Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 Når dere svarer på slike innlegg, svarer dere da BOA eller BRA? Har alltid vært vant til at BOA er det som man bor på, er jo det de belyser i kjøp og salg av bolig osv, men så har jeg flere ganger sett at overraskende mange skriver gjerne helt opp i 350-400 kvm, men da er det kanskje BRA dere mener? Og er det noen som vet om bad inngår i BOA normalt sett?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #3 Skrevet 6. oktober 2010 Vi bor på 362 kvm. det er uten 3 boder inne og 2 boder ute.Men med 2 bad. du sier du blir overasket over så "mye"kvm? Trur det er ganske normalt!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #4 Skrevet 6. oktober 2010 hehe..ikke alle som bor i blokk i oslo vettu;-) 294 kvm , to boder inne i tillegg og tre store i uthuset i tillegg. . "normalen" kommer ann på området du har valgt å bosette deg i
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #5 Skrevet 6. oktober 2010 Vanlig? Hmm...hvor i landet da? Vi driver og bygger hus nå som vil være på 260kvm BOA, og vi synes det er VELDIG stort... Så med 100kvm mer ville vi bodd i et slott...
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #8 Skrevet 6. oktober 2010 VI har 95 kvm grunnflate. To og en halv etg. I kjelleren er det garasje og to boder, så halve går "vekk" til det. Og jeg tror nok ikke det er vanlig å ha så mange kvm som du over her med 362kvm. Vår husstr er nok mer "normal" sånn sett. De husene som er over 10 år gamle er gjerne i "vår str" med mindre det er "herskapshus" og villaer
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #9 Skrevet 6. oktober 2010 Nei, 362 kvm i BOA er IKKE normalt ;-) Vi bygger hus nå som er omtrent så stort som deres og har fått veldig mange kommentarer og reaksjoner på størrelsen. Ikke bare fra familie, venner og bekjente, men også byggefirmaet, rørleggere, elektrikere osv har kommentert at det var da et veldig stort hus vi bygger. Det huset vi bygger er på ca 400 kvm i BRA, 430 kvm om en tar med sportsbod, og ca 320 kvm i BOA, da er bad inkludert i dette, men ikke entré, ganger og innvendige boder. Vi skal leie ut 68 kvm, altså 68 kvm i BRA, dvs ca halve kjelleren.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #10 Skrevet 6. oktober 2010 125 kvm, inklusive et innredet loft (som kun brukes til lagerrom).
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #11 Skrevet 6. oktober 2010 BOA = alt utenom boder, ganger, entre, og feks krypeloft. BOA vårt er 143 kvm. Mens Bruttoarealet er 184 kvm. Vi har et vanlig stort hus.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #12 Skrevet 6. oktober 2010 Gang og entré skal medregnes som boareal.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #13 Skrevet 6. oktober 2010 Er du sikker? Har forsøkt å lese et par definisjoner på dette, men det er litt forvirrende. Ene definisjonen er oppholdsrom der det er fastmontert inventar, som da f.eks vaske osv på bad, men noen ser ut til å eksludere bad også. De færreste har vel fastmontert inventar i ganger og Entré? Evt garderodeskap da, men likevel. Blir ikke helt klok på dette jeg. Ikke at det spiller så veldig stor rolle, men irriterer meg at jeg ikke finner helt ut av det HI
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #14 Skrevet 6. oktober 2010 Ja, er sikker. Sjekket dette da vi skulle måle opp boligen pga nye krav fra skattemyndighetene. Men nå brukes ikke begrepet boareal lenger. Det kalle i stedet p-rom (primærrom).
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #15 Skrevet 6. oktober 2010 Hva går under primær-rom da? Her tviler vi også, og alle vi spør svarer forskjellig :S
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #16 Skrevet 6. oktober 2010 Def. finnes under skatteetaten.no Eller du kan søke på "p-rom", så kan du klikke på skatteetatens side derfra.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #17 Skrevet 6. oktober 2010 Vi har gedigent hus, nærmere 400 kvm. Det er utenom boder og kjeller som ca er 100 kvm. Men vet det er unormalt, vi har vært heldige med investeringer og har flyttet til et villaområdet med bare naboer på 60 + i store fine hus. Vi er naboene som skiller seg litt ut, hehe..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #18 Skrevet 6. oktober 2010 Bor på 50 kvm BOA, og jeg er sååååååå sjalu på dere andre som har så mye mer :S Men det blir vel no større på oss engang også
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #19 Skrevet 6. oktober 2010 Har faktisk bodd på 45 kvm i noen år, så vet å sette pris på størrelsen vi har nå Du skal se det kommer etterhvert ja! Hun med 400 i BRA.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #20 Skrevet 6. oktober 2010 Ok, tusen takk for svar! Da må jeg regne over på nytt, har nemlig ikke tatt med disse rommene. HI
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #21 Skrevet 6. oktober 2010 Ca 300 bra, 200 boa. Det er egentlig ikke så veldig stort, huset er fra 1938, og det bygges mye mer plasseffektivt i dag. På godt og på vondt! Vi har store rom og masse lagringsplass (som er kjempedeilig), mens dagens byggemetoder gjør gjerne at man får "mer" bolig per kvm.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #22 Skrevet 6. oktober 2010 P-rommene våre er på 155 kvm. Egentlig bruker vi så og si bare 1.etasjen, så vi bor på i overkant av 90 kvm!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå