Gå til innhold

Gjentatte halsbetennelser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vore hos legevakten i kveld og fått diagnose kraftig halsbetennelse med streptokokkar, ti dagar sidan eg fekk same diagnosen sist.

Har fått resept på ny omgang med Apocillin (eg blei jo bra av forrige runde, men det kom tilbake i dag), c-vitamin brusetablettar og (heldigvis) smertestillande. Paracet duger ikkje i det heile tatt.

Blir frykteleg oppgitt her, dette er tredje veka mi i ny jobb og eg blir sjukemeldt for andre gong. Jobben er i barnehage, så det har nok ein del av skulda.

Eg har vore ein del plaga med halsbetennelse tidlegare, men har aldri før opplevd at den kjem tilbake etter endt penicillinkur. Kanskje det har noko med å gjere at eg berre fekk kur for 7 dagar? Har alltid fått for 10 dagar tidlegare.

Andre her som er plaga av halsbetennelser? Kor mykje må ein vere plaga for å få fjerna mandlene? Nokon som veit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De siste 4 årene har jeg hatt 14 streptokokkinfeksjoner, inkludert to runder med halsbyller og innleggelse. Jeg får tatt mandlene nå. Spesialisten sa til meg at dersom man fikk behanding for 5 infeksjoner i løpet av et år, eventuelt halsbyller, kunne man søke om å få fjernet mandlene. Mulig det kan variere?

Uansett, god bedring, Det er kjipt og vondt å slite med halsen..

Skrevet

Et godt tips er å gurgle i corsodyl når du kjenner det begynner å krible. (det brukes i smittevern).

Tennene blir litt misfarget (ikke mye), men det går over og er absolutt verdt det!

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

har du byttet tannkost siden du var syk sist? fikk beskjed av legen min at det var viktig å bytte tannkost etter halsbetennelse, for ellers ligger smitten der og du smitter deg selv gang på gang..

Skrevet

Takk for svar. Skal prøve å gurgle corsodyl neste gong.

Og ja, eg har bytta tannbørste, har lest det same som du fekk høyre frå legen :o)

Skrevet

Nesten skummelt, men jeg opplevde nøyaktig det samme som deg for et par år siden. Nyansatt lærer, kun vært på jobb i et par uker og så kraftig halsbetennelse med streptokokker. Pencilin og sykemelding, tilbake på jobb, og jaggu syk igjen bare 4-5 dager senere med ny sykemelding (klarte nesten ikke å snakke og hadde over 39 i feber). Da fikk jeg både sterkere og lenger kur og ble helt, helt kvitt det. Veldig festlig når man er ny i en jobb... :-/

Håper du blir skikkelig frisk igjen denne gangen da. Kryp under dynen og hvil deg godt, og riktig god bedring! :-)

Skrevet

Føler virkelig med deg, dette er som å lese om meg selv i fjor sommer. Hele sommeren gikk med på å knaske antibiotika:(

Jeg hadde 4 streptokokkinfeksjoner i halsen på under 2 mnd:( Første fikk jeg i slutten av juni, og siste i midten av aug. Da ble jeg henvist til øre-nese-hals for evt å fjerne mandlene. Men når jeg kom dit var jeg frisk og ikke fått det igjen.)

Jeg fikk først apocillin som du fikk. 3 dager etter slutt, fikk jeg vondt i halsen igjen, da fikk jeg erymax (tror jeg det heter, ikke helt sikker), en uke etter slutt på de så kom det tilbake. Til slutt fikk jeg to kurer med noe jeg ikke husker hva heter akk nå, men det var visst veldig sterkt for magen.

Og ja, jeg skiftet tannbørste hver gang. Håper det går over for deg også. Jeg tror jeg ville bedt om noe annet enn apocillin om det ikke går over denne gangen:)

GOD BEDRING!

Skrevet

Takk for svar Lykketroll og Alva og.

Eg føler meg allerede bedre (men det kan jo ha noko med sterkare smertestillande å gjere). Legen i går sa at andre gong det kom tilbake var behandlinga den same som første gong. Men om det kjem tilbake igjen, vil ein prøve å bytte type penicillin og/eller auke dosen.

Har sove mykje i dag (ungane har fri frå bhg om onsdagen, men mamma var her ei stund og mannen avspaserte eit par timar så han kom tidleg heim), og kjenner det er på tide med ein ny lur.

Mat og drikke blir det så som så med, så eg får jaggu ein gratis slankekur i samme slengen. Ingen ting er så gale at det ikkje er godt for noko ;D

Skrevet

Er du testet for kyssesyken, lurer jeg på? Tilbakevendende halsinfeksjon kan være kyssesyken. Ellers er kombinasjonen Voltaren + Paracet noe jeg alltid har fått ved halsbetennelse. Jeg fjernet mandlene som 3-4 åring, men siden de lot det være igjen litt (!!), får jeg fremdeles betente mandler. :(

Skrevet

Ja, det er Voltaren (no under navnet Diclofenac) eg har fått og det hjelper faktisk (i motsetning til paracet).

Nei, eg er ikkje testa for kyssesyken. Legen i går spurte om eg var testa men sa ingen ting meir då eg svarte nei. Får eventuelt spørre fastlegen ved neste korsveg om eg burde vore testa.

Skrevet

Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg. Var til en annen lege den siste gangen, og han kunne med èn gang si hvorfor halsbetennelsen hadde kommet tilbake. Den første gangen fikk jeg en 7 dagers kur som er FEIL. Når man har streptokokker SKAL man ha 10 dagers kurer, hvis ikke kommer betennelsen tilbake igjen. Legen viste meg til og med i legeboka hans der det stod akkurat det.

Så nå blir du frisk igjen:)

Samt som hun skrev over her, bytt tannbørste etter endt kur. Bakteriene kan sitte igjen i tannbørsten slik at man kan smitte seg selv på nytt igjen.

God bedring:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...