Gå til innhold

Baby som sover kortere enn hun trenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby som sover 15-20 minutter av gangen og virker veldig trøtt når hun våkner. Ser stor forskjell de gangene hun har ligget i vogna og sovet (da sover hun i en time eller to om jeg triller hele tiden) og de gangene hun har sovet i senga si. Dette er på dagtid, hun sover 5-6 timer i strekk i senga si på natta.

Synes det er veldig slitsomt med trøtt og gretten baby, som dere sikkert skjønner:) Det er jo slitsomt for henne også.

Nå får jeg vel sikkert høre at jeg bare må trille, men jeg må altså få ryddet og vasket litt hjemme, spist, dusjet osv jeg også. Rekker det aldri. Må rydde sent på kveld/natta når jeg er trøtt og vil sove selv.Innimellom får jeg ikke dusjet på to dager osv fordi jeg blir så trøtt at jeg sovner når hun gjør det. Ekkelt. Nå kjenner jeg at jeg får helt vondt i magen når hun begynner å stønne og knirke etter 10 minutters søvn. Sliten. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å sove litt lengre på dagtid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal barnet ditt sove i seng, når du kan vogge henne i søvn med vogntur?

Jeg mener du gjør barnet ditt en bjørnetjeneste ved å trille henne i søvn. Du må jo lære henne å sove i seng - det er ikke noe alle babyer lærer selv. Og det gjøres ved å legge henne igjen etter at hun bare sov 15min. Da vil hun gråte - og det må hun få lov til. En slik tilvenning går ganske raskt. Vi brukte 3 dager (jeg vugget med armene).

Første dagen var grusom med mye gråt. Men de to andre dagene var det bare litt sutring i 10min.

Tror da hun også vil sove bedre om natten.

Mitt tips på veien er å ha det kaldt på soverommet (slik at hun nesten tror hun er ute). Så kan du heller ta på en lue - noe som er trygt og godt.

Du kan også bruke vognposen inne i sengen. Noen barn sover bedre når de har det litt trangt om plassen.

Lykke til! Har vært der - og det blir bedre med alderen også.

Skrevet

Høres veldig vanlig ut. De fleste babyer har perioder hvor de bare sover en viss tid av gangen. Det kan ha litt med søvnassosiasjon å gjøre. F eks om du triller i søvn, så savner hun denne trillingen når hun har en lett oppvåkning etter 20 min. Og får ikke sove igjen uten trillingen. Det du kan gjøre er å være på vakt etter 15-20 min, still deg opp og følg med på henne. Ser du at hun begynner å våkne så triller du på vognen. Da er det godt mulig hun sovner igjen, og at søvnfasen etterhvert forlenges.

Du kan lese mer her: http://www.sovlillebaby.com/hyppig.htm

Skrevet

Takk for 2 gode svar:)

HI

Skrevet

Barnet vårt sov seg aldri uthvilt før vi begynte å ha han i vår seng (da var han 3 år!), da først fant han roen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...