Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #1 Skrevet 6. oktober 2010 I dag kom jeg inn i en barnehage der grov-garderoben inneholder et berg av sko og regnklær, og på bordet i fin-garderoben er et berg av "inne klær". Dette er ikke et uvanlig syn og jeg må innrømme at det gjør meg ganske sur! Skoene var sikker ikke satt på "pinnene sine" (ungene har bare en og alle har jo mer enn et par sko). Jeg veit iallefall at gutten min sine sko IKKE lå midt i gangen når ungen ble hentet i går! Barnehagen argumenterer bare med at "det er foreldrenes ansvar å rydde klærne til sine barn". Men er det virkelig for mye å forlange at barnehagen henger klærne til ungene TILBAKE på plass etter bruk? Det virker vilkårlig hvor jeg finner klærne til gutten, og halvparten av klærne jeg finner i hylla hans er IKKE hans! -Skal alle foreldre måtte bruke 10 min hver pr dag på å rote i div hauger med klær og sko (det er nesten 30unger i barnehagen så haugene er ganske store) for å finne igjen klærne til sine unger? Hvordan gjør deres barnehage det?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #2 Skrevet 6. oktober 2010 Hørtes veldig rart ut! Vi rydder grov garderoben og vanlig garderoben etter hver gang vi har brukt klær og sko. Foreldre skal slippe dette =) Vi har sko hyller som er plass til alle par sko man har! men vil ikke si at 30 unger i bhg er mye? Vi er nesten 100 =)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #3 Skrevet 6. oktober 2010 Så lenge alle klærne er merket (og det burde være et krav) så burde barnehagen klare å henge opp klær og legge de i rett hylle. Skal ikke påstå at barnehagen vår er perfekt på dette området, men som regel så henger ytterklærne på rett plass og våte klær henger i en pose på knaggen. Skjønner ikke hvordan de ansatte klarer å jobbe i et så rotete miljø. Må skape uro for barna også, å ha det så rotete... ta det opp med styrer!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #4 Skrevet 6. oktober 2010 I vår barnehage synes jeg de er veldig flinke til å holde barnas ting nogenlunde på plass men jeg må si at jeg blir mektig irritert på de foreldrene som ikke tar en ekstra liten opprydding i tillegg før de går. Da mener jeg ikke noen ti minutters rydding men bare passer på at ikke sønnens støvler står på benken der min datter skal sitte og ta på seg sinem men faktisk INNE i hyllen på hans plass. De aller fleste gjør jo dette men det er liksom noen som aldri kan ta i et tak.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #5 Skrevet 6. oktober 2010 Godt å høre at det ikke er jeg som er stor forlangende! Deler alle 100 samme garderober?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #6 Skrevet 6. oktober 2010 Deler samme garderobe nei! Er du gal =) Vi er 5 avd! Deler 30 barn samme garderobe? På det meste er vi 21 barn som deler du er ikke storforlangende! Jeg både jobber og har barn i barnehagen og jeg hadde blitt forbanna om jeg hadde kommet til rot i klærna!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #7 Skrevet 6. oktober 2010 I barnehagen til barna mine, rydder de voksne etter at barna har vært ute..men, det er noen barn som slenger klær utover i løpet av dagen..og i våres barnehage er mange foreldre virkelig elendige på å merke klær. Så barnehagen har ikke noe annet valg enn å legge alt i en haug og henger en lapp over hvor det står "eier du noe av dette".. Det er helt tragisk at foreldre er så late med merking av klær! Det er jo faktisk ikke så lett i vite hvem som er eiere av umerka klær..
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #8 Skrevet 6. oktober 2010 Det er vi foreldre som skal passe på og holde kontroll over hva ungene har i barnehagen. Hos oss er det ungene selv som skal rydde, de får bare hjelp om de spør selv. Det er kun de på den minste avdelingen som ikke gjør dette, de på mellomste avdeling øver seg slik at de klarer seg "selv" på stor avdeling. Skolen sliter med elever som har null kontroll over tingene sine, som ikke klarer å kle seg etter været så da har barnehagen begynt å lære ungene å klare dette selv. De må rydde tøyet på plass, finne ut hva de skal ha på seg etter været osv. Og det fungerer veldig bra, ser ungene vokser på dette. Garderoben er ryddig til enhver tid, ikke pga at de som jobber der rydder men for at ungene henger sine ting på plass, og de hjelper hverandre. Men det er mitt ansvar at mitt barn har alt det skal ha i barnehagen. Så jeg titter og sjekker at jenta mi har alt hun skal ha hver dag. Sjekke slik at lua, vottene er der. Fort gjort at de er lagt feil eller rotet bort, men det har skedd ekstremt sjeldent etter de begynte med dette i barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #9 Skrevet 6. oktober 2010 HI her. - Ja alle barna deler garderobe... - Hadde det vært noen klær er det jo helt forstålig, men ikke store hauger. Skal ikke snakke for alle andre, men ALLE "våre" klær er merket, har brukt over 200merkelapper bare i dette barnehage-året. Klær bli rett og slett ikke tatt i bruk før de er merket (også sokker, og sko). Som regel er klær jeg finner i hylla til gutten, som ikke er hans merket de og... så det ser ikke ut til å hjelpe.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #10 Skrevet 6. oktober 2010 Anonym 09:27, man kan ikke forvente at en 2åring skal rydde klærne sine i barnehagen! Og som jeg sa i første innlegg. Skoene hans lå ikke midt på gulvet når jeg hentet (seint) i går, men stod på gulvet ved resten av klærne hans.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #11 Skrevet 6. oktober 2010 I "min" bhg er det mange som deler garderobe (mer enn 30), men stort sett er det sånn noenlunde ryddig. Det som ofte er ett problem er at barna drar utover sko og klær. Har sett det ved flere anledninger, foreldre har hentet sitt barn og når de går igjennom sitt barns ting er barnet ute på "fant". Mor/far får ikke alltid med seg dette. Når de da oppdager at barnet har noe som ikke er hans/hennes sier de ofte bare. Hvor har du funnet den? Den er ikke din, bare legg den der du.... Dette er spesielt på småbarn. De elsker jo å styre med sko hehehe =)
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #12 Skrevet 6. oktober 2010 Det er ikke foreldres jobb å holde styr på klærne i garderoben i barnehagen. Skal liksom foreldrene være klar til å rydde med en gang de har vært ute da eller? Sier seg selv at det er et håpløst "system". Hvis de som jobber i den barnehagen synes det er så vanskelig å rydde og henge på plass etter barna, så får de lære barna at de skal rydde etter seg selv! Det gjør de i barnehagen til gutten vår, og det fungerer utmerket. Og for de som er for små til å kunne forvente det av, så rydder selvfølgelig personalet opp i klærne.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2010 #13 Skrevet 6. oktober 2010 De ansatte må jo holde orden på garderoben. Foreldrene må passe på at klærne er merket. Og barna kan lære hvor plassen sin er (joda, toåringer kan også det, selv om de ikke får til å henge opp klærne!).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå