i meg enig med Frokostquiz der altså. Det er andre ting som kan gjøre tingene bedre, mange arbeidsplasser har begynt med belønningssystemer for å holde folk på jobb med gode resultater.

Skrevet

Og de som har begynt med belønningssystem erfarer at dykefraværet synker dramatisk. Det er neppe fordi folk blir friskere, men fordi man forhindrer skulk.

Skrevet

Jeg hadde nok vært like mye/lite hjemme om det var karensdager. Er jeg sjuk, så er jeg sjuk.

De som har belønningssystem for lite sjukefravær straffer de som har dårligere helse og sjuke barn.

Skrevet

Det gir en bedre debatt dersom fok evner å se problemstillingen fra et større perspektiv enn bare fra sitt eget. "jeg hadde" er ganske irrelvant i denen sammenheng. Jeg tror ingen vil være uenige i at fraværet hadde blitt betydelig mindre dersom man hadde innført karensdager.

Skrevet

Helt enig med HI! Det er ingen som helst logikk i at vi er de sykeste i Europa. De som har kroniske sykdommer burde derimot skjermes!

Skrevet

Men CAT77,alle uføre er jo på sett og vis kronisk syke? Det er langtidsfraværet som er hovedproblemet i Norge.

Jeg er helt enig i at noe bør gjøres med sykefraværte,og problemet er penger. Men om problemet er at syke mennesker tjener for godt,eller at de vil tjene for lite på å jobbe er faktisk spørsmålet.

Hva om det blir gjort mer attraktivt å jobbe litt? Dette må jo være lønnsomt både for arbeidsgiver og arbeidstaker.

Om man nå er trygdet og jobber litt, og kanskje feilberegner en smule på feks en 100 lapp, da straffer jo staten deg med lyn og torden omtrendt.De tar ikke bare den usle 100 lappen,men du taper MYE penger på det. Så det er "farlig" økonomisk å jobbe litt,og der tror jeg mye av problemet ligger.

Skrevet

Men hvis de er uføre blir de jo ikke påvirket av karensdager. Det er jo for de som er i jobb.

Ja, langtidfraværet er hovedproblemet, men vi har også mye korttidsfravær også! Det at man ikke tror at mange benytter seg av denne muligheten er bare naivt i beste fall.

Man burde definitivt gjort det mer attraktivt å jobbe litt, og jeg tror mange ville følt seg bedre om de hadde jobbet litt! Det å føle seg til nytte er viktig!

Men jeg synes det er grunnleggende galt at man skal få like mye betalt når man er hjemme som når man er syk!

Skrevet

"Å ta seg en tredagers" er jo et uttrykk. Allikevel klarer jeg ikke å tro at "folk flest" hadde gjort ting så mye annerledes enn meg.

Jeg kjenner ingen som tar seg en tredagers, eller som blir hjemme for moro skyld. Hadde alle vennene mine hatt denne holdninga, så hadde jeg kanskje vært enig med deg.

Fraværet hadde sikkert gått ned med karensdager, men som Frokostquiz sier, så hadde nok de med dårlig økonomi gått sjuke på jobben - og smittet sine kollegaer. Sjuke folk er ikke like effektive som friske. Det er bedre om man er hjemme et par dager og blir frisk istedet for å hangle seg gjennom arbeidsdagen ei uke eller to.

Skrevet

Hvorfor er det galt å få den samme inntekten om man er syk? Man har jo de samme utgiftene,og det er jo "laget slik" for at man skal klare seg økonomisk uten å måtte ha tileggsforsikringer osv.

La oss ta ett eksempel: En dame får svults i det ene brystet. Hun blir sykemeldt,fjerner brystet og svultsen er godartet. Hun faller derfor ikke inn i langtidsfravær og uføretrygdet.Ei er hun heller kronisk syk.

Men hun har da ikke "skulket" jobb,og bør da ikke straffes økonomisk i tilegg for dette.

Når det gjelder korttidsfraværet så tror jeg det må en holdningsendring i samfunnet til. Arbeidsmoral lærer man allerede som liten,og jeg legger merke til at skolen her er slapp ihht fravær. Informerte læreren til min datter om at hun ikke var i form,men ikke syk (sovet dårlig,ikke feber osv) og fikk til svar at da kan hun bare være hjemme:-O

Om landets lærere og foreldre deler denne oppfatningen er det jaggu ikke rart vi har fraværsproblemer i arbeidslivet:-)

Skrevet

Jeg har større tro på det og belønne de som kommer på jobb og er lite syke..

De som sliter med helsa og er mye borte blir da ikke STRAFFET når de som er friske blir belønnet??? Kanskje er det da et alternativ og gå ned i stillingsandel...Så får man mindre fravær..

Om det hadde blitt innført på min arbeidsplass så vet jeg at jeg nok ikke hadde fått noe bonus så lenge vi har småbarn hjemme. Samme hvordan jeg reduserer stillingen min..Godt gjort å bli syk på fridagene hver gang....

MEn jeg VET at jeg kan oppnå det når "Min tid" kommer....Og man kan gjøre mye for sin egen helse,- og slike "belønninger" går som regel ikke ene og alene på fravær grunnet omgangssyke eller influesna,- men mer på fravær grunnet ryggvond og andre belastningsskader, psykisk stress med "for mye jobb"- som ikke skyldes jobben direkte, men dårlig vedlikehold av kropp og helse på frititden og ikke misnt prioritering av fritid....Det er et lite paradoks at fler og fler skal jobbe inn en 5dager arbeidsuke på 4 dager for å kunne dra på hytta, eller bare ta fri på fredag...Er det rart man blir stressa????

Og har man "influensa" flere ganger i året, så er det megest sannsynlig noe annet enn"svakt immunforsvar" som ligger bak..Kanskej at man velger og ligge hjemme istedet for å PRØVE og komme seg på jobb når nesa renner litt og hodet verker litt......ELler at man HAR dårlig immunforsvar grunnet dårlig kosthold og lite friskluft.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...