Gå til innhold

Mannen hjemme med sykt barn mens du er i permisjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel helt unødvendig og dermed ikke noe man har krav på.

I de fleste tilfeller greier man fint å se etter både baby og et sykt storesøsken i noen dager. Da har ikke far rett på fri. Det har han bare hvis det er nødvendig.

Om du derimot blir syk er det selvfølgelig helt greit.

Skrevet

Har de råd til å ta fri uten lønn og arbeidsgiver går med på det, får han jo bare gjøre det.

Men man har ikke krav på betalt fri fra arbeidgver eller staten for å passe barn når den andre foreldreren ikke er i jobb eller ikke er syk selv og forhindret fra å dra omsorg for barnet.

Skrevet

Man har ikke krav på å bruke omsorgspenger (sykt-barn-dager som dere kaller det) hvis en av foreldrene er hjemme og i stand til å ta vare på barnet. Det skal kun bli brukt som en "nødløsning" når det ikke er noen som kan ta vare på barnet på dagen. Er mor i permisjon, men syk selv kan mannen selvfølgelig få utbetalt omsorgspenger for at far er hjemme og tar vare på det syke barnet.

Skrevet

Får ikke utbetalt "omsorgspenger", som du kaller det, men helt ordinær lønn fra arbeidsgiver (inntil 10 arbeidsdager pr. år). Arbeidsgiver vet ikke om ektefellen er i permisjon eller ei.

Skrevet

Men hva skriver man på egenmeldingen da?

Hjemme med syk kone?

Har ikke hørt om det før, er dere sikre på at det er greit?

Skrevet

Hjemme med sykt barn, selvfølgelig.

Skrevet

Hvis du er for syk til å ta deg av barnet/barna og dere ikke har annen barnepass har far krav på fri med lønn. Hvis det er nødvendig at han blir hjemme mer enn 3 dager må du ha sykmelding fra legen som mannen må levere sin arbeidsgiver om de krever det.

Skrevet

Du skriver hjemme pga syk barnepasser om det er det som er tilfellet.

Skrevet

Nei, det er virkelig ikke greit. Finner arbeidsgiver ut av løgnen, er det faktisk oppsigelsesgrunn! Man har kun krav på sykt-barn-dager dersom INGEN ANDRE kan ta seg av barna (her bør man også spørre hjemmeværende besteforeldre), og er den andre foreldrene hjemme og frisk, er dette løgn og bedrag å ta fri.

Skrevet

Hva arbeidsgiver vet eller ikke vet har ingen betydning. Man har ikke lov til å lyve om fraværsgrunn. Om du blir tatt kan det føre til at du mister retten til å bruke egenmelding. Du vil da selvfølgelig heller ikke få betalt og om det gjentar seg er det oppsigelsesgrunn.

Skrevet

Har vi ikke hatt behov for her i huset.

Men har vært syk et par ganger selv der jeg skulle ønske mannen kunne vært hjemme og tatt seg av babyen, siden jeg nesten ikke har klart å gjøre det.

Skrevet

Eg har vore heime med ungane i 5 år (dei har etter kvart begynt i bhg på deltid, og eg har begynt å jobbe deltid). I løpet av dei fem åra har eg naturlegvis vore sjuk, og vore så dårleg at eg ikkje har vore i stand til å ta meg av ungane.

Mannen har då krav på å bruke eigenmelding på sjuk barnepassar. Han har derimot ikkje krav på sjukt-barn-dagar når den andre forelderen er heime og frisk. Kvar av foreldra har 10 dagar i året som kan fordelast mellom sjukt barn og sjuk barnepassar (kan like gjerne vere f.eks. sjuk dagmamma).

Skrevet

Dette er fullt lovlig.

En far kan uten problem være hjemme med sykt barn selv om mor er hjemme i permisjon med et annet barn.

Han fyller da ut egenmelding vedr sykt barn på vanlig måte, og har krav på lønn.

Dette kommer klart frem i retningslinjene til § 9-5:

"Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger. Arbeidstakeren har rett til å bruke egenmelding i forbindelse med fraværet de første tre dagene."

Skrevet

Da vår minste var baby hadde han kolikk, måtte bæres og bysses hele dagen, var et slit å mate og i det hele tatt var det meste et ork. Dette varte i hele 9 mnd. Litt bedring på slutten.

Derfor var far hjemme de gangene storesøster var syk. Dette hvis vi ikke fikk barnevakt. Storesøster var 2.

Brukte egenmelding.

Skrevet

Forøvrig har far også rett på omsorgspenger hvis mor er syk. Det kalles da syk barnepasser:

§ 9-5 første ledd, bokstav b:

Til en arbeidstaker som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet

1. a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon,

2. B) fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk.

3. c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller

4. d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...